2022-03-29, 01:20
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakris
Men snälla du.. vad är det du inte förstår? Hur kan du jämföra Växjö med Göteborg/Stockholm? Det är ju helt olika saker. Jag skriver ju i förhållande till antalet invånare. Inte jämfört med miljonstäder.

Att du tycker att staden är ful och ointressant accepterar jag helt och hållet. Det är det du tycker och där är alla olika.

Men att det är samma party som i Västervik och att staden är död är bara rent skitsnack. Det är inte seriöst tyvärr 👎

Vad är det du inte förstår? Jag skrev att Växjö är småstadigt för sina 70.000 invånare.
Att du tycker staden har puls, tyder bara på vilken lantis du är.
Citera
2022-03-29, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Vad är det du inte förstår? Jag skrev att Växjö är småstadigt för sina 70.000 invånare.

Var bara det som fattades 😂 ha de gött, nu sover vi
Citera
2022-03-29, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

Är du trög? Han skriver gång på gång att det är bra puls/liv/drag jämfört med antalet invånare. Inte jämfört med större städer.

Tillbaka till frågan så är Växjö en trevlig stad. En mellanstor stad som efter vad man hör har utvecklats väldigt mycket de senaste åren. Mat och kulturstad påstår dom själva. Alldeles för stolta över deras hockeylag är dom också. Sommartid väldigt fint med trevliga uteserveringar och restauranger. Vintertid är det säkert lika dassigt som alla andra städer. Inget är revulotionerande med Växjö men det är ändå en stad som rör på sig håller en bra nivå överlag
Senast redigerad av Jakob.G 2022-03-29 kl. 19:14.
Citera
2022-03-29, 20:56
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob.G
Är du trög? Han skriver gång på gång att det är bra puls/liv/drag jämfört med antalet invånare. Inte jämfört med större städer.

Tillbaka till frågan så är Växjö en trevlig stad. En mellanstor stad som efter vad man hör har utvecklats väldigt mycket de senaste åren. Mat och kulturstad påstår dom själva. Alldeles för stolta över deras hockeylag är dom också. Sommartid väldigt fint med trevliga uteserveringar och restauranger. Vintertid är det säkert lika dassigt som alla andra städer. Inget är revulotionerande med Växjö men det är ändå en stad som rör på sig håller en bra nivå överlag

Är du trög? Jag skrev att så inte alls är fallet. Jävla lantis.
Citera
2022-03-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Genuint svar. En av de absolut tråkigaste städerna i landet.

ganska tråkig stad,flyttade hit för min sambo skull då hon fick toppjobb här annars lite för mycket araber och somalier och inte mycket att göra på kvällarna,förutom att sätta på sambon då förståss
Citera
2023-01-04, 06:23
Medlem
Vad är historien bakom att Araby förvandlats till precis det det låter som? Som jag förstått det var det ett vanligt hyreshusområde från början?

Hur påverkar det Växjö? Och kringliggande områden som Danneborg och allt vad det heter.

Är biskop Fredrik Modeus populär i Växjö?

Själva stadskärnan har jag uppfattat som lite småstadsmysig. Var några år sedan jag besökte stan senast, vet iofs inte om jag någonsin gör det igen då mina vänner där flyttat vidare.
Citera
2023-01-04, 11:00
Medlem
massuppfittarens avatar
Så roligt ändå..

”Växjö är fint på sommaren!” - säger några. Jag skulle hemskt gärna vilja ha ett exempel på ett ställe som är fult på sommaren.

Sen läser man vidare att Växjö tydligen ligger i någon ”gryta” som gör att det alltid regnar. Jahapp, så det kan omöjligen vara fint på sommaren.
Citera
2023-01-04, 12:45
Medlem
Jag var i Växjö för första gången någonsin i somras på svemester Jag prickade nog in rätt dagar, för det var jättefint väder då.

Jag håller absolut med om att centrum var ganska litet för en såpass stor stad. Dock fick jag, just tack vare detta, bilden av att "butiksdöden" inte alls var lika påtaglig som i min och massor av andra städer.
Mycket shopping ligger kring köpcentrumet Samarkand.

