2023-01-02, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Terrorbalans, mja skulle inte vilja kalla det för det riktigt då USAs kärnvapen var hemliga.

Bra då vet du nu också att Ryssland har en gång tidigare varit med om att USA placerat kärnvapen i dess närhet utan att säga ett pip.

De har pipit och gnällt i 75 år nu…och terroriserat sina grannar. Istället för att ta sig i kragen och släppa sin befolkning och kreativiteten fri, så har makteliten sugit ut sin befolkning och Ryssland har förblivit fattigt och patetiskt.
Det måste vara förnedrande att gång på gång på gång bli frånåkta av väst. Alltid skyller man sin egen oförmåga på väst. Aldrig ifrågasätter man de enorma rikedomar som investeras i fastigheter i det förhatliga London och Paris eller i helt galna lyxyachter för ett fåtal utvalda ryssar. Att man sen kommer dragandes med kärnvapen till Kuba…eller som nu att man utmanar säkerhetsordningen i Europa…för att spela teater för sin förslavade befolkning… Det är och förblir ett hån mot världen och framförallt för alla ryssar som släpar sig till sina underbetalda jobb varje dag.
Citera
2023-01-02, 20:54
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Fjanta inte med whataboutism, bara löjligt.

Du vet att Ukraina är grannland till Ryssland eller?

Känner du till Kuba krisen och hur den startade?

Kubakrisen var 60 år sedan. Världen har utvecklats sedan dess (förutom Ryssland)
Citera
2023-01-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Intressant inlägg. IMF utgår alltså från officiella ryska siffror? D v s väldigt låg trovärdighet.
Sanktionerna ställer till det på olika sätt för Ryssland men visst kanske har de låg verkningsgrad om man hade för avsikt att få Putin att sluta kriga så är det kanske ett misslyckande.
På det stora hela skickar det dock en tydlig signal att starta och bedriva krig är en så pass kostsam historia att det är bättre att avstå. Kina lär ju tänka till ett extra varv också innan de agerar mot Taiwan.
Jag vet inte vad IMF utgår ifrån. Det framgår inte i WEO 2022.

Sanktioner är ingen quick fix, det tar ofta tid innan de börjar ge effekt och vilken effekt de ger beror på faktorer som föremål för sanktioner, möjlighet att smuggla mm. Se t.ex. sanktionerna mot Irak under Saddam Hussein och mot apartheid-Sydafrika och Iran. Min bedömning är att sanktionerna av teknik mot tillverknings- och oljeindustrin kommer ge störst effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
IMFs uttalanden rör data från augusti. Tråden diskuterar en senare rapport från 11 oktober från IMF, "World Economic Outlook: Countering the Cost-of-Living Crisis" ( https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2022/10/11/world-economic-outlook-october-2022#:~:text=COUNTERING%20THE%20COST%2DOF%2DLIVING %20CRISIS,-OCTOBER% 202022&text=This%20is%20the%20weakest%20growth,to% 204.1%20percent%20by%202024. )

Jag tror själv Yale-rapporten är politiserad. Vissa siffror är suspekta, som den med "45% av Rysslands GDP har försvunnit". Det är helt verklighetsfrämmande/missvisande. 45% av GDP har inte försvunnit. Arbetslösheten är t ex i princip intakt. Det hade den inte varit med 45% tapp. Om rapporten inte varit politiserad hade den diskuterat i hur hög grad dessa 45% har ersatts av något annat. Så då undrar jag vad annat som är konstigt i rapporten.
Det är inte ”45% av GDP” (fel citerat av mig) som försvunnit utan
Citat:
As a result of the business retreat, Russia has lost companies representing ~40% of its GDP, reversing nearly all of three decades’ worth of foreign investment and buttressing unprecedented simultaneous capital and population flight in a mass exodus of Russia’s economic base – as we explain further in Section V of this paper.
Från Yale-studien, sidan 4. Du får gärna ge exempel på hur den är ”politiserad”.

OK. Fel WEO då. Men slutsatsen (Russia is fucked. Proper fucked) kvarstår.
Citera
2023-01-02, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Är du en sån där feg person som inte skulle gå emellan en våldtäkt då du själv riskerar att skadas? Är det bättre att man försöker samtala med våldtäktsmannen?

