2023-01-05, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Sverige hade också en ångloksreserv, delar av den fanns så sent som för ett tiotal år sedan, ett dussin stora ånglok stod parkerade i Gamlestaden, Göteborg. Kanske finns de kvar ännu, jag har inte varit där på länge.

På Museum eller skrotade - sista bort 2016. Ukraina har en annan spårvidd.

Hur som helst Ånglok fungerar alldeles utmärkt. Ryssland har en stor reserv och Ukraina har en reserv. Om Finland har ånglok så kan de skicka några. De använder i princip samma vidd 2? mm skillnad tror jag.
Citera
2023-01-05, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Viktig reflektion.
Inte någon av de olika lögner och ålningar som ryzzarna har ännu visat sig hålla. Inte ens den egna befolkningen tror på lögnerna.

Vore ryzzarna hotade på riktigt hade naturligtvis inte över 1 miljon ryssar flytt halsöverhuvud och resten måste tvångsrekryterade.
Skulle Sverige hotas på riktigt skulle de flesta svenskar frivilligt ställa sig i kö för att försvara landet.
Kommer nog fram så småningom.
Utesluter inte naturresurser.

Det var inte av fruktan för NATO som den impotente lille fjollbögen putain började jävlas med Ukraina utan på grund av DEMOKRATIN, som har fått fäste runt ryZZlands homofila gränser.

Om Ukraina (enligt fjollbögen putain) tillåts genomföra reformer och på sikt, bli demokratiskt fullt så skulle ju nämnda fjollbögpresident få överjävliga problem med folket i homofederationen, som ju då skulle börja mopsa sig mot bögfjollstyret i homofilakreml.
Citera
2023-01-05, 10:30
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Jag har funderat i precis samma banor, vad är det för ett kommunistiskt svin som skickar en hel generation pojkar i döden. Och vad ska Putin ha östra Ukraina till? Det är söndersprängt och har inga naturresurser. En galen kommunist som inte kan erkänna att han kommer förlora.

Dnipr-Donets-fältet finns, intressant att notera på kartan är att det finns fält spritt över Eurasien utom i Moskva/Piter-regionerna, där rikedomar från nämnda fält ackumuleras
https://www.britannica.com/science/natural-gas/Location-of-major-gas-fields

https://en.wikipedia.org/wiki/Chernozem

Litiumoxid och järnmalm finns det också gott om.
Citera
2023-01-05, 10:31
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är inte en av orsakerna att det just finns naturresurser där? T.o.m. rikligt.

Men det har väl ryssen överflöd av sedan tidigare
Senast redigerad av Letrangere 2023-01-05 kl. 10:34.
Citera
2023-01-05, 10:32
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Dnipr-Donets-fältet finns, intressant att notera på kartan är att det finns fält spritt över Eurasien utom i Moskva/Piter-regionerna, där rikedomar från nämnda fält ackumuleras
https://www.britannica.com/science/natural-gas/Location-of-major-gas-fields

https://en.wikipedia.org/wiki/Chernozem

Litiumoxid och järnmalm finns det också gott om.

Det var som fan, det visste jag faktiskt inte, men har inte ryssen nog med Litium och järnmalm bortom uralbergen?
Citera
2023-01-05, 10:34
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Det var som fan, det visste jag faktiskt inte, men har inte ryssen nog med Litium och järnmalm bortom uralbergen?

Mycket vill ha mer och den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket är två ordstäv som passar bra på Putins styre
Citera
2023-01-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Det var inte av fruktan för NATO som den impotente lille fjollbögen putain började jävlas med Ukraina utan på grund av DEMOKRATIN, som har fått fäste runt ryZZlands homofila gränser.

Om Ukraina (enligt fjollbögen putain) tillåts genomföra reformer och på sikt, bli demokratiskt fullt så skulle ju nämnda fjollbögpresident få överjävliga problem med folket i homofederationen, som ju då skulle börja mopsa sig mot bögfjollstyret i homofilakreml.

