Citat:
Ursprungligen postat av
Dr King
Knugen är bitter för att hans förstfödde son Carl Philip petades som kronprins och att det nu istället är Vickan som är kronprinsessa.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kungen-om-tronfoljden-fel-att-andra-i-en-grundlag-retroaktivt
Man undrar ju dock hur det hade blivit med Utviket som drottning.
Det hade blivit fruktansvärt. Men jag undrar om alla instanser verkligen hade släppt igenom henne i så fall? Jag vill inte tro det. Men OM det hade blivit så, så var det en Guds lycka att tronföjden ändrades. Fast jag också var emot det förut.
Det var speciellt konstigt att ändra för barn som redan fanns och hade sina titlar - att byta titlar på C P och Victoria. Det hade varit snällare att säga, att från och med nästa generation så blir det så - då hade de barnen vetat från början vilken titel och roll och framtid de hade. Och detta kan jag tycka om Margrethes beslut att ta ifrån Joachims barn prins- och prinsesstitlarna också. Det är ju på ett sätt vettigt, men det hade varit bättre att göra klart redab innan de föddes, att endast kronprinsens barn kommer att bli prinsar och prinsessor. Så hade ingen behövt bli fråntagen någonting och degraderad. Jag förstår att Nikolai, Felix, Henrik och Athena är ledsna och sura.