2023-01-01, 19:35
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleanmonster
Hej!

Jag är en relativt ny gymnasielärare som har ett stort problem.

Jag (och mina mer erfarna kollegor) har märkt att elever på gymnasiet mer och mer förväntar sig att få mycket serverat utan att göra en egen insats i skolan. De missbrukar även lärarens ansvar i vår jobbroll i hög grad och utan någon respekt. Vi får tyvärr inte mycket stöd från skolledningen på vår skola och jag har förstått att detta fenomen är spritt på andra skolor i olika omfattning.

Några exempel:

1. När vi lärare skapar lektionsmaterial (powerpoints mm) så ska vi dela detta till eleverna då de inte själva tar anteckningar. Om vi skriver på vita tavlan, så ska vi fota detta och dela på vår skolplattform till dem. Har vi kopierat ut dokument till eleverna så ska vi sedan ta tillbaka detta, inte att eleven själv tar ansvar för dessa.

2. Om eleverna ska ha prov så förväntas vi lärare ge dem instuderingsfrågor som också på förhand är besvarade.

3. Om eleverna har inlämningsuppgift så kräver de elevexempel eller en mall att följa.

4. Misslyckas dem med ett prov så förväntas vi lärare erbjuda omprov/muntlig komplettering minst 2 ggr (Ordinarie prov(1), omprov (2), omprov(3) utanför våra vanliga lektioner. Elever väljer att medvetet misslyckas för att kunna bättre förklara muntligt = extrajobb. Min tid för planering/rättning går bort som ett resultat.

5. Eleverna vet att vi lärare måste titta på allt de lämnar in för att kunna göra en korrekt bedömning av deras kunskaper, även om de lämnar in 3-6 mån efter deadline. De kan trots sen inlämning fortfarande få A i omdöme, och inte enbart E, så detta utnyttjas av eleverna i hög grad.

Ett stort "problem" är att elevernas resultat såklart höjer sig när de får dessa extrachanser och annat. Skolledningen vill ju såklart inte få sämre siffror att visa för föräldrar till blivande elever på Öppet hus /föräldramöten etc.

Men är detta verkligen korrekt? Jag hittar inget tydligt svar hos facket nämligen.

Jag minns själv från min egen gymnasietid att vi förväntades ta våra egna anteckningar på lektionen, inga powerpoints delades till oss, vi fick ett prov, och möjligen ett omprov om många hade misslyckats. Instruktioner till våra inlämningar, ja, men inget annat. Sen inlämning räknades inte. Hårda regler som vi alla tog som självklara.

Lärare ska lära sig veta hut. Tycker du ska pussa mina ungars fötter! Vi ska inte behöva låtsas vara intresserade av ditt mongo ämne som man ändå inte har någon nytta av i verkliga livet, jävla bokmal!
Citera
2023-01-01, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tuff? På vilket sätt är skolan tuff idag? Vi har ju till och med luckrat upp vårt betygssystem så nu kan man lika lätt få A som man fick MVG för 15 år sedan.

Betyg i lägre ålder, större klasser, längre skoldagar etc.
Citera
2023-01-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Betyg i lägre ålder, större klasser, längre skoldagar etc.

Det enda som var rätt där var väl någon timmes längre skoldag jämfört med 1930. Idag får du E-A utan att ens behöva anstränga dig. Du behöver inte ens vara med på lektionerna. Om dina föräldrar kan argumentera för sig får du A bara genom att registrera dig i skolan.
Citera
2023-01-01, 22:23
Medlem
InnesIs avatar
En del kanske redan kommit upp i tråden (har bara läsa första inlägget) men här är mina tankar:

Citat:
Hej!

Jag är en relativt ny gymnasielärare som har ett stort problem.

Jag (och mina mer erfarna kollegor) har märkt att elever på gymnasiet mer och mer förväntar sig att få mycket serverat utan att göra en egen insats i skolan. De missbrukar även lärarens ansvar i vår jobbroll i hög grad och utan någon respekt. Vi får tyvärr inte mycket stöd från skolledningen på vår skola och jag har förstått att detta fenomen är spritt på andra skolor i olika omfattning.

