2023-01-04, 16:17
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För mig är den inte låst. Kanske låst sig i huvudet på dig? Hur som helst kommer här ett utdrag:

1/2

Flera länder har redan infört särskilda restriktioner för resenärer från Kina.

Oro för smittan – EU förbereder ny strategi

Ett stormöte om den oroväckande covidspridningen i Kina. Det blir det svenska EU-ordförandeskapets första initiativ. På onsdag ska representanter för de 27 EU-länderna diskutera frågan.

Teresa Küchler

teresa.kuchler@svd.se

BRYSSEL*Den stora frågan på mötet, som hålls i Bryssel, är om man gemensamt ska införa krav på att kinesiska resenärer måste kunna visa upp negativa covidtester innan de får gå ombord på ett flygplan med destination någonstans i Europa, eller kanske låta sig testas vid ankomsten.

I Sverige*vill Folkhälsomyndigheten*att regeringen förbereder för att kunna införa krav på negativt covidtest för resenärer från Kina.

Efter att styret i Peking i början av december abrupt avslutade sin stenhårda ”nollcovid”-politik har smittan fullkomligt exploderat i landet. Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien beslutade därför, i samklang med bland annat USA, Kanada och Sydkorea, att införa obligatoriska covidtester på resenärer från Kina. Totalt har ett dussintal länder i världen infört särskilda restriktioner för kinesiska besökare.

Samtidigt menar EU-ländernas gemensamma smittskyddsmyndighet ECDC att covidtestningen är ”omotiverad”, och pekar på de höga vaccinationssiffrorna i Europa som skydd nog.

Att EU-länderna*sätter sig och diskuterar gemensamma restriktioner är inte ett krav: det står varje EU-land fritt att införa sina egna regler. Men eftersom gränskontroller är borttagna och det råder fri rörlighet mellan de flesta EU-länder har flera röster höjts om att samordning är nödvändigt. En kinesisk turist som inte vill låta sig testas på flygplatsen i exempelvis Paris, där det i dag är obligatoriskt, kan lika gärna flyga till Amsterdam eller Bryssel, där man inte infört regeln. Därifrån kan turisten sedan enkelt ta sig till Frankrike i alla fall – med buss eller tåg till exempel.

Frankrike sänder redan i dag varje positivt virustest från kineser på franska flygplatser in till laboratorier för sekvensering för att ta reda på vilken variant av viruset det handlar om, eller om viruset har muterat. Den franska premiärministern Élisabeth Borne vill att alla EU-länder gör samma sak.

Oron är stor bland Europas covidexperter om att Kinas styrande kommunistparti kan försöka begrava nyheter och rön om explosiva, nya varianter av viruset tills det är för sent, och viruset har tagit sig till Europa.

– Man ska inte tro på rapporterna vi får från det landet, sa den belgiske epidemiologen Marc Van Ranst, som också är chef för det belgiska folkhälsoinstitutet, till tidningen De Morgen.

– Dödssiffrorna de (Kinas myndigheter) rapporterar är verkligen inte korrekta, så jag skulle inte heller lita på deras data om de olika varianterna som cirkulerar, fortsatte Van Ranst.

Sveriges regering*meddelade på tisdagen alltså att tester på kineser kan bli*aktuellt i Sverige. ”Regeringen förbereder för att kunna införa inreserestriktioner. Parallellt för vi en dialog med våra europeiska kollegor för att få på plats så lika regler som möjligt i EU”, skrev justitieminister Gunnar Strömmer (M) i ett press*utskick på tisdagen.

Flera länder*har redan infört krav av testning för resenärer från Kina, däribland: Storbritannien, Frankrike, Israel, USA, Spanien, Italien, Japan, Indien, Taiwan och Sydkorea.
Från och med*den 5 januari införs liknande krav även i Australien och Kanada.

TT

Och slutsatsen du drar från denna text är alltså att "världen håller andan"
Citera
2023-01-04, 16:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Nej, men det har ju heller inget med något farligt virus att göra utan är 100% politiskt/finansiellt maktspel där man utnyttjar människors omotiverade rädsla för att göra dem mottagliga för att välkomna "önskvärda förändringar".

