2023-01-05, 23:23
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så du snodde en ukrainsk video och presenterade den som en rysk - snygg maskirovka!

Trams, videon är från ryssarnas Sparta. Däremot är det vanligt att urk-krainska desinformatörer försöker vilseleda genom lögn, sängväteri och bedrägeri.
Citera
2023-01-05, 23:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Ja, jag håller det som osannolikt att en soldat ska tjäna in en årslön på en månad jämfört med en arbetare på att försvara sitt land. Skulle dina siffror stämma, så visar det att Ukrainarna inte vill slåss utan gör det för att berika sig själva, då är kriget det bästa som kunnat hända dem . Försvar av ens eget land ska inte utgöras av att man ska ha hög ersättning, om det är det Zelensky efterfrågar pengar om så kommer jag definitivt vara emot att vi ska sända pengar till Ukraina.
Som sagt, är övertygad om att siffrorna helt enkelt inte stämmer. Länken du skickade visade 3500€ netto, drygt 42000 svenska kronor skattefritt (forex växlingskurs). För en ukrainare? Tycker du det låter rimligt?

Det är rimligt. Du kan också åka ner och bidra på Ukrainas sida, du får samma villkor.
Citera
2023-01-05, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Räck upp en hand om ni känner att ni blivit in lurade i NATO av USA och läst tidningen att ryssen kommer. Såklart visste vi att ryssen kommer sen barnsben med tanke på rör i havet och politikers löner.
Kan du ta om det på Svenska?
Men spontant tror jag inte jag räcker upp nån hand
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Trams, videon är från ryssarnas Sparta. Däremot är det vanligt att urk-krainska desinformatörer försöker vilseleda genom lögn, sängväteri och bedrägeri.

Den var postad på Ukrainska forum innan ni snodde den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Ja, jag har som många en förkärlek till Ryssland. Som gammal kommunist m.m. Men vi blev också chockade av detta. Ingen kunde förutse det, inte ens fjantarna till Rysslandshatare- och kännare vi har i Sverige (orkar inte nämna namnet på idioterna).

Ukraina är dock inga dunbollar som många verkar tro här. Skulle själv tro det om jag inte med blotta ögat och förskräckelsen flydde fältet efter att ha blivit förevisad de mest sataniska symboler som tänkas kan, i just Ukraina. Så jag litar inte heller på ukrainarna. Det enda man kan säga är det som Sergej Lavrov säger: "Det här är nazisternas barnbarn". Så sant, men det kan ju sägas om väldigt många i Sverige också.

Det är trist att du vill koppla samman ryssar och serber, när den enda kopplingen däremellan är just anti-nazismen. De var stolta anti-nazister när Stalin, kommunist, stred på anti-nazisternas sida, kommunisterna som vann kriget. Du inser väl vem du spelar i fatet genom den kopplingen - ingen annan än Putin.

Nu är jag luttrad och har haft kontakt med kriminella serber sen sent 70 tal.
Är nog de tillsammans med Albaner som är de värsta folkslag i Europa.
Kopplingen jag ser är just att serber verkar vara de enda förutom vissa Nazistiska/ högerpopulistiska organisationer innom Europa som vurmar för Putin.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Du och andra verkar tolka information som ‘oberoende’ om det är till rysslands nackdel, annars är det propaganda.

Verkligen inte. Det har kommit ut uppgifter som varit till Ukrainas nackdel, som man tyvärr måste acceptera.

En sak i detta förmildrar Ukrainas misstag: de hade aldrig begåtts om inte Ryssland valt att invadera.
Citera
2023-01-05, 23:27
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Det kombinerat med Ukrainarnas ballar av stål kommer att göra det jobbigt för ryssen, dålig stämning helt enkelt. Kan bli dålig stämning för oss alla, ryssarna är dåliga förlorare.
Ryssarna är dock ännu sämre och värre som vinnare, jämför deras beteende efter ww2 med västsidans.
Så för humanismen och alla normalas skull låt oss jobba för och hoppas på en total rysk förlust.
Citera
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Den var postad på Ukrainska forum innan ni snodde den.

