2023-01-04, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Wagner gruppen (rysk) och Mozart gruppen (USA) kämpar i närstrider i Bakhmut, i den största bastionen i Ukrainas försvar. På youtube kan man lyssna på kommendanten för Mozart och höra hans uppfattning om kriget. Han säger att de vanliga ukrainska soldaterna är väl okey men de som sökt sig till Ukraina för att få slåss och kriga är förfärliga. Varje dag får man se hemskheter - som är olagliga - också i ett krig.
Och det är enbart den ukrainska sidan som begår dem. De ryska soldaterna har fortfarande moralen i behåll.
Jag hörde en rysk soldat berätta att han var ute på spaning och träffade på en ukrainsk soldat, som sade att han inte hade nå mer ammunition. Han sa: Skjut mig bara - men först - kan jag få en tobak. Den ryske soldaten delade med sig av det han hade och såg ukrainaren gå iväg.
När han berättade om intermezzot så frågade de andra ryssarna - Varför gjorde du det? Varför gav du honom din tobak?
Ja, sa soldaten, dit han är på väg så får han inget.

Det kan ha att göra med att Ukrainarna inte fått ihop det med mattransporter. Eller ammunitions tranporter. Många ukrainska soldater flyr bara för att de är så uthungrade och på den ryska sidan så får de åtminstone mat och tobak! Man behöver bara klara sig att ta sig dit och vifta med en näsduk.
Men det vet ju Ukrainarna så de skjuter dem som ger upp och flyr. Ja de skjuter lite vem som helst, både barn och gamlingar. De påstås vara spioner och binds fast i lyktstolpar och dödas.
Vissa tycks få en njutning av detta meningslösa våld mot oskyldiga civila.
Det finns en mängd sådana videor på nätet.

Verkligheten är naturligtvis tvärtom vad du skriver vilket har visats och bevisats många många gånger. Har du följt tråden heller slängdes du handlöst in liksomsom de ryzzka reserverna i kriget? Lägg ner åtminstone några timmar på att läsa ett hundratal inlägg, länkar osv. Du gör ju bara bort dig.
Senast redigerad av Antistalk 2023-01-04 kl. 19:32.
Citera
2023-01-04, 19:29
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Wagner gruppen (rysk) och Mozart gruppen (USA) kämpar i närstrider i Bakhmut, i den största bastionen i Ukrainas försvar. På youtube kan man lyssna på kommendanten för Mozart och höra hans uppfattning om kriget. Han säger att de vanliga ukrainska soldaterna är väl okey men de som sökt sig till Ukraina för att få slåss och kriga är förfärliga. Varje dag får man se hemskheter - som är olagliga - också i ett krig.
Och det är enbart den ukrainska sidan som begår dem. De ryska soldaterna har fortfarande moralen i behåll.
Jag hörde en rysk soldat berätta att han var ute på spaning och träffade på en ukrainsk soldat, som sade att han inte hade nå mer ammunition. Han sa: Skjut mig bara - men först - kan jag få en tobak. Den ryske soldaten delade med sig av det han hade och såg ukrainaren gå iväg.
När han berättade om intermezzot så frågade de andra ryssarna - Varför gjorde du det? Varför gav du honom din tobak?

Det kan ha att göra med att Ukrainarna inte fått ihop det med mattransporter. Eller ammunitions tranporter. Många ukrainska soldater flyr bara för att de är så uthungrade och på den ryska sidan så får de åtminstone mat och tobak! Man behöver bara klara sig att ta sig dit och vifta med en näsduk.
Men det vet ju Ukrainarna så de skjuter dem som ger upp och flyr. Ja de skjuter lite vem som helst, både barn och gamlingar. De påstås vara spioner och binds fast i lyktstolpar och dödas.

Hahaha.... låter precis som att du kör med tvärtom språket för då stämmer det in perfekt. Men det brukar rySStroll göra. Ingen trovärdig källa kan du visa heller. Undrar varför? Svårt att bevisa påhittade saker.
Citera
2023-01-04, 19:30
Medlem
Citat:

Ytterligare en som sprider ryssk dynga. Du är inte trovärdig.
Ryssen har väl käk från 2015 som de blivit sjuka av.
Citera
2023-01-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Därför måste sanktionerna och utfrysningen av Ryssland bli i princip permanent. De måste vara för fattiga för att starta världskrig. Bäst är väl om federationen splittras och även den ryska delrepubliken delas upp. De måste förlora kontrollen över Kaliningrad och Transnistrien också.

Vi får ta fram stora linjalen och dela upp Ryssland som Afrika en gång delades upp. Skapa många små länder som är för upptagna att slåss med sig själva, för att kunna orsaka problem för den civilizerade världen. Däremot tror jag inte på att skapa en förödmjukande "Versaillesfred," det såg vi hur det gick senast...
Citera
2023-01-04, 19:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Varför går Ukraina ut med information om att det var mobiltelefonanvändning som gjorde att de kunde pejla in var den ryska invasionshären befann sig? När folk är mer försiktiga med sina telefoner så minskar det ju möjligheterna för Ukraina att göra liknande attacker.

