2023-01-05, 21:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Att referera till löner i olika länder säger ingenting då köpkraften varierar dramatiskt.

Förr fanns det ett ”Mac Donaldsindex” som var förvånansvärt pricksäkert och speglade lönenivåerna.
Finns kanske fortfarande kvar?

Ja.
Citera
2023-01-05, 21:10
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det har nog sällan i krigshistorien funnits något vapen vars like skådats när det gäller kostnadseffektivitet som de iranska moppedrönarna. Eller ja, egentligen är det drönare av iransk konstruktion som licenstillverkas av ryssen (Geran-1 är den ryska versionen av Shahed-131).

Extremt mycket "bang for the buck" - även moppedrönarna som inte träffar sina mål orsakar kostnader i form av LV-eld som kostar tiofalt och hundrafalt av den nedskjutna drönaren.

Du kan vara helt säker på att ryssen kommer sätta in sina moppedrönare - säkert i kombination med hypersoniska missiler - när det är dags för att slå ut Patriot-systemen. Om inte annat för att locka AFU att skjuta slut på sina Patriotmissiler...

Vem fan skjuter patriots på moppedrönare? Det är ett artillerisystem och inte luftvärn.

Räcker med en 40mm zonrörsdetonation från en Boforspjäs.

Hur fan kan det ta den ”överlägsna” ryssen 1 år att nå sina mål (som för övrigt är jävligt oklara).

Om Ukraina tar Krim - bara rent hypotetiskt - erkänner du att ryssen har misslyckats kapitalt då eller vad krävs för att du ska inse misslyckandet? Bra att veta om några månader.
Citera
2023-01-05, 21:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Min avsikt är att bidra med fakta och empiri om ryzzlands invasion av Ukraina
med aktuella uppgifter från kontrollerbara källor. Ingen smutskastning.
Vad jag bör göra och inte göra bestämmer jag själv. Funkat bra hitintills.

Nej. Du har inte bidragit med någon empiri i denna fråga. Du kunde ha googlat fram lönen från Ukraina. Men istället så lade du tiden på att skriva något dåligt om mig.
Citera
2023-01-05, 21:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag älskar USA och har själv arbetat där. Neoconsen, krigshökarna och globalisterna och deras äckliga "think-tanks" som kidnappat USA:s utrikespolitik hatar jag dock innerligt. Det borde alla göra, de håller nämligen på att dra in oss i ett fullständigt onödigt krig med Ryssland. Via proxyn Ukraina alltså...

Jag håller dock tummarna för att det här vansinnet för något gott med sig och amerikanerna slänger ut neocon-patrasket ur Washington en gång för alla. Vi får se.

Det måste väl ändå vara Ryssland som då drar in oss i krig? Det var ju de som startade allt detta
Citera
2023-01-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Har ryssarna inte egna robotar med RSV för att ta ut pansarfordon? Är det inte risk att CV90 skulle bli utslagen snabbt om man använde dem i fronten?
Jo men inte några bra. Bara kolla hur mycket pansar fordon ryssland lyckats slå ut dom sista 3-4 månaderna. Dom är lätt räknade.
Citera
2023-01-05, 21:15
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Att referera till löner i olika länder säger ingenting då köpkraften varierar dramatiskt.

Förr fanns det ett ”Mac Donaldsindex” som var förvånansvärt pricksäkert och speglade lönenivåerna.
Finns kanske fortfarande kvar?

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja.
Det var ett väldigt uttömmande svar av dig, kort men precist, ovanligt...
Citera
2023-01-05, 21:17
Medlem
LeeVans avatar
Kommer den av Putin ensidigt deklarerade vapenvilan (Julen) att kunna utnyttjas av Ukraina för något strategiskt genombrott på östfronten?

Om ja, var tror ni satsningen kommer?
Citera
2023-01-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är EU (i stort sett =NATO i Europa) som har gått i fällan och nu långsikrigt förstör sina ekonomier via det här kriget. Men sedan var nog varken Kiev eller Moskva från början övertygade om att Ukraina skulle få stöd från NATO i den omfattning de har fått så här långt ...

Varför anföll ni Ukraina 24/2 -22 ?

Vad ville ni uppnå ?

Hur går kriget ,tycker du ?
Har du fått fördelar av kriget , eller ?
Citera
2023-01-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Och det är dem som ryzzland krigar mot nu menar du? I Ukraina? Som ryzzland invaderade..det om något låter ju helt förvirrande om något..

USA med 800 baser och vill ha en till i Ukraina klart att Ryssland måste agera allt annat är ett svek mot sin egen befolkning. Men det är klart vi bor i Sverige som redan har sålt ut sig så det är svårt att erkänna detta faktum om man är osäker av sig.
Citera
2023-01-05, 21:19
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Hur fan kan det ta den ”överlägsna” ryssen 1 år att nå sina mål (som för övrigt är jävligt oklara).
Ryssarnas mål är väl inte oklara? De ska ju avnazifiera Ukraina. Nej vänta, de skulle stoppa Natos expansion. Nej vänta, de skulle stoppa västs produktion av kemiska vapen i Ukraina. Nej vänta, de skulle stoppa Ukrainas produktion av kärnvapen. Nej vänta…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De är fattiga och många unga män tar chanser för bra lön. Det är en delförklaring (men inte hela förklaringen) på köerna till värvningskontoren. Det är liknande men inte lika extremt på ryska sidan, de tjänar också bra. Det är därför du ser så många från Buratien och vad det nu är, det är fattiga områden.

Jag tycker heller inte det låter så ologiskt. Det hade varit dåligt för USA om Ukraina fått tvinga stora mängder soldater till fronten. Det ser mycket bättre ut i väst att moralen är hög - "ukrainarna vill slåss för sitt land" och så klart går kriget bättre också. Säg att 200 000 soldater får 2000 USD mer i lön än de skulle ha fått utan USA-stöd. Det blir bara 400,000,000 (4 B USD). Visst, det är en del pengar, men det är bara en liten del av vad vi skickar.
Den typen spekulationer leder ingen vart
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Då tycker jag du kan länka till en icke Telegram sida där det framgår hur, var, när dessa polska eller rumänska trupper befinner sig, eller så framstår du som en osedvanligt korkad kommunist.

Du kommer garanterat aldrig få läsa om det i västmedia.
Så du får väl tro på vad de vill att du ska känna till om kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in