Ger man (vissa) elever fingret så tar de hela handen. Det gäller att så långt som möjligt hålla på sina egna regler och upplägg och bara ge med sig om man redan från början planerat att göra det (som om inlämningen ska ske en fredag och man ger dem två extra dagar till söndag men att man själv redan planerat för inlämning på söndagen). Då tror eleverna att de har fått elevinflytande medan man egentligen planerat med detta. Gör det dock inte för ofta då maktbalansen kan rubbas.

Citat:
1. När vi lärare skapar lektionsmaterial (powerpoints mm) så ska vi dela detta till eleverna då de inte själva tar anteckningar. Om vi skriver på vita tavlan, så ska vi fota detta och dela på vår skolplattform till dem. Har vi kopierat ut dokument till eleverna så ska vi sedan ta tillbaka detta, inte att eleven själv tar ansvar för dessa.

Jag tycker det är vettigt att dela power points men det har som sagt en negativ sida i att för få antecknar. Många förstår inte att de tär en del att lära sig att ta anteckningar under tiden. Fota av tavlan kan de ansvara för själv. Det är bara att neka att göra det som lärare.

Citat:
2. Om eleverna ska ha prov så förväntas vi lärare ge dem instuderingsfrågor som också på förhand är besvarade.

Ge ALDRIG ut instuderingsfrågor med ifyllda svar. Kommer inte på tal. Då lär de sig ännu mindre. Spelar ingen roll vad de kräver - du behöver inte ge dem svaren.

Citat:
3. Om eleverna har inlämningsuppgift så kräver de elevexempel eller en mall att följa.

Beror på vilken mall de är ute efter. Det finns faktiskt en poäng med en basmall så att de vet hur de ska lägga upp arbetet. Det kan skilja sig kraftigt från lärare till lärare eller ämne till ämne. Däremot ska det vara just en mall och inte ge för mycket.

Citat:
4. Misslyckas dem med ett prov så förväntas vi lärare erbjuda omprov/muntlig komplettering minst 2 ggr (Ordinarie prov(1), omprov (2), omprov(3) utanför våra vanliga lektioner. Elever väljer att medvetet misslyckas för att kunna bättre förklara muntligt = extrajobb. Min tid för planering/rättning går bort som ett resultat.

Vi har två omprovstillfällen/termin som lärare delar på att vakta (betyder ett vakttillfälle per lärare i vårt fall). Utöver det erbjuder jag inga ytterligare tillfällen för omprov. Generellt inga kompletteringar om det inte är ytterst små saker och att de verkligen ligger nära ett högre betyg.

Citat:
5. Eleverna vet att vi lärare måste titta på allt de lämnar in för att kunna göra en korrekt bedömning av deras kunskaper, även om de lämnar in 3-6 mån efter deadline. De kan trots sen inlämning fortfarande få A i omdöme, och inte enbart E, så detta utnyttjas av eleverna i hög grad.

Jag har stenhårda deadlines. Om de inte lämnar in i tid har de förbrukat sin chans att göra en skriftlig inlämning (det gäller att vara hård här - jag har vägrat läsa arbeten som kommit in 6 timmar för sent). Då får de istället pröva upp den delen av kursen på omprovstillfället (som nämndes ovan). Eleverna har rätt att visa sina kunskaper igen men inget säger att du behöver läsa just en inlämning som kommer in 3 månader för sent och 1 dag innan betygsättning. Jag brukade läsa alla sena inlämningar tidigare men det är helt ohållbart. Sedan jag började med stenhårda deadlines har även de flesta eleverna tyckt att det var bra - då tvingas de motstå lockelsen till skjuta upp saker.
Citera
2023-01-02, 10:18
Medlem
[quote=InnesI|82960799]En del kanske redan kommit upp i tråden (har bara läsa första inlägget) men här är mina tankar:

Citat:
Ger man (vissa) elever fingret så tar de hela handen. Det gäller att så långt som möjligt hålla på sina egna regler och upplägg och bara ge med sig om man redan från början planerat att göra det (som om inlämningen ska ske en fredag och man ger dem två extra dagar till söndag men att man själv redan planerat för inlämning på söndagen). Då tror eleverna att de har fått elevinflytande medan man egentligen planerat med detta. Gör det dock inte för ofta då maktbalansen kan rubbas.

Sant. Jag kommer efter jullovet enbart ha förlängningar av deadlines som mitt val av elevinflytande på mina lektioner. Hårda deadlines, men som förlängs med max några dagar.

