2023-01-05, 14:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej då förstår du inte...

Media låter ju Engström berätta sin historia i TV och tidningar så det blir publicerat som en sanning

Om Engström säger något i förhör till polisen så betyder det ingenting

Jag har inga problem med att förstå vad du menar är syftet med tv. Vilka små fördelar det skulle kunna ge. Problemet är att det är ologiskt och i stort sett garanterar att han ska bli utpekad som mördaren.

Klart det han säger i förhör betyder något. Där finns redan "försvaret". Det är ett smart försvar. Att gå ut i TV är inte på något sätt smart.
Citera
2023-01-05, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Den förklaringen har han redan gett i förhör. Så det är redan gjort.

Ok, så om ett vittne säger att mannen som sprang 5 sekunder efter mordet är SE så ska han skydda sig med att han sprang 3 minuter efter mordet? Varför då inte bara säga att han sprang in 20 s efter mordet?

Så en minimal vinst vid en rättegång men en enorm gambling med den enorma risken att för första gången efter mordet bli utpekad? Och detta i april när han trots allt måste känna att polisen inte misstänker honom.

Han började med att säga att han sprang ca 20 sek efter GM..

Men när han fick reda på att LJ sprang efter GM så ändrade han till efter Polisen..

Som jag skrev innan att bara för han rablade en lögn om språngmarschen för polisen så ger det ingenting...

Men att springa i TV och expressen så vet plötsligt nu 8milj att han sprang..

Innan var det bara inför 3-4 mkt tveksama och skeptiska poliser..
Citera
2023-01-05, 15:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Frågan var hur YN påverkades av att ha sett SE i media som du påstår?

Att YN inte gör ett utpekande kan vi vara helt överens om eller så menar vi inte samma sak med ett utpekande. Gäller det bara att få YN att tycka att något är möjligt för att kalla det ett utpekande har hon redan tidigare pekat ut CP som GM, eller hur?

Syftet med ett utpekande är att utesluta alla andra inte att pressa fram saker som inte är helt "otänkbara" som du formulerar det.

Jag har ingen aning om huruvida YN hade TV:n på just då, den 6:e april 1986.

Många verkar ha missat det. Skandiamannens fru, till exempel ...

Från YN:s icke-utpekande:

1. "Jag tycker att det stämmer liksom, kroppshyddan [...]".

2. Om kläderna: "det stämmer förutom den där halsduken".

3. Längden på jackan: "stämmer".

4. Handledsväskan: "stämmer".

5. Skorna: "stämmer".

(6. Väskan i vänster hand: Stämmer.)

(7. Rocken fladdrar: Stämmer.)

Det är väl ändå på hyfsad god väg mot ett utpekande. Men tyvärr såg hon inte hela ansiktet, endast hakan.

Hon tror att mannen hade handskar ...
Citera
2023-01-05, 15:04
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok, tack för det. Men jag tycker det är mer intressant och relevant vad en GM rimligen, subjektivt, kan tänkas ha tänkt om sådant agerande på förhand.

Det har ingen relevans. Återigen, frågan är vad en GM rimligen på förhand kan ha tänkt sig om saken.

En sak som är intressant är varför han hörde av sig till polisen dagen efter mordet? Vad ville han ha sagt egentligen? Att LP var hörd av polis måste han ju tagit för givet, så det kan ju inte vara för att hon sagt mörkblå täckjacka till honom. Det var ju dessutom känt via media redan på morgonen. Han måste ju rimligen hört av sig för att delar av signalementet träffade honom och inte för ”Iakttagelse av person” eller?
Citera
2023-01-05, 15:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Så enligt dig så är det en "självklarhet" att bortse från LPs vittnesmål eftersom du gör vissa antaganden om hennes tillstånd?

Jag tror det är bättre för diskussionen om vi placerar LP på mordplatsen igen, utan att beakta dina antaganden.

Nej, ingen självklarhet. Men flera har funderat över LP:s vittnesmål ...

Det finns detaljer i det som kan stämma med SE.

Ja, gör gärna det. Placera henne där så du kan ånga på i 36+ år till med ältandet.

År 2060 ringde: "Vi har kommit fram till att SE är gärningsmannen."
Citera
2023-01-05, 15:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han gör väl klart och tydligt i sin medverkan i media och TV och gör ingen hemlighet av förväxling och att han sprang I gränden...

Är Engström GM så är det ju honom AD och YN sett....Nu ger Sverige, Polisen, Folket, AD, YN ett alternativ till .....

Plötsligt blev ju Engström det överlägset mest kända vittnen som ingen mindes

Men AD såg en man springa 5 s efter mordet, inte 3 minuter. YN mördare eventuellt mördaren på David Bagares gata, på vilket sätt ska språngmarschen in till Luntmakargatan kunna skydda om hon pekar ut SE? Således är hans tv-medverkan inte ett skydd mot AD och YN.

Du menar att han är så orolig för att bli igenkänd så att han ser till att han blir igenkänd i TV... Det är inte logiskt, det är bakvänt.