Finns säker flera anledningar till att Putin startade kriget men just det här är en viktig anledning tror jag.
Citera
2023-01-05, 10:37
Medlem
Citat:
Jag har funderat i precis samma banor, vad är det för ett kommunistiskt svin som skickar en hel generation pojkar i döden. Och vad ska Putin ha östra Ukraina till? Det är söndersprängt och har inga naturresurser. En galen kommunist som inte kan erkänna att han kommer förlora.

Jag minns inte vem men det var någon jag såg på YT diskutera en teori om att läget på Krim kanske inte var så muntert. Att Krimbron inte var tillräcklig för att förse regionens tillväxt och att bristen på vatten ställde till stora problem. Det var inget baserat på någon hård data utan bara en teori.
Anledningen till agerandet kan fortfarande vara något vi inte känner till. Har hänt tidigare att krig har startats för att skifta fokus och ena befolkningen.
En imperialist som vill hålla sig kvar vid makten helt enkelt, genom att förse befolkningen med vinster så de aldrig behöver ifrågasätta makten.
Citera
2023-01-05, 10:40
Medlem
Bögfederationens förluster är mycket stora framför allt när det gäller personal och naturligtvis helt ohållbart. Bögryssland sitter i rävsaxen och det är självförvållat.

810 eliminerade förbrytare sista dygnet ger totalt 109720 befriade och snittet per dygn skall höjas med två enheter till 348 st. Jag håller fortfarande ett måttligt normtal på 460 utslagna ryssbögar per dygn och då skulle vi nå drömgränsen 200.000 den 20 juli.

Genom att döda så många som möjligt kan kriget förkortas. På sikt går det inte att dölja katastrofen som sker. Förändringar i den bögryska inställningen och även politiska förändringar, med plötsliga fall nedför trappor, blir helt nödvändiga. Jag tror att just nu framförallt Shoigu ligger synnerligen illa till och även Gerasimov. Högste ledaren drabbas senare men troligen innan årets slut.

Bland siffrorna sticker även 12 utslagna artilleripjäser ut och även 2 raketartilleripjäser har tystats.
Citera
2023-01-05, 10:40
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Sant. Det är också sant att de inte vann mot NV, alltså USA som nation tvingades retirera. Mycket pga interna problem, men också för att kriget inte gick att vinna så länge man tvingades strida på vietnamesernas "grab-them-by-the-belt" sätt. För många egna stupade och sårade.
Avtalet som USA skrev på i Paris medgav att NV kunde ha sina trupper kvar i SV, en form av kapitulation som jag tolkar det.

Fredsavtalet i Paris: USA tar bort militär, Nord lovar att inte anfalla Syd, USA: vi kommer att förse Syd med vapen och materiel om ni bryter mot det.
Tyvärr så blev USAs kongress veka och beslutade sig att bl a dra bort finansieringen så Syd inte hade mycket att sätta emot Nords anfall.
USA lämnade i mars 1973, 2 år senare så startade Nord (som har kunnat bygga upp soldater och materiel med Sovjet och Kinas hjälp) en offensiv med pansar etc som inte Syd hade manskap eller materiel att motstå (då inte längre USA stödde dem) och Saigon föll ganska omgående.
Fanns bara civila amerikaner (ambassadpersonal) kvar då.
Citera
2023-01-05, 10:48
Medlem
I statistiken idag kom även med ett nedskjutet stridsplan. Sent igår visste vi att det var en SU-25 och i den sitter vanligtvis två piloter.

Men ännu viktigare var att en böghelikopter av typ KA-52 Alligator sköts ned. Det finns normalt ingen chans för piloterna att överleva en nedskjutning och krasch. Ytterligare två piloter är befriade.

Död åt inkräktarna.
Citera
2023-01-05, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden

Jo hotet från demokratin kan naturligtvis skrämma en kleptokrati från vettet. Putin och hans kleptokrater hävdar ju att de tvingades till invasionen, helt utan vett och sans, då de "hotades" av EU, NATO, USA osv. när ingen ens hade den avsikten.
Kan ju finnas flera orsaker samtidigt.
Någon av de jordartsmineraler som man behöver för kommande batteriproduktion till exempel.

Framtiden har svaret. Jag tror att det kryper fram så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in