Är du en sådan där mongoloid som skall dra irrelevanta liknelser för att få vind i seglen?

På vilket sätt är det bra att alla i Europa får gå på knäna på grund av den ekonomiska belastningen?
Hur kan det bli bra för civilbefolkningen i Ukraina när man öser in mer bomber o granater från USA?

Allt är inte svartvitt.
Citera
2023-01-02, 21:35
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Det skulle vara bättre om du och dina gelikar läser på: Viktor Fedorovich Yanukovych blev avsatt av parlamentet i Ukraina 22 februari 2014, jag har här en länk till den ryska Wikipedia https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%AF%D0%BD%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87,_ %D0%92%D0%B8%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80_%D0%A4%D1%91% D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87 eftersom du troligen inte litar på information från andra än ryska källor. Strax därefter började ryska trupper ta över delar av Ukraina.

Putin började dela ut medaljer för ockupationen av Krym där datumet var 20 februari 2014
https://www.thedailybeast.com/putins-crimean-medal-of-honor-forged-before-the-war-even-began

Dvs ockupationen började innan Yanukovych blev avsatt !
Den ryska marionetten Viktor Janukovytj, som sedermera dömdes för högförräderi, flydde givetvis till sin herre i Ryssland. Lika fegisar leka bäst.

Man kan inte låta bli att undra varför ryssrunkare ser upp till ukrainska förrädare, ryska oligarker, tjetjenska islamister och fegisar i Kreml. Samtliga hör till mänsklighetens bottenskrap.
Citera
2023-01-02, 21:45
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är du en sådan där mongoloid som skall dra irrelevanta liknelser för att få vind i seglen?

På vilket sätt är det bra att alla i Europa får gå på knäna på grund av den ekonomiska belastningen?
Hur kan det bli bra för civilbefolkningen i Ukraina när man öser in mer bomber o granater från USA?

Allt är inte svartvitt.
Det är ingen irrelevant liknelse, det är en mycket bra liknelse då Ryssland i skrivande stund våldtar det ukrainska folket/landet. Alla som besitter någon form av empatiförmåga offrar gladeligen några kronor i kampen mot våldtäktsmannen (Ryssland). Du och resterande ryssrunkare får finna er i den ekonomiska situation som dvärgen i Kreml skapat.

Återigen, du är en fegis som uppenbarligen inte skulle ingripa om du snubblade över en pågående våldtäkt. Det är enligt dig bättre att låta våldtäktsmannen få det han vill ha.
Citera
2023-01-02, 22:00
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Jag vet inte vad IMF utgår ifrån. Det framgår inte i WEO 2022.

Sanktioner är ingen quick fix, det tar ofta tid innan de börjar ge effekt och vilken effekt de ger beror på faktorer som föremål för sanktioner, möjlighet att smuggla mm. Se t.ex. sanktionerna mot Irak under Saddam Hussein och mot apartheid-Sydafrika och Iran. Min bedömning är att sanktionerna av teknik mot tillverknings- och oljeindustrin kommer ge störst effekt.

Det är inte ”45% av GDP” (fel citerat av mig) som försvunnit utan

Från Yale-studien, sidan 4. Du får gärna ge exempel på hur den är ”politiserad”.

OK. Fel WEO då. Men slutsatsen (Russia is fucked. Proper fucked) kvarstår.

Det politiserade är att det de där bolagens exit beskrivs i termer av GDP, utan att de riktigt förklarar vad det innebär, och sedan övertolkar en massa NATO-vänner det, nog ofta i god tro. T ex: hur mycket av dessa investeringar övertas/kopieras av Ryssland för ett väldigt lågt pris? Varför ska man mäta det i GDP överhuvudtaget?
Citera
2023-01-02, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Du påstår att det var fel som jag påstod att Sovjet inte hade missiler som kunde nå fastlandet i USA.
Det har jag aldrig sagt, jag sade att rysslands beslut att placera missiler på Kuba hade en annan orsak.
Citera
2023-01-02, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
De har pipit och gnällt i 75 år nu…och terroriserat sina grannar. Istället för att ta sig i kragen och släppa sin befolkning och kreativiteten fri, så har makteliten sugit ut sin befolkning och Ryssland har förblivit fattigt och patetiskt.
Det måste vara förnedrande att gång på gång på gång bli frånåkta av väst. Alltid skyller man sin egen oförmåga på väst. Aldrig ifrågasätter man de enorma rikedomar som investeras i fastigheter i det förhatliga London och Paris eller i helt galna lyxyachter för ett fåtal utvalda ryssar. Att man sen kommer dragandes med kärnvapen till Kuba…eller som nu att man utmanar säkerhetsordningen i Europa…för att spela teater för sin förslavade befolkning… Det är och förblir ett hån mot världen och framförallt för alla ryssar som släpar sig till sina underbetalda jobb varje dag.
ojoj, jag tror du skrivit i fel tråd.
Citera
2023-01-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
För att vi behöver råvarorna för att upprätthålla vår levnadsstandard.