Jag har säkerhetsbälte när jag kör bil, hurså? fast sedan när jag stiger ur bilen tar jag av mig bältet igen och släpar inte med mig det på jobbet och på stan.

Om du ska försöka dra någon hjärndöd metafor mellan bilbälten/cykelhjälmar till virus/vaccin så förutsätter jag att du opererat fast ditt bilbälte permanent på överkroppen först för att kunna göra en rimlig jämförelse, varför inte skruva fast cykelhjälmen med titanskruvar i skallbenet också? ifall nästa fråga var om jag använder sådan när jag cyklar, vilket jag gör om det är en längre sträcka eller trafikerad väg.

Borstar du tänderna tre gånger per dag eller litar du på att två gör jobbet? nya rön från WHO visar att tandkräm och borsta 2x inte är tillräckligt. Man rekommenderar att vi bör införa obligatoriska tandhälsopass samt testa befolkningen på kontinuerlig basis om fluoridhalten i saliven är tillräckligt hög för att motivera att individen ska få röra sig fritt i samhället och ta del av offentliga måltider.

Kommer EU agera tillräckligt hårt i denna fråga eller ska personer med orena munhålor få riskera folkhälsan även i framtiden genom att röra sig fritt? Världen håller andan!

Seriöst...

Tänk lite längre lille vän. För övrigt är det ingen metafor utan en högst reell jämförelse.
Hur många bilresor företas varje dag? Beror förstås på om man räknar bilar eller människor, men säg 4 miljoner. Hur många krockar, hur många avlider? Hur många blir svårt skadade? Cirka 300 omkommer i trafiken per år. Första året dog 10.000 pers i covid I Sverige. Om du vistas ute i samhället är risken eller sannolikheten närmast 100% att du någon gång blir smittad på 1 år. Hur stor är risken att du krockar? Hur stor är sannolikheten att du har nytta av ditt bilbälte?

Skulle säga att för en 50+ är det 100 gånger mer sannolikt att en vaccinationsspruta hindrar vederbörande från att bli svårt sjuk/skadad eller avlida vid covid jämfört med att använda säkerhetsbälte vid bilresor.

Därför är det 100 gånger mer motiverat att kalla bältesanvändare för knäppa hypokondriker än de som väljer att vaccinera sig mot covid.

Ditt övriga jidder om tandkräm osv är så dumt så det tänker jag inte ens kommentera.
Citera
2023-01-04, 17:01
Medlem
Citat:
Oroligt läge just nu. Världen håller andan.

https://esvd.svd.se/p/svenska-dagbladet/2023-01-04/a/oro-for-smittan-eu-forbereder-ny-strategi/1001/911383/35322011
Hur jävla bra gick det för Kina och inlåsningarna? De som trodde viruset skulle utrotas. HA HA
Citera
2023-01-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dameon
Pandemin har varit över i snart ett år. Lär dig skilja på pandemi och virus ditt stolpskott. Bara för att det finns ett virus betyder inte det att det pågår en pandemi.

Och trots alla dessa "studier" i köpta tidsskrifter som Nature fortsätter världen att rulla på precis som vanligt trots inga restriktioner alls på hela året, trots att precis alla människor utom du och DUMBILDEN sedan länge har slutat bry sig om förkylningviriset och lever på precis som vanligt, och trots allt detta är det värsta som hänt att folk åkt på en lättare förkylning

Nu är det snart 3 månadersjubileum för ditt påstående ovan den 9 oktober att alla vet att pandemin är över sedan ett år, ett påstående som inte stämmer med till exempel WHOs syn. Och hur ska man se på inreserestriktionerna från Kina nu, är det att leva "precis som vanligt"? Och överbeläggningarna på svenska sjukhus, är det "som vanligt"?

Kan lika gärna bli så att Covid-19 är här för gott med ständiga nya varianter, förhoppningsvis kommer ingen värre variant men det vet vi inte.

