Citat:
Hon har denna självförhäörligande syn på journalistskrået och den värdegrund de antas förkroppsliga sedan har hon väl aldrig riktigt tänkt igenom vilken roll och vilka prioriteringar tidningen ska ha.
Men jag skulle också säga att det är känsligt för journalister, även deras facktidning, att komma med tydligt kritiska synpunkter på de stora medieföretagen, då sågar man liksom på den gren man sjäva sitter på. Vanligt folk och sociala medier är en mycket bekvämare måltavla.
Nu har jag aldrig jobbat (professionellt) som journalist, men jag har följt mediebranschens utveckling en del sedan 80-talet och även läst en del fackpress och forskning inom fältet, och det är nog ganska klart att förr hade facktidningarna större utrumme att verkligen kritiskt diskutera arbetsgivarna, deras praxis och den interna självbilden på jobbet. Den friheten har krympt ihop, förmodligen hänger det ihop med att fackförbunden själva har försvagats (men det har ju också gammelmedia som sådant gjort!).
Men jag skulle också säga att det är känsligt för journalister, även deras facktidning, att komma med tydligt kritiska synpunkter på de stora medieföretagen, då sågar man liksom på den gren man sjäva sitter på. Vanligt folk och sociala medier är en mycket bekvämare måltavla.
Nu har jag aldrig jobbat (professionellt) som journalist, men jag har följt mediebranschens utveckling en del sedan 80-talet och även läst en del fackpress och forskning inom fältet, och det är nog ganska klart att förr hade facktidningarna större utrumme att verkligen kritiskt diskutera arbetsgivarna, deras praxis och den interna självbilden på jobbet. Den friheten har krympt ihop, förmodligen hänger det ihop med att fackförbunden själva har försvagats (men det har ju också gammelmedia som sådant gjort!).
Ja, så kanske det är! Det är väl en variant av att vara ”De Goda” i samhället.
Giertta finns på Wiki; ”svensk journalist som sedan 2008 arbetar som chefredaktör på tidningen Journalisten”. Så det är några år hon varit där. Sitter förmodligen kvar till pensionen då.
Det är intressant med journalister och journalistbranschen iom strukturomvandlingen som kommit med internet.
Journalistkåren verkar inte ha hämtat sig från chocken med att det inte längre är envägskommunikation. ”Undersåtarna” bjäbbar tillbaka, startar ”hatsajter” och är allmänt vulgära och obehagligt folkliga. Stackars journalister! Men vad bra att de får redaktionsstöd, ty annars är demokratin i fara! 🙃