Jag har en teori:
Det var inte alls mobiltelefonerna som gjorde att de kunde pejla positionen, utan satellitdata, informatörer eller liknande. När Ukraina påstår att det var pejlade mobiltelefonpositioner så är ryssarna mer försiktiga och förlorar en viktig källa till samband. Det har tidigare rapporterats om att de har stora sambandsproblem och förlitar sig på mobiltelefoner för att kunna koordinera anfall.

Attacken kom för kort tid efter nyårsslaget för att det skulle handla om mobiltelefonerna.

Ukraina ruvade på koordinaterna och valde den exakta tidpunkten.
Citera
2023-01-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya
Angående det fetade, läste något intressant om just detta idag.

Ryssarnas drönare kostar runt $20.000 styck att tillverka medans Ukraina betalar mellan $140.000 (S-300) och $500.000 (NASAM) per missil för att skjuta ner de ryska drönarna.

Att använda billiga drönare som kostar skjortan att skjuta ner måste ta hårt på Ukrainas krigskassa i det långa loppet

Skulle man inte skjuta ner drönarna så skulle det kosta ännu mer att bygga upp de kraftvärk/infrastruktur som dessa drönare träffar

så kan det vara taktik månne?
ukraina får sina luftvärns robotar ingen bryr sig i vad dom kostar. undertiden spränger ukraina stora laget vapen för ryssland i stället för civilbefolkningen som man inte tjänar något militärt på.
Citera
2023-01-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror inte att Ukraina kommer att korsa Rysslands gräns med reguljära förband. Jag ser inte vitsen med det. De har inte styrka att kunna åstadkomma något på ryskt territorium alls.
man har 1 miljon man man skulle kunna ta en stor bit innan ryssland fick stopp på dom. det kanske ser osanolikt ut men om du tänker efter om ukraina tar området mot kursk och bara försvarar sig på sitt eget land och säger ja får vi tillbaka hela ukraina får ni tillbaka kursk. norr ut är ryssland mycket svagare militärt.
Citera
2023-01-04, 19:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Vi får ta fram stora linjalen och dela upp Ryssland som Afrika en gång delades upp. Skapa många små länder som är för upptagna att slåss med sig själva, för att kunna orsaka problem för den civilizerade världen. Däremot tror jag inte på att skapa en förödmjukande "Versaillesfred," det såg vi hur det gick senast...

Men bör låta dem förstöra sig själva som med Sovjet. Ignorera dem, sanktionera dem, issolera dem. Så kan de förstöra sitt land själva. Ja de kommer att hata oss men det är bättre med fattiga ryssar som hattar oss än med rika ryssar som hatar oss. Vi kan aldrig "köpa" deras kärlek med handelsförbindelser och teknikutbyte vilket bevisades 1991-2014. Men ingen kommer ju vilja invadera Ryska Federationen. Ingen vill ha med skiten att göra.
Citera
2023-01-04, 19:43
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Därför måste sanktionerna och utfrysningen av Ryssland bli i princip permanent. De måste vara för fattiga för att starta världskrig. Bäst är väl om federationen splittras och även den ryska delrepubliken delas upp. De måste förlora kontrollen över Kaliningrad och Transnistrien också.
Troligare att Ryssland drar sig tillbaka och gör sig oåtkomligt inom sina egna gränser, eller? En monolit, som Sovjetunionen en gång var.
Citera
2023-01-04, 19:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
man har 1 miljon man man skulle kunna ta en stor bit innan ryssland fick stopp på dom. det kanske ser osanolikt ut men om du tänker efter om ukraina tar området mot kursk och bara försvarar sig på sitt eget land och säger ja får vi tillbaka hela ukraina får ni tillbaka kursk. norr ut är ryssland mycket svagare militärt.
Men om Ukraina börjar ta rysk mark så får direkt ryska ledningen ett skäl till att mobilisera ännu mer. Det ska man inte ge dem.
Citera
2023-01-04, 19:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
För att detta ska kunna ske måste ju Ryssland besegras, i Ryssland, och ockuperas. Det är inte superenkelt att åstadkomma. Om det ens är önskvärt.

Det är mer sannolikt att ryssarna fortsatt sköter sig själva, på sin kant.
Citera
2023-01-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Troligare att Ryssland drar sig tillbaka och gör sig oåtkomligt inom sina egna gränser, eller? En monolit, som Sovjetunionen en gång var.
Ska de unga i Sankt Petersburg och Moskva köpa det?
De vill inte leva i Sovjet. Om Sovjet återuppstår så blir det troligtvis inte med samtliga de delar som är Ryssland idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in