Igår kom ett råd från en professor i virologi från Glasgow, i The Guardian om att använda munskydd, alltså det där som svenskar inte klarar av enligt våra myndigheter. En del här kan ju fundera på varför sjukvårdspersonal i Sverige bär mask om sådana inte hjälper:

What do scientists advise?

Vaccines are still the best way to protect against severe Covid, but Sam Wilson, a professor of virology at the University of Glasgow, says taking familiar Covid precautions will also help. “Regardless of the impact of a new variant, the NHS is already under tremendous pressure from a cocktail of different viruses this winter,” he says. “Where it is possible, taking voluntary steps to reduce transmission – reducing contacts, wearing high-quality masks in crowded indoor spaces, and isolating if you have symptoms – will help reduce the pressure on the NHS.”
https://www.theguardian.com/world/2023/jan/03/could-new-omicron-variant-xbb15-fuel-further-covid-infections
Citera
2023-01-04, 17:26
Medlem
Citat:
Oroligt läge just nu. Världen håller andan.

https://esvd.svd.se/p/svenska-dagbladet/2023-01-04/a/oro-for-smittan-eu-forbereder-ny-strategi/1001/911383/35322011
Det är väl bara en tidsfråga innan vi har den nya varianten grasserande här i Europa också, och förmodligen även i USA? Jag googlade tidigare idag efter artiklar om omikronvarianter och fick då också upp en tidig text från Follkhälsomyndigheten (för knappt tre år sedan; de bedömde det då som "mycket osannolikt" att det nya viruset skulle kunna ta sig till Sverige. Två månader senare började hela Eurpa stänga ner i rasande takt...
Citera
2023-01-04, 17:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är väl bara en tidsfråga innan vi har den nya varianten grasserande här i Europa också, och förmodligen även i USA? Jag googlade tidigare idag efter artiklar om omikronvarianter och fick då också upp en tidig text från Follkhälsomyndigheten (för knappt tre år sedan; de bedömde det då som "mycket osannolikt" att det nya viruset skulle kunna ta sig till Sverige. Två månader senare började hela Eurpa stänga ner i rasande takt...

Ja, det var pinsamt att se hur FHM agerade under år 2020. Fanns väl även en sida tegnellcitat.se...
Ingen kunskap, men framförallt ingen ödmjukhet.
Citera
2023-01-04, 17:58
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Tänk lite längre lille vän. För övrigt är det ingen metafor utan en högst reell jämförelse.
Hur många bilresor företas varje dag? Beror förstås på om man räknar bilar eller människor, men säg 4 miljoner. Hur många krockar, hur många avlider? Hur många blir svårt skadade? Cirka 300 omkommer i trafiken per år. Första året dog 10.000 pers i covid I Sverige. Om du vistas ute i samhället är risken eller sannolikheten närmast 100% att du någon gång blir smittad på 1 år. Hur stor är risken att du krockar? Hur stor är sannolikheten att du har nytta av ditt bilbälte?

Skulle säga att för en 50+ är det 100 gånger mer sannolikt att en vaccinationsspruta hindrar vederbörande från att bli svårt sjuk/skadad eller avlida vid covid jämfört med att använda säkerhetsbälte vid bilresor.

Därför är det 100 gånger mer motiverat att kalla bältesanvändare för knäppa hypokondriker än de som väljer att vaccinera sig mot covid.

Ditt övriga jidder om tandkräm osv är så dumt så det tänker jag inte ens kommentera.

Att du ens jämför en allvarlig bilkrock med att smittas av covid visar ju att media förvrängt din hypokondriska hjärna bortom räddning. Covid kan möjligtvis isf jämföras med att krocka i 10km/h. Ingen frisk människa dör av detta enbart, om man skulle ha oturen att dö primärt av det och inte "med" det beror det i princip alltid på att man har en massa tidigare underliggande fysiska problem/sjukdomar som gör en extremt sårbar för minsta lilla grej som t.ex. ett influensa/förkylningsvirus eller att ramla i hemmet.