Citat:
Jag tycker det är vettigt att dela power points men det har som sagt en negativ sida i att för få antecknar. Många förstår inte att de tär en del att lära sig att ta anteckningar under tiden. Fota av tavlan kan de ansvara för själv. Det är bara att neka att göra det som lärare.

Jo, vill göra just detta. Dock när många är borta osv pga sjukdom, strul med kollektivtrafiken eller annat så känner dom sig straffade om de missar pga "giltiga skäl". Mina kollegor fotar åt dem då de vill ha ryggen fri, att de gjort allt i sin makt för att eleven ska lära sig. Att det också kan räknas som en extra anpassning tydligen? Om en elev inte klarar kursen, så kan man senare försvara sig om det behövs med: "Jag har gett ut powerpoints, fotat vita tavlan, vad mer kan jag förväntats ha gjort?"

Citat:
Ge ALDRIG ut instuderingsfrågor med ifyllda svar. Kommer inte på tal. Då lär de sig ännu mindre. Spelar ingen roll vad de kräver - du behöver inte ge dem svaren.

Känner så också. Här menar istället vår skolledning att detta bör göras i ett jämställdhetssyfte. Då eleverna inte alla har föräldrar hemma, eller att deras föräldrar är outbildade, så bör vi hjälpa till att minska de klassiska klassklyftorna på detta sätt menar dom. Men eleverna har samtidigt tillgång till böckerna…

Citat:
Beror på vilken mall de är ute efter. Det finns faktiskt en poäng med en basmall så att de vet hur de ska lägga upp arbetet. Det kan skilja sig kraftigt från lärare till lärare eller ämne till ämne. Däremot ska det vara just en mall och inte ge för mycket.

En basmall använder jag. Med lite enkla tips på vad respektive del ska innehålla. Typ: "Inledning - En inledning ska presentera området för läsaren och...................".

Citat:
Vi har två omprovstillfällen/termin som lärare delar på att vakta (betyder ett vakttillfälle per lärare i vårt fall). Utöver det erbjuder jag inga ytterligare tillfällen för omprov. Generellt inga kompletteringar om det inte är ytterst små saker och att de verkligen ligger nära ett högre betyg.

Vi har också rent tekniskt två omprovstillfällen/termin. Men då max 1 prov per tillfälle då tiden är 90min. Eleverna har oftast flera ämnen de ligger dåligt till i, och tyvärr så väljer dom att fly undan och inte göra omproven. Så vår arbetsbörda som lärare blir helt enkelt större när vi istället ska ha muntligt eller rätta unika kompletteringsuppgifter för eleverna för att undvika att dom får för stor ångest och blir hemmasittare. Skolans elevhälsoteam (EHT) förbjuder i stortsett att vi är konsekventa med eleverna då de annars byter skola/vi blir tvungna att skriva ut dem efter 4 veckor. I min roll som mentor måste jag då dessutom försöka få tag i dem och göra frånvarokartläggningar. Kollegor på min skola har fått gå ner i tid när elevgrupper kunnat slås ihop då många elever har lämnat. (mindre lön). Känns som något som vårt fackombud bör ta upp egentligen, men som provanställd vågar jag inte säga nej just nu.

Citat:
Jag har stenhårda deadlines. Om de inte lämnar in i tid har de förbrukat sin chans att göra en skriftlig inlämning (det gäller att vara hård här - jag har vägrat läsa arbeten som kommit in 6 timmar för sent). Då får de istället pröva upp den delen av kursen på omprovstillfället (som nämndes ovan). Eleverna har rätt att visa sina kunskaper igen men inget säger att du behöver läsa just en inlämning som kommer in 3 månader för sent och 1 dag innan betygsättning. Jag brukade läsa alla sena inlämningar tidigare men det är helt ohållbart. Sedan jag började med stenhårda deadlines har även de flesta eleverna tyckt att det var bra - då tvingas de motstå lockelsen till skjuta upp saker.

