Jag tippar på att det är ett första fartyg i en serie som ska byggas. Troligen är avsikten att avskräcka från överfart av hangarfartyg och liknande från USA eller UK. Fartyget bär ju hypersoniska Zircon-missiler som hangarfartygen är skyddslösa mot. Av samma anledning provsköt ryssen hypersoniska Kinzhal-missiler från ubåt mot sjömål i Barents hav nyligen. Lite muskelflexning mot Nato helt enkelt.
Jo, det är ett avancerat vapen, men en (1) farkost? Nu tror jag visserligen knappast att det finns några planer på att använda robotarna skarpt. Ett (1) fartyg slås ju lätt ut av t.ex. torpeder. Så det kan mycket väl vara som du skriver. Ryssarna som räcker ut tungan.
Håller med. Men de sprängde skolan precis efter tolvslaget va?
Varför väntade de inte till några timmar till efter midnatt då alla låg och sov? Nu kan man anta att många var ute?
Vad jag läste så satt alla soldater då samlade i festbord och väntade in det nya året. Putin höll visst även något tal då, som man "måste" lyssna på.
Citat:
The BAZA Telegram channel, which is known to be close to the Russian security forces, writes that the blow came when the soldiers sat down at the festive table. Also, Bezsonov, Deputy Minister of Information of the “DPR”, also reported about the very fact of the strike on the building of the vocational school in Makiivka.
Nu sitter ryZZtrollen och runkar på en konservburk med Z-irkon "missiler" som är säkert lika "effektiva dom Z-krigare. Skräp alltså. Alla ryZka "nya" missiler finns testade bara på animerade filmer. Patetiska efteblivna utedasslandet alltså!
Upptrappning?
Andrey Yusov på ukrainska försvarsministerium säger att Ryssland har placerat ut kärnvapen på Krim och i Vitryssland.
I Vitryssland finns väl redan kärnvapen, eller har jag fel? Till Krim verkar det oerhört svårt att transportera något sådant utan risk för upptäckt — eller något mycket värre. Inget kul med olycksfall i arbetet när man hanterar sådant gods. Tror hur som helst att man bör vara synnerligen skeptisk till uppgifter som dessa, särskilt som de kommer från det ukrainska försvarsministeriet. Risken för drastisk upptrappning är uppenbar (om det som påstås inte är sant).
Jo, det är ett avancerat vapen, men en (1) farkost? Nu tror jag visserligen knappast att det finns några planer på att använda robotarna skarpt. Ett (1) fartyg slås ju lätt ut av t.ex. torpeder. Så det kan mycket väl vara som du skriver. Ryssarna som räcker ut tungan.
USA lånade en svensk ubåt som agerade B-styrka i deras övning. Ubåten lyckade ”sänka” hangarfartyget USS Ronald Reagan ett flertal gånger och den hade hela sin följeflotta med.
Ubåten blev aldrig upptäckt och jänkarna hyrde in den ytterligare 1 år för att öva att uppträda mot detta hot. En ”billig” sterlingmotordriven svensk U-båt lekte med en hel hangarfartyggrupp.
Youtubern "reporting from Ukraine" säger att ukrainska styrkor bröt igenom (bög)ryska försvarslinjer och tog kontrollen över Dibrova, mycket när Kreminna.
Uppgifterna är inte bekräftade och Ukraina släpper ofta ingen information förrän områden är säkrade.
Bögtillägget var mitt eget, skyll inte på youtubern....
Nu sitter ryZZtrollen och runkar på en konservburk med Z-irkon "missiler" som är säkert lika "effektiva dom Z-krigare. Skräp alltså. Alla ryZka "nya" missiler finns testade bara på animerade filmer. Patetiska efteblivna utedasslandet alltså!
USA lånade en svensk ubåt som agerade B-styrka i deras övning. Ubåten lyckade ”sänka” hangarfartyget USS Ronald Reagan ett flertal gånger och den hade hela sin följeflotta med.
Ubåten blev aldrig upptäckt och jänkarna hyrde in den ytterligare 1 år för att öva att uppträda mot detta hot. En ”billig” sterlingmotordriven svensk U-båt lekte med en hel hangarfartyggrupp.
Så låna ut en ubåt till Ukraina för att sänka ryssjäveln.
Är skillnad på övning och verklighet. I verkligheten hade inte ubåten kommit nära ett hangarfartyg.
På denna övning så var hangarfartyget instängt på ett område i verkligheten så färdas dom i 30knop på mycket stora ytor. Sedan skulle en svensk ubåt sänkas direkt när man avfyrar torpeder då är den inte tyst längre.