En frisk någorlunda ung person kan förstås i extrema otursfall också dö av att ramla i hemmet eller få influensa såklart, det har inträffat och kommer inträffa igen, men det är EXTREMT ovanligt. Statistiken visar också att i princip alla covid-dödsfallen är bland gamla människor och/eller som redan har väldigt dålig hälsa med flera underliggande sjukdomar sedan tidigare. Om du nu är svårt multisjuk eller är intagen på äldreboende i detta nu så kan jag möjligen köpa ditt resonemang att man tjänar mer på att vaccinera sig (och det är med ett stort OM de nu fungerar som skurkföretaget påstår).

Är ju ungefär som att säga att corticosteroid-spray hindrat min morfar från att dö av kvävning en gång och därför rekommendera att ALLA människor ska använda detta varje dag för att förhindra "svår sjukdom och död", oavsett om man har svår astma eller ej. Ungefär på den nivån ligger det med "vaccinen" och dess påstådda nytta samt hur "livsfarligt" covid är för alla de människor som inte redan är halvdöende sedan innan; på "tandkrämsnivå" alltså, dvs för dumt för att ens kommentera ja.

Man hör knappast vanligt folk som har fått influensa säga "nu kommer jag säkert dö eftersom jag inte vaccinerat mig!", enbart en halvdöende gamling kan logiskt resonera på det sättet. Dödssiffror säger ingenting om man inte sätter dem i perspektiv. Det dör ca 100,000 varje år i detta land, ca 10% av dem dör med nageltrång, borde vi alltså dra ut alla gamlingars naglar i förebyggande syfte? frågan är om någonting faktiskt bidrar till överdödlighet eller ej.

Krockar du däremot i hög hastighet är det direkt dödligt för ALLA, oavsett om man är fullt frisk sedan innan, och det är väl bevisat att bilbälte konkret räddar många liv årligen där personen annars skulle dött om han inte använt det, vilket man knappast kan säga om "vaccinen". Men för all del, strunta gärna i bilbältet till förmån för dina kära sprutor om du tror att det kommer ha en bättre effekt på din hälsa och minska dödsrisken statistiskt sett. Jag kommer fortsätta ha bältet på åtminstone och struntar i onödiga läkemedel även i fortsättningen, bilbälten har heller inte 100,000 inrapporterade biverkningar och går att ta av till skillnad från genterapi...

(Grejen med hypokondri är att rädsla gör logiskt tänkande svårt eller omöjligt och därför har det ofta en paradoxalt negativ effekt på ens hälsa eftersom det lätt gör att det man tror är stora hot är små hot och vice versa, så jag rekommenderar att ta tag i det mentala problemet först innan du börjar försöka analysera omvärlden närmare.)
Senast redigerad av GenusKhan 2023-01-04 kl. 18:01.
Citera
2023-01-04, 18:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag är övertygad om att vi redan har den kinesiska varianten i Sverige. Vet väldigt många som bor i Kina men som firar jul i Sverige, och de resorna har ju redan skett.
Men vi är tåliga härdade vikingar som klarar det eftersom vi fått röra oss fritt bland folk under tre års pandemi. Vi bör skatta oss lyckliga. Tack Tegnell!
Citera
2023-01-04, 18:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Om du fick välja, skulle du hellre krocka utan bälte än smittas av viruset? Massor av människor hade viruset utan att bli märkbart dåliga innan det ens fanns ett vaccin. Däremot är det just ingen som krockar utan bälte utan att märka det. Så liknelsen fungerar inte riktigt. Alla har varit förkylda nån gång, många har aldrig krockat.
Citera
2023-01-04, 18:10
Medlem
Citat:

Du glömde en liten detalj i din vansinnigt korkade jämförelse. Nämligen att sannolikheten att dö av covid är extremt liten, medan sannolikheten att dö av en bilolycka är stor. Ett faktum som fullständigt tillintetgör ditt resonemang.

Tröttnar du aldrig på att göra bort dig?
Citera
2023-01-04, 18:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Att du ens jämför en allvarlig bilkrock med att smittas av covid visar ju att media förvrängt din hypokondriska hjärna bortom räddning. Covid kan möjligtvis isf jämföras med att krocka i 10km/h. Ingen frisk människa dör av detta enbart, om man skulle ha oturen att dö primärt av det och inte "med" det beror det i princip alltid på att man har en massa tidigare underliggande fysiska problem/sjukdomar som gör en extremt sårbar för minsta lilla grej som t.ex. ett influensa/förkylningsvirus eller att ramla i hemmet.