Förväxlingen ni pratar om skyddar honom mot ett vittne som inte såg mordet, var för sen....
Citera
2023-01-05, 15:09
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, ingen självklarhet. Men flera har funderat över LP:s vittnesmål ...

Det finns detaljer i det som kan stämma med SE.

Ja, gör gärna det. Placera henne där så du kan ånga på i 36+ år till med ältandet.

År 2060 ringde: "Vi har kommit fram till att SE är gärningsmannen."

För att förtydliga vad jag menade med att jag bortser från Lisbeth.

Det var mest för att inte öppna upp för det samtalet. Det känns som ett svart hål där sällan något av värde kommer fram. Jag är självklart öppen för i rätt kanal diskutera LP, men det samtalet borde närmast ha en egen tråd.
Citera
2023-01-05, 15:11
Medlem
Citat:
Jag har inga problem med att förstå vad du menar är syftet med tv. Vilka små fördelar det skulle kunna ge. Problemet är att det är ologiskt och i stort sett garanterar att han ska bli utpekad som mördaren.

Klart det han säger i förhör betyder något. Där finns redan "försvaret". Det är ett smart försvar. Att gå ut i TV är inte på något sätt smart.

Jag antar att du inte hade gått ut i TV eller media..

Men Engström är inte den första eller sista som gjort detta som GM..

Tänk dig en kall feb natt se skymten av en panikslagen GM skjuta i någon form av affekt ...Sen morgonen efter vakna upp med tidningen i handen och se ett vänligt ansikte av Stig vid köksbordet och säga "jag var där"..

Man måste vara iskall men det behöver inte vara korkat
Citera
2023-01-05, 15:13
Medlem
Citat:
Men AD såg en man springa 5 s efter mordet, inte 3 minuter. YN mördare eventuellt mördaren på David Bagares gata, på vilket sätt ska språngmarschen in till Luntmakargatan kunna skydda om hon pekar ut SE? Således är hans tv-medverkan inte ett skydd mot AD och YN.

Du menar att han är så orolig för att bli igenkänd så att han ser till att han blir igenkänd i TV... Det är inte logiskt, det är bakvänt.

Förväxlingen ni pratar om skyddar honom mot ett vittne som inte såg mordet, var för sen....

Det är han själv som hittar på detta med förväxling...

Så ställ dig själv frågan varför Engström själv tar upp det..

Han hittade ju dessutom på ett "supervittne" så han kunde köra på förväxling
Citera
2023-01-05, 15:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han började med att säga att han sprang ca 20 sek efter GM..

Men när han fick reda på att LJ sprang efter GM så ändrade han till efter Polisen..

Som jag skrev innan att bara för han rablade en lögn om språngmarschen för polisen så ger det ingenting...

Men att springa i TV och expressen så vet plötsligt nu 8milj att han sprang..

Innan var det bara inför 3-4 mkt tveksama och skeptiska poliser..

Nej, SE har aldrig uppgivit att han sprang 20s efter mördaren. Det där är Filters gissning baserat på hörsägen 30 år efter mordet från ett par personer av de hundratals SE berättat sin historia för. Cherrypicking av hörsägen...

Ja du menar att han nu har ett minimalt skydd för att de vittnen som såg inslaget och kände igen honom som mördaren nu trodde han var ett vittne? Och detta lilla skydd riskerar han ett direktutpekande för, trots att han inte har någon större anledning känna sig misstänkt i april.
Citera
2023-01-05, 15:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
En sak som är intressant är varför han hörde av sig till polisen dagen efter mordet? Vad ville han ha sagt egentligen? Att LP var hörd av polis måste han ju tagit för givet, så det kan ju inte vara för att hon sagt mörkblå täckjacka till honom. Det var ju dessutom känt via media redan på morgonen. Han måste ju rimligen hört av sig för att delar av signalementet träffade honom och inte för ”Iakttagelse av person” eller?

Varför är det mer rimligt? Det som står angivet i protokollet är det motsatta - dvs att det är pga iakttagelse av en misstänkt person.
Citera
2023-01-05, 15:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jag har ingen aning om huruvida YN hade TV:n på just då, den 6:e april 1986.

Många verkar ha missat det. Skandiamannens fru, till exempel ...

Från YN:s icke-utpekande:

1. "Jag tycker att det stämmer liksom, kroppshyddan [...]".

2. Om kläderna: "det stämmer förutom den där halsduken".

3. Längden på jackan: "stämmer".

4. Handledsväskan: "stämmer".

5. Skorna: "stämmer".

(6. Väskan i vänster hand: Stämmer.)

(7. Rocken fladdrar: Stämmer.)

Det är väl ändå på hyfsad god väg mot ett utpekande. Men tyvärr såg hon inte hela ansiktet, endast hakan.

Hon tror att mannen hade handskar ...

Då delar vi inte över huvud taget inte uppfattning om vad ett utpekande är.

Läs https://lagen.nu/begrepp/Vittneskonfrontation
Så förstår du varför ingen tar någon notis om YNs så kallade "utpekande" du också.

Åter till frågan: På vilket sätt påverkade SE YNs vittnesmål med sin medverkan i media. Det var du som tog upp det så något svar vore nästan klädsamt för din del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in