2023-01-02, 14:52
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Rätt, det är ett mycket mycket värre skött land än Ryssland.
Nej så är det inte, varför ljuger du?
Citera
2023-01-02, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Nej så är det inte, varför ljuger du?
Ännu en fakta förnekare, begriper ni inte att det inte räcker med att önska och hoppas, kunskap ger fakta.
Citera
2023-01-02, 15:02
Medlem
Citat:
Rätt, det är ett mycket mycket värre skött land än Ryssland.

Hur menar du då? Vad är "värre skött" än i ryssland?

Korruption är, t.ex. av ondo, och Ukraina har säkerligen fortfarande problem med detsamma, men det var värre innan Maidan, under putains lydiga, korrupta, hund yanukovych. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."
https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/

Vad gäller länder som kan betecknas som "corrupt shitholes" så är det dock värre i ryssland, under din herre och härskare, den allsmäktige diktatorn putain:
https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index

Hur känns det, att ryssland, under din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, är MER korrupt än Ukraina?

"Behöver" Ukraina färre toaletter, och rinnande vatten inomhus, liksom en stor del av det ryska folket?
https://www.themoscowtimes.com/2019/04/02/indoor-plumbing-still-a-pipe-dream-for-20-of-russian-households-reports-say-a65049

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
2023-01-02, 15:03
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Jaså? 75 mil från vad till vad?
Närmare mig än jag har till Finland..
Citera
2023-01-02, 15:10
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ännu en fakta förnekare, begriper ni inte att det inte räcker med att önska och hoppas, kunskap ger fakta.
1. Sluta särskriva, din korkade ryssrunkare.
2. Ryssland är ett av världens mest korrupta länder, det är fakta. Varför tror du att Putin och hans entourage räknas bland världens rikaste? Ryssland låser in och/eller avrättar politiska meningsmotståndare, all media kontrolleras av staten, ett fåtal oligarker (som gjorde sig rika genom att plundra landet under Soviets kollaps) styr/bestämmer allt. Ukraina har å andra sidan, sedan dom jagade ut den ryska marionetten Viktor Janukovytj, jobbat mot att stoppa all korruption.

Du och övriga ryss-simps gör bort er.
Citera
2023-01-02, 15:12
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
USA har gjort en massa dumheter och ska inte få göra som de vill, givetvis. Det får de inte heller.
Men faktum kvarstår ändå (och detta är fundamentalt) och det är att USA och västvärlden är det system som den allra största majoriteten av människor vill leva i…om de kan och får välja själva.

Det patetiska är ju att även fascist- ryzzland ser upp till och beundrar väst , putin med sina lyxkläder, alla oligarker med lyxvillor, prestigeskolor till barnen, osv osv
Vilket jävla hycklande pack!
Isolera Ryzzland!
Citera
2023-01-02, 15:18
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Ryssland saknar förmågan att tillverka någonting mer avancerat än en AM-radio. Dom kan dock odla potatis och således vara "självförsörjande".
Fast de kan tydligen inte ens det ;-)
French fries are off the menu for now at rebranded McDonald's restaurants in Russia.

The new chain, Vkusno & tochka, which translates to "Tasty and that's it," has temporarily stopped dishing out the classic side, claiming it's facing a potato shortage. The restaurants reopened in June under a new name and new ownership, after McDonald's left the country in May in response to Russia's attack on Ukraine.

Vkusno & tochka told Russian news outlet TASS that a poor harvest last year is to blame. Vkusno & tochka also said it's "impossible to import from markets that could become temporary suppliers of potatoes for enterprises in Russia."
https://www.businessinsider.com/russian-mcdonalds-takes-french-fries-off-menu-citing-potato-shortage-2022-7
Citera
2023-01-02, 15:18
Medlem
TonyBergmans avatar
Ja ryssarna överlever just nu. Men t.ex oligarkernas förmögenhet har minskat med 1000 miljarder. Kommer dessa vilja investera o bedriva verksamhet i Ryssland?
Staten beslagtar företag m.m
Ingen kommer vilja investera i Ryssland framöver. De ryssar som har nån form av intelligens flyr. Det har vi sett.
De som är kvar i Ryssland är lågutbildade.