Detta kommer jag börja ta efter. Jag hoppas bara att eleverna kommer att klara av det. Om inte, så kommer de sista två-tre månaderna bli tuffa för både eleverna och mig om jag behöver hitta på nödlösningar för att se underlag från de elever på områden dom saknar.
Citera
2023-01-02, 11:19
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Jo, vill göra just detta. Dock när många är borta osv pga sjukdom, strul med kollektivtrafiken eller annat så känner dom sig straffade om de missar pga "giltiga skäl". Mina kollegor fotar åt dem då de vill ha ryggen fri, att de gjort allt i sin makt för att eleven ska lära sig. Att det också kan räknas som en extra anpassning tydligen? Om en elev inte klarar kursen, så kan man senare försvara sig om det behövs med: "Jag har gett ut powerpoints, fotat vita tavlan, vad mer kan jag förväntats ha gjort?"

Ja, det är tyvärr vanligt att göra saker för att man själv ska ha "ryggen fri". Jag gör det också på många sätt men har man power points och litteratur ska de klara sig på detta. Extra anpassning eller ej handlar väl mest om vad man kommit fram till i enskilda elevers situation men då kan de ju fota själva. Jag har inte ens med mig min telefon under jobbdagarna.

Citat:
Känner så också. Här menar istället vår skolledning att detta bör göras i ett jämställdhetssyfte. Då eleverna inte alla har föräldrar hemma, eller att deras föräldrar är outbildade, så bör vi hjälpa till att minska de klassiska klassklyftorna på detta sätt menar dom. Men eleverna har samtidigt tillgång till böckerna…

Alla får lika villkor om man inte ger ut svaren också. Problemet är att eleverna lär sig sämre och mindre om de bara får färdigproducerad fakta. På sätt och vis kan man säga att det är dåligt för jämställdheten för att de svagare eleverna aldrig behöver lära sig att hitta svaren. Det är något jag märkt att främst svaga elever daltas det med på fel sätt. Så pass att de kan utnyttja systemet och inte göra allt de kan. Vi ska såklart hjälpa de som har det svårt på olika sätt men hjälp till självhjälp - inte ge dem svar, lösningar och liknande.

Citat:
Vi har också rent tekniskt två omprovstillfällen/termin. Men då max 1 prov per tillfälle då tiden är 90min. Eleverna har oftast flera ämnen de ligger dåligt till i, och tyvärr så väljer dom att fly undan och inte göra omproven. Så vår arbetsbörda som lärare blir helt enkelt större när vi istället ska ha muntligt eller rätta unika kompletteringsuppgifter för eleverna för att undvika att dom får för stor ångest och blir hemmasittare. Skolans elevhälsoteam (EHT) förbjuder i stortsett att vi är konsekventa med eleverna då de annars byter skola/vi blir tvungna att skriva ut dem efter 4 veckor. I min roll som mentor måste jag då dessutom försöka få tag i dem och göra frånvarokartläggningar. Kollegor på min skola har fått gå ner i tid när elevgrupper kunnat slås ihop då många elever har lämnat. (mindre lön). Känns som något som vårt fackombud bör ta upp egentligen, men som provanställd vågar jag inte säga nej just nu.

Det låter som felprioriteringar och dåligt styre från ledningen om de inte stöttar upp er. Känner dock igen att elever känner sig stressade och att vissa brottas med ångest för att de ligger efter men jag kan tycka att det är deras eget fel och att de måste ta konsekvenserna. Ju fler chanser som ges resulterar dessutom i att fler väljer att prokastrinera. Jag har inga siffror men min uppskattning är att kanske 50% lämnade in i tid innan jag började med hårda deadlines. Efter att jag började med hårda deadlines skulle jag tro att siffran ligger på 85% (och då dras den ner av vissa elever som oavsett inte lämnar in uppgifter). I längden mår eleverna bättre av hårda deadlines eftersom markant fler kommer ligga i fas.

Hos mig finns det 2 varianter: antingen gör du uppgiften (eller originalprovet) eller så gör du omprov. Jag lägger ingen tid på individuella kompletteringar eller separata muntliga förhör. Det finns inget som säger att vi ska göra sådant. Vi erbjuder tillfällen för eleverna att visa sina kunskaper och om de inte tar dem så är det inte upp till oss att fixa så att de gör det.

Vi får heller inte vara rädda för att underkänna elever. Har de inte presterat, oavsett anledning, får vi inte ta på oss det själva (om vi förutsätter att vi gjort vårt jobb korrekt). Har de inte presterat på godkänd nivå i uppgifter, på prov eller omprov, så ska de få F (och inte en miljon chanser till).