Någon skrev tidigare att stadsplaneringen var lite stel. Det kan jag nog hålla med om, svårt att sätta fingret på exakt vad bara.

Berikat? Jovisst, men vilken stad är inte det numera? På den fronten tycker jag inte att staden stack ut så mycket dock. (våra flesta städer har väl en stor/ liten variant av Araby, Rosengård, Rinkeby, etc)

En hel del "turistgrejer" fanns med, Utvandrarnas hus, allsång i Linnéparken, promenad/ jogg runt sjön, Teleborgs slott, domkyrkan, etc.

Det är svårt att "ta in" en hel stad på några dagar, men jag fick absolut inget "fyfan-för-att-bo-här"-intryck
Något jag har sämre koll på dock; etablerar större företag sig i Växjö/ Kronobergsregionen? Det är ju en stark motor för att få folk att flytta dit och så.
Citera
2023-01-04, 16:35
Medlem
Adelaides avatar
Jag var i Växjö för en månad sen för första gången på länge, hälsade på en polare som pluggar där.

Mitt intryck var att nej, här vill man absolut inte bo om man inte måste. Först och främst har jag aldrig sett en större stad som känns så småstadig tidigare. Centrum har ju fan ingenting, inte ens pampiga byggnader som hade gett lite stadskänsla. Istället är det 2-3 våningshus i samma småstadsanda som i städer med 15.000 invånare. Inte heller är staden särskilt vacker, ganska ful vill jag påstå.

Stadsbiblioteket tog bara kontanter in till toaletten. Vem fan går runt med kontanter idag? I övrigt hade biblioteket inget extraordinärt att erbjuda i sitt utbud utom de gamla vanliga standardena. Jag fick känslan att staden har stannat lite i utvecklingen.

Men det är inte det värsta. Folket i staden tror att de bor i en storstad vilket är så konstigt men uppenbart. Sen finns det även massa bönder som överallt i Småland. Är du i 20-års åldern finns det inget att göra än att längta därifrån; min kompis som pluggar sa att han längtar tills studierna är över så att han kan fly till nåt bättre.

Sedan är staden, liksom Kalmar, lite isolerad. Även om direttåg går jämt så tar det ändå minst 2-3 timmar innan du är i nån av storstäderna.

Nej, flytta inte till Växjö är mitt råd.
Citera
2023-01-04, 16:46
Medlem
brianmolkos avatar
Saknad av västerländsk kultur har de när jag googlade på de, de enda du har är om du vill känna dig mobbad och inknuffad i ett hörn och alla kastar vattenballonger på dig och skrattar.
Citera
2023-01-04, 18:03
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfsurf
Vad är historien bakom att Araby förvandlats till precis det det låter som? Som jag förstått det var det ett vanligt hyreshusområde från början?

Hur påverkar det Växjö? Och kringliggande områden som Danneborg och allt vad det heter.

Är biskop Fredrik Modeus populär i Växjö?

Själva stadskärnan har jag uppfattat som lite småstadsmysig. Var några år sedan jag besökte stan senast, vet iofs inte om jag någonsin gör det igen då mina vänner där flyttat vidare.
Araby började som de flesta andra miljonprogrammen, dvs bostäder till mindre bemedlade. Och sedan, som på de flesta andra ställen, flyttade babbarna in. Vårt utsatta område är lite extra problematiskt eftersom att det ligger så centralt. Babbarna använder centrum som bakgård och ungarna kan ha aktiviteter eller skola på Hovshaga, så de rör sig även i de dyra villaområdena.

Modeus(kan inte ens skriva hans namn utan att skaka av vrede) är antingen oerhört hatad eller mycket populär. Växjö är lika polariserat som resten av Sverige.
Citera
2023-01-05, 17:57
Medlem
Mr-Kristers avatar
Läste tidningen Pc-gamer tidigt 2000-tal. Den var baserad i Växjö och det gick knappt ett nummer utan att staden beskrevs som en "rondellstad." Blev lite nyfiken på att besöka platsen och se för mig själv. Det har jag gjort nu, och det var verkligen en hemskt massa rondeller överallt...

Vet inte exakt vad det säger om en stad, men någonting antagligen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in