Ryssland kommer slängas tillbaka 50 år i tiden minst.
Citera
2023-01-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Imponerande att din retorik finns där!
Du får ursäkta, men jag vill inte kolla något utan bad om en källa och det fick jag inte. Dessutom ger jag mer för en artikel på SVT.se (med utgivare) än ditt ifrågasättande av nämnd artikel.
Jag förstår att vi alla bor i väst och förväntas hålla linjen, det gör jag verkligen. Att lufta dessa saker är socialt självmord, men Flashback är väl en ventil i samhället tänker jag?
Vad är poängen med att ge dig en källa om du inte tänker kolla på den? Artikeln på SVT stämmer säkerligen till 100 % men den är från i somras och ger alltså ingen täckande helhetsbild längre. Sedan den publicerades så har Ukraina fortsatt erhålla mycket stöd.
Här är mitt inlägg som innehåller tre olika källor. Du väljer själv om du vill läsa eller ej men kom inte och posta samma SVT-länk igen och låtsas som att du inte fått svar på tal.

Det är inte "socialt självmord" att "lufta" saker, däremot så tappar man sannolikt i anseende om man tar en kontroversiell ståndpunkt i en laddad fråga och därefter för diskussionen genom att spela dum, slå dövörat till eller försvara en diktatur som begår krigsbrott.
Citera
2023-01-02, 15:56
Medlem
immenhusens avatar
Om inte sanktionerna biter, varför hindrar då Ryssland sina medborgare från att ta ut pengar från sina bankkonton, i samma veva som man förbereder krigsobligationer m.m.?

/AI
Citera
2023-01-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Det finns mycket som tyder på att sanktionerna fungerar ypperligt och långsamt men säkert mal ner Ryssland och dess ekonomi. Det är därför ryssarna vill ha bort sanktionerna men inte väst.

Oavsett så går vi skilda vägar här. Vi har en ny järnridå och både väst och Ryssland gör vad de kan för att klara sig utan den andre. För Europas del handlar det om att hitta energiförsörjning där man inte är beroende av enbart vindsnurror eller av diktaturer som helt plötsligt börjar utöva utpressning. Det kommer att kosta lite men gynna oss i längden att inte agera så omdömeslöst eller naivt att man sätter sig i en sådan dålig position.
Jag håller med dig litegrann, men bara se på siffrorna som visar att Rysslands ekonomi växer nästa och nästnästa år samtidigt som EUs fattiga hamnar i misär helt utan hjälp. Det är ju enkelt för oss som har det gott ställt att bara hejja på när inte vi märker av några effekter.

Alla stackare som levde på marginalen och som nu inte har råd med något. Vad ska vi säga till de? Att det visst inte gick som man tänkt med sanktionerna.

Kom ihåg att hela världen utanför väst handlar med Ryssland och det gör man med glada miner.

Spjutspetsteknik är de hopplöst skadeskjutna på och några hundratusen unga arbetsföra har flytt. Men that's it. EUs ekonomi går åt helvete och Rysslands ekonomi växer de närmaste åren..

Vad säger du om det?
Ska man kasta rysstroll efter mig när jag citerar IMF?
Citera
2023-01-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Om inte sanktionerna biter, varför hindrar då Ryssland sina medborgare från att ta ut pengar från sina bankkonton, i samma veva som man förbereder krigsobligationer m.m.?

/AI
Sanktionerna biter, men inte på sådant sätt som man tänkt och betydligt svagare.

Man förbereder krigsobligationer som en del av det totala kriget. Jag är säker på att Sverige också hade en sådan lösning innan försvaret lades ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in