Sen kommer någon lögnare snart komma och berätta att vi minsann stoppat vår import av uran från Ryssland, vilket är sanning med modifikation, då ryskt uran kommer till Sverige via omvägar.

Vi klarar oss utan uran och gödningsmedel om vi vill. Är Ryssland världens enda exportör av dessa produkter?
Citera
2023-01-02, 22:36
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Det har jag aldrig sagt, jag sade att rysslands beslut att placera missiler på Kuba hade en annan orsak.
Och resten av världen anser att du har fel. Men en serb har väl alltid rätt även om alla andra tycker motsatsen?
Citera
2023-01-02, 23:32
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Jag håller med dig litegrann, men bara se på siffrorna som visar att Rysslands ekonomi växer nästa och nästnästa år samtidigt som EUs fattiga hamnar i misär helt utan hjälp. Det är ju enkelt för oss som har det gott ställt att bara hejja på när inte vi märker av några effekter.

Alla stackare som levde på marginalen och som nu inte har råd med något. Vad ska vi säga till de? Att det visst inte gick som man tänkt med sanktionerna.

Kom ihåg att hela världen utanför väst handlar med Ryssland och det gör man med glada miner.

Spjutspetsteknik är de hopplöst skadeskjutna på och några hundratusen unga arbetsföra har flytt. Men that's it. EUs ekonomi går åt helvete och Rysslands ekonomi växer de närmaste åren..

Vad säger du om det?
Ska man kasta rysstroll efter mig när jag citerar IMF?

Nej, jag tycker ämnet om sanktioner och dess effekter är intressanta och bör diskuteras och utvärderas grundligt.

Hela världen handlar absolut inte med Ryssland. Väst och dess nära allierade vilket egentligen inkluderar världens större och starka ekonomier handlar inte med Ryssland förutom Kina och Indien.
Ryssland säljer egentligen bara olja, gas och lite metaller och kommande år när väst, deras huvudsakliga kund fasar ut Ryssland kommer det att märkas betydligt mer. Det som drabbar Ryssland mest är dock inte missade exportintäkter utan att de inte kan importera det de och deras industri behöver. Ryssarna får svårare och svårare att konstruera bilar, vapen och annan teknologi de behöver då de starkt har varit beroende av väst. Ryssland genomgår en omvänd industrialisering där man får komma på nödlösningar för att överhuvudtaget kunna fungera.

IMF bygger sina analyser på de siffror Ryssland väljer att offentliggöra så det säger inte så mycket mer än att Ryssland har intresse av att frisera siffror för att sanktionerna ska framstå som verkningslösa.

Debatten om sanktionerna fungerar är inte svart eller vit. Klart är att Ryssland hade allting serverat med fungerande infrastruktur för att exportera sina naturresurser med enorma vinster. Nu kämpar de en förtvivlad kamp för att hitta en ny marknad och slita sig loss från västsfären vilket kommer att ta decennier att ersätta.

Oavsett om sanktionerna fungerar eller inte är det moraliskt rätt att inte handla mer Ryssland då de bedriver ett erövringskrig för att förinta ett annat land i Europa och hotar omvärlden med kärnvapenkrig om vi inte kröker rygg. I skenet av vad Ryssland har förvandlats till är det helt korrekt att ha så lite mer Ryssland att göra precis som jag aldrig skulle göra en affär med mördaren i byn. Ryssland är fredlösa helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in