Citat:
Detta kommer jag börja ta efter. Jag hoppas bara att eleverna kommer att klara av det. Om inte, så kommer de sista två-tre månaderna bli tuffa för både eleverna och mig om jag behöver hitta på nödlösningar för att se underlag från de elever på områden dom saknar.

Själva poängen är att detta inte leder till nödlösningar. De har de chanser som ges och INGA andra särskilda och individanpassade tillfällen. För om du säger att du har strikta deadlines men ändå i slutet av terminen börjar med "nödlösningar" kommer eleverna lära sig det och utnyttja det. Elever lär si och anpassar sig kvickt till olika lärare men det gäller att man är stringent. Om du säger att det är originaluppgiften/provet eller omprov som gäller måste du också hålla på det och inte ge en massa extra tillfällen.
Citera
2023-01-02, 12:29
Medlem
TELAVIV91s avatar
Hur ser ni lärare på att rätta och ge tillbaka prov till eleverna? Jag har två högstadiebarn där den är dålig i skolan och den andre desto duktigare. Och speciellt den det går sämre för försöker jag hjälpa till få till lite fart och effektivitet i skolarbetet.
Problemet med skolan, vid sidan att de ger få läxor och prov, är att de prov som görs inte lämnas tillbaka. Ibland får de kort se proven innan läraren tar in dem igen, ibland får de endast betyget på provet eller inget alls. Men jag stör mig speciellt på att matteläraren inte rättar och ger tillbaka proven så att jag också kan se det hemma då det är mest matten jag kan hjälpa till med.
Varför är det så här? När jag gick i skolan fick vi normalt tillbaka proven lektionen efter provet, ibland kanske två lektioner efter.
Citera
2023-01-02, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Hur ser ni lärare på att rätta och ge tillbaka prov till eleverna? Jag har två högstadiebarn där den är dålig i skolan och den andre desto duktigare. Och speciellt den det går sämre för försöker jag hjälpa till få till lite fart och effektivitet i skolarbetet.
Problemet med skolan, vid sidan att de ger få läxor och prov, är att de prov som görs inte lämnas tillbaka. Ibland får de kort se proven innan läraren tar in dem igen, ibland får de endast betyget på provet eller inget alls. Men jag stör mig speciellt på att matteläraren inte rättar och ger tillbaka proven så att jag också kan se det hemma då det är mest matten jag kan hjälpa till med.
Varför är det så här? När jag gick i skolan fick vi normalt tillbaka proven lektionen efter provet, ibland kanske två lektioner efter.

Nu är jag som sagt relativt ny lärare, men problemet, som jag har förstått det, är att vi lärare i högre grad måste försvara vår betygsättning på våra elever idag än förr.

Detta innebär bland annat att vi behåller elevens arbeten inför betygsättningen (när vi granskar noggrant en gång till), men också som ett skydd ifall betyget eleven får av oss ifrågasätts. Hade vi lämnat tillbaka alla prov till eleven, så hade vi stått tomhänta i ett sådant läge. Utan underlaget till deras betyg.

Elever som vill titta på sina prov är välkomna till mitt arbetsrum ifall dom är nyfikna på hur jag bedömt dem.

En annan anledning är också hur provfrågor tyvärr hamnar i händerna på andra elever som ännu inte har skrivit det aktuella provet. Man gör olika versioner, med olika frågor naturligtvis. Men man ska inte heller behöva ha 10+ versioner av ett prov.
Citera
2023-01-02, 17:26
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Jag håller med Kleanmonster i allt denne skriver. Vill en elev se sitt prov får de göra det men jag föredrar att ta tillbaka det själv. Jag har visserligen aldrig varit med om att någon ifrågasatt ett resultat men om det kommer vill jag kunna ha kvar allt underlag. Det har däremot hänt att jag scannat in provet och skickat en kopia till särskilt intresserade elever (men det skulle såklart aldrig gå om fler började begära det).

Men jag håller överlag med dig att det bästa för vissa elever är att få tillbaka provet för att se vad de gjorde, när de gjorde rätt, när det gjorde fel och varför.
Citera
2023-01-02, 18:25
Medlem
Citat:

Vi kan bara se det på ett sätt och det är juridiskt: Lärare skall löpande informera elev och vårdnadshavare om elevens utveckling. Ofta sker detta genom de lärplattformar som finns och det räcker. En gång per termin skall skolan erbjuda utvecklingssamtal där olika material oftast gås igenom.