En frisk någorlunda ung person kan förstås i extrema otursfall också dö av att ramla i hemmet eller få influensa såklart, det har inträffat och kommer inträffa igen, men det är EXTREMT ovanligt. Statistiken visar också att i princip alla covid-dödsfallen är bland gamla människor och/eller som redan har väldigt dålig hälsa med flera underliggande sjukdomar sedan tidigare. Om du nu är svårt multisjuk eller är intagen på äldreboende i detta nu så kan jag möjligen köpa ditt resonemang att man tjänar mer på att vaccinera sig (och det är med ett stort OM de nu fungerar som skurkföretaget påstår).

Är ju ungefär som att säga att corticosteroid-spray hindrat min morfar från att dö av kvävning en gång och därför rekommendera att ALLA människor ska använda detta varje dag för att förhindra "svår sjukdom och död", oavsett om man har svår astma eller ej. Ungefär på den nivån ligger det med "vaccinen" och dess påstådda nytta samt hur "livsfarligt" covid är för alla de människor som inte redan är halvdöende sedan innan; på "tandkrämsnivå" alltså, dvs för dumt för att ens kommentera ja.

Man hör knappast vanligt folk som har fått influensa säga "nu kommer jag säkert dö eftersom jag inte vaccinerat mig!", enbart en halvdöende gamling kan logiskt resonera på det sättet. Dödssiffror säger ingenting om man inte sätter dem i perspektiv. Det dör ca 100,000 varje år i detta land, ca 10% av dem dör med nageltrång, borde vi alltså dra ut alla gamlingars naglar i förebyggande syfte? frågan är om någonting faktiskt bidrar till överdödlighet eller ej.

Krockar du däremot i hög hastighet är det direkt dödligt för ALLA, oavsett om man är fullt frisk sedan innan, och det är väl bevisat att bilbälte konkret räddar många liv årligen där personen annars skulle dött om han inte använt det, vilket man knappast kan säga om "vaccinen". Men för all del, strunta gärna i bilbältet till förmån för dina kära sprutor om du tror att det kommer ha en bättre effekt på din hälsa och minska dödsrisken statistiskt sett. Jag kommer fortsätta ha bältet på åtminstone och struntar i onödiga läkemedel även i fortsättningen, bilbälten har heller inte 100,000 inrapporterade biverkningar och går att ta av till skillnad från genterapi...

(Grejen med hypokondri är att rädsla gör logiskt tänkande svårt eller omöjligt och därför har det ofta en paradoxalt negativ effekt på ens hälsa eftersom det lätt gör att det man tror är stora hot är små hot och vice versa, så jag rekommenderar att ta tag i det mentala problemet först innan du börjar försöka analysera omvärlden närmare.)

Vilka helsnurriga resonemang du för. Du har uppenbarligen inte koll på storheterna.
Poängen är att sannolikheten är minst 100 gånger större att råka illa ut av covid än att bli allvarligt skadad i en trafikolycka.
Redan i 50 årsåldern är dödligheten 1 på 200.
Citera
2023-01-04, 18:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om du fick välja, skulle du hellre krocka utan bälte än smittas av viruset? Massor av människor hade viruset utan att bli märkbart dåliga innan det ens fanns ett vaccin. Däremot är det just ingen som krockar utan bälte utan att märka det. Så liknelsen fungerar inte riktigt. Alla har varit förkylda nån gång, många har aldrig krockat.

Om jag fick välja mellan att köra bil dagligen utan bilbälte eller att vistas ute bland folk utan att vara vaccinerad. Ja, då skulle jag skippa bilbältet och istället vaccinera mig. Det minskar min totala risk mest vad det gäller att skadas svårt eller förolyckas. Jag har haft körkort i över 20 år och inte krockat en enda gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in