Citat:
Ursprungligen postat av
Valet20222
Jag håller med dig litegrann, men bara se på siffrorna som visar att Rysslands ekonomi växer nästa och nästnästa år samtidigt som EUs fattiga hamnar i misär helt utan hjälp. Det är ju enkelt för oss som har det gott ställt att bara hejja på när inte vi märker av några effekter.
Alla stackare som levde på marginalen och som nu inte har råd med något. Vad ska vi säga till de? Att det visst inte gick som man tänkt med sanktionerna.
Kom ihåg att hela världen utanför väst handlar med Ryssland och det gör man med glada miner.
Spjutspetsteknik är de hopplöst skadeskjutna på och några hundratusen unga arbetsföra har flytt. Men that's it. EUs ekonomi går åt helvete och Rysslands ekonomi växer de närmaste åren..
Vad säger du om det?
Ska man kasta rysstroll efter mig när jag citerar IMF?
Nej, jag tycker ämnet om sanktioner och dess effekter är intressanta och bör diskuteras och utvärderas grundligt.
Hela världen handlar absolut inte med Ryssland. Väst och dess nära allierade vilket egentligen inkluderar världens större och starka ekonomier handlar inte med Ryssland förutom Kina och Indien.
Ryssland säljer egentligen bara olja, gas och lite metaller och kommande år när väst, deras huvudsakliga kund fasar ut Ryssland kommer det att märkas betydligt mer. Det som drabbar Ryssland mest är dock inte missade exportintäkter utan att de inte kan importera det de och deras industri behöver. Ryssarna får svårare och svårare att konstruera bilar, vapen och annan teknologi de behöver då de starkt har varit beroende av väst. Ryssland genomgår en omvänd industrialisering där man får komma på nödlösningar för att överhuvudtaget kunna fungera.
IMF bygger sina analyser på de siffror Ryssland väljer att offentliggöra så det säger inte så mycket mer än att Ryssland har intresse av att frisera siffror för att sanktionerna ska framstå som verkningslösa.
Debatten om sanktionerna fungerar är inte svart eller vit. Klart är att Ryssland hade allting serverat med fungerande infrastruktur för att exportera sina naturresurser med enorma vinster. Nu kämpar de en förtvivlad kamp för att hitta en ny marknad och slita sig loss från västsfären vilket kommer att ta decennier att ersätta.
Oavsett om sanktionerna fungerar eller inte är det moraliskt rätt att inte handla mer Ryssland då de bedriver ett erövringskrig för att förinta ett annat land i Europa och hotar omvärlden med kärnvapenkrig om vi inte kröker rygg. I skenet av vad Ryssland har förvandlats till är det helt korrekt att ha så lite mer Ryssland att göra precis som jag aldrig skulle göra en affär med mördaren i byn. Ryssland är fredlösa helt enkelt.