Det finns ingenting som stadgar att lärarna behöver lämna tillbaka provet. Resultatet skall dock återges som en del i den löpande informationen. Småskolan är inte högskolan, så proven är inte myndighetsbeslut och de diarieförs inte. De är arbetsmaterial. På högskolan är varje tentamen en examination och således ett myndighetsbeslut och dessa prov diarieförs och kan hämtas ut av alla. Men så fungerar det inte på högstadiet.

Men det finns ingenting som hindrar dig från att faktiskt fråga matteläraren, mer mail, om läraren kan kommentera ditt barns utveckling i matematik lite snabbt. Då också fråga om läraren kan ge några tips på övningar i matteboken som telningen kan arbeta med hemma. Är telningen dessutom behov av extra anpassningar och särskilt stöd så skall läraren se till att telningen tränar hemma.

Och ska vi vara rent krassa mot dig så har gemene förälder absolut ingen nytta av ett skrivet och rättat prov då föräldrar i allmänhet saknar förmågan att bedöma vad eleven har missuppfattat.
Citera
2023-01-02, 18:32
Medlem
[quote=Kleanmonster|82964128]
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI

Nej, att fota tavlan är ingen extra anpassning! Det kan tyckas så, men en bild på tavlan har ingen som helst specialpedagogiskt värde i sig. Är eleven borta så mycket att denne riskerar underkänt så har ni mer att göra än att fota tavlan. Då krävs det en utredning av både elevens hälsa och frånvaro. Är en elev sjuk en längre tid, dumpa en massa böcker i händerna på föräldrarna och sedan får eleven läsa hemma. Som specialpedagog (och speciallärare) skulle jag aldrig acceptera att det stod att man har gett ut powerpoints och fotografier som extra anpassning.
Citera
2023-01-02, 20:39
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi kan bara se det på ett sätt och det är juridiskt: Lärare skall löpande informera elev och vårdnadshavare om elevens utveckling. Ofta sker detta genom de lärplattformar som finns och det räcker. En gång per termin skall skolan erbjuda utvecklingssamtal där olika material oftast gås igenom.

Det finns ingenting som stadgar att lärarna behöver lämna tillbaka provet. Resultatet skall dock återges som en del i den löpande informationen. Småskolan är inte högskolan, så proven är inte myndighetsbeslut och de diarieförs inte. De är arbetsmaterial. På högskolan är varje tentamen en examination och således ett myndighetsbeslut och dessa prov diarieförs och kan hämtas ut av alla. Men så fungerar det inte på högstadiet.

Men det finns ingenting som hindrar dig från att faktiskt fråga matteläraren, mer mail, om läraren kan kommentera ditt barns utveckling i matematik lite snabbt. Då också fråga om läraren kan ge några tips på övningar i matteboken som telningen kan arbeta med hemma. Är telningen dessutom behov av extra anpassningar och särskilt stöd så skall läraren se till att telningen tränar hemma.

Och ska vi vara rent krassa mot dig så har gemene förälder absolut ingen nytta av ett skrivet och rättat prov då föräldrar i allmänhet saknar förmågan att bedöma vad eleven har missuppfattat.
Poängen med att få se provet är just för att se om eleven gjort framsteg eller inte. I november var jag på utvecklingssamtal där läraren sa att barnet klarade sig rätt så bra på provet i slutet av september. Jag hade tjatat till mig provet före höstlovet och visste att han svarat rätt på de två första frågorna, fel på tredje och inte alls på de sista tre. Och för satt läraren och sa att det var ok... Ni bryr er om juridiken och formerna men kan ni skapa positivt dynamiska lärmiljöer där fler än bara de mest begåvade lär sig mer än minimalt? Har väldigt lågt förtroende för skolan som jag tycker är värdelös och låter hellre visa ej relevanta spelfilmer än att lära dem något. Eller lilla aktuellt de såg på svenskan ett par gånger i veckan.

Hursom, specialanpassning vore kanske något för att få fart på lärarna. Vem pratar man med, rektor eller mentor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in