Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Där har vi lite olika åsikt. Först vill jag påpeka att jag är för att det ska finnas en byxmyndighetsålder som förbjuder vuxna att ha sex med barn under den åldern. Det är en bra grundregel.
Men jag tycker våldtäktsbegreppet urvattnas. Även om jag enligt ovan tycker att det borde vara straffbart att en artonåring har sex med en fjortonåring så är det en sjuhelvetes skillnad på om det sker i ett förhållande där båda vill jämfört med när det sker med tvång och våld.
Jo, visst jag kan hålla med dig till viss del. Är inte åldersskillnaden så stor så kan jag absolut förstå hur du menar.
Dock tycker jag att den yngre parten i ett sånt förhållande ska ha sina föräldrar i ryggen och att de förklarar vad som händer när man blir sexuellt aktiv, p-piller och liknande. De ska vara ordentligt informerade om vad det innebär att ha en sexuell relation och sen få ta ett beslut efter det.
Men då vill det till att de är väldigt mogna i sitt tankesätt.
Jag har en annan kompis vars dotter sa när hon fyllde 15 "nu mamma kan jag ha sex lagligt"
Den tjejen springer på psyk ofta numera. Hon är straxt över 20 och mår väldigt dåligt. Hon har inga föräldrar som stöttade henne och lät henne göra som hon ville. Det är sorgligt,
Hennes pappa blev även anklagad för övergrepp mot dottern. Fast jag vet inte hur det slutade.
Hörs vidare. Nu slafen.