Citat:
Ursprungligen postat av
Moentos
Citat:
Och jag hoppas personligen att RU får noggrann/långsiktlig och stenhård hjälp från Väst
även i fortsättningen, efter detta styre!
Ja, i teorin kan jag hålla med dig, men i praktiken tror jag att det är en omöjlig och orealistisk uppgift. Rysslands agerande är resultatet av ett hundraårigt tankesätt som alla har vuxit upp under och alla accepterar, eftersom de inte känner till andra sätt att leva, och har alltid fått höra att deras sätt att leva var överlägset alla andra sätt att leva - detta motsvarar den muslimska tron där de troende får höra att de är överlägsna de otrogna. Tänk på hur din värld skulle se ut om du hade vuxit upp med risken för oprovocerat våld i ditt hem från när du var spädbarn, till liknande våld i skolan, till liknande våld i din militärtjänst osv. Det kommer ofrivilligt att göra dig till en annan person, där tillit, tolerans, sant tal och gemenskaper förlorar till skepsis, parader, lögner, våldsamt beteende och bevakning - av den anledningen att det är detta som fungerar i det ryska samhället om du ska hålla dig vid liv. Därför är det en nästan oöverstiglig uppgift att hjälpa Ryssland.
Jag håller helt och hållet med i allt!
Det var det jag syftade på lite när jag skrev "noggrann och stenhård hjälp".
Därför vi kan tycka att vi har problem nu...
Men det som kommer efter är bra mycket mer övergripande tufft.
Just pga av det du själv skrev.
Jag kan historia så jag vet vad du menade.
MEN vad är alternativet? Att Kina/Turkiet eller de små diktatorländerna ska dels parasitera på RU då de plötsligt blivit starkare i jämförelse med RU?
Och vissa länder/områden/stater/grupper skulle dessutom MÖJLIGEN "ge igen för gammal ost" på RU.
Och det fattar man av tidigare erfarenheter vad det kan betyda.
Det finns så mycket potentiella hot och mycket olika problematiska scenarion framöver..
Som inte skulle gagna någon.
Vare sig Väst eller Öst osv.
Det krävs OERHÖRT skickliga/uthålliga kirurger och kirurg-instrument för att hantera denna djupgående infektion härefter.
För allas skull.