Jaså, ge mig en länk så kollar vi var den pubbades först. Nu är det slut med dina infantila lögner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Rysk olja handlas juuuuust över $50. Jag tippar på att vi får se $40 innan $60
https://tradingeconomics.com/commodity/urals-oil

Detta och de nya coola bilarna Ukraina ska få ger en bra start på året!
Men vänta.

Ryssarna sa ju att oljan skulle gå över 100 dollar?
Citera
2023-01-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ett till tecken på att vapenvilan var bara "fake news" :

Katharina Kunter, professor i kyrkohistoria vid Helsingfors universitet.

– Det är symbolisk politik och propaganda. Det hade varit en seriös och generös gest om man hade utlyst vapenvila då den västerländska världen firade jul i december, säger hon.

– Inom den ortodoxa traditionen är julen inte den största högtiden, det är i stället påsken. Och under påsk attackerade Ryssland och Putin Ukraina väldigt hårt, säger Katharina Kunter.

https://www.hbl.fi/artikel/d0b03b58-75bc-4093-9b22-1215885a8219

Mellan 40-50 enligt die welt. Sedan så.., först jänkarna, sedan fransmännen och nu då tyskarna. Alla inom en vecka kan man säga. Lägg till då att ukrainarna varnar nu närmast dagligen för att en större rysk offensiv är på "g".

Så kanske det är på gång då ? I.o.m att helt plötsligt och närmast från ingenstans.., så skall hårdare material levereras.

Ja så kan det vara. Mycket ryzkt material och trupp har skickats till Belarus och "övning/träning" pågår där sedan en tid. Mycket skrot har skickats från Belarus som en del av terrorbombningen mot Ukrainska städer sedan länge.
Incitamenten till att få Belarus på krigsfot kom i form av en luftvärnsrobot in över landet nyligen "som en skänk från ovan" och kan tjäna som ursäkt eftersom landet nu är "under attack" från Ukraina. Troligen en klassisk anordnad ryzk putt i ryggen på Luka..
enligt instruktionsboken.

Kombinerar man med några andra attacker på andra fronter behöver Ukraina mycket av de vapnen som nu strömmar in i landet. Hoppas Putins generalsstab har veta att avstå, men de har inte visat sig ha det vettet i tidigare beslut.
Vi får se.
Senast redigerad av Antistalk 2023-01-05 kl. 23:31.
Citera
2023-01-05, 23:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Det kombinerat med Ukrainarnas ballar av stål kommer att göra det jobbigt för ryssen, dålig stämning helt enkelt. Kan bli dålig stämning för oss alla, ryssarna är dåliga förlorare.

Dåliga ryska förlorare kan vi hantera. Det är bara att bygga upp en järnriså runt Ryssland och inte släppa in nån. Dom kommer skrika och grina men det blir mest tomt skrammel.

Tror vi få spänna fast bältet nu. Får känslan Ukraina är på g med nånting som får nyårssmällen dom levererade att bli en apretif.
Citera
2023-01-05, 23:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så även Tyskland kommer ge Ukraina Patriot.
Tyskland kommer dessutom ge Ukraina Marders.

President Biden and Chancellor Scholz expressed their common determination to continue to provide the necessary financial, humanitarian, military and diplomatic support to Ukraine for as long as needed. To this end, the United States intends to supply Ukraine with Bradley Infantry Fighting Vehicles, and Germany intends to provide Ukraine with Marder Infantry Fighting Vehicles. Both countries plan to train Ukrainian forces on the respective systems.

In light of Russia’s ongoing missile and drone attacks against Ukraine’s critical infrastructure, President Biden and Chancellor Scholz affirmed their intention to further support Ukraine’s urgent requirement for air defense capabilities. In late December, the United States announced its donation of a Patriot air defense missile battery to Ukraine. Germany will join the United States in supplying an additional Patriot air defense battery to Ukraine.

Jag tycker det är bra att vi trappar upp, vi ska inte behöva ta sådan här skit. Å andra sidan är jag orolig för mina barn, de är genuint snälla människor och ska inte behöva ta sådan här skit i unga år. Personligen har jag levt mitt liv gott, om jag dör idag eller i morgon kvittar, men det är inte jag som ska bidra hädanefter. Lite dualistiska tankar här. Jag tänker dock inte dö under Ivans stövel, då kan ni lika gärna ta livet av oss allihopa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in