2023-01-01, 23:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Ryska massmedier uppger att ca 300 döda soldater. Då ligger det rätta dödstalet i spannet 300-600

Fantastiska nyheter om det stämmer.

Citat:
Strike on Russian barracks may have killed 600

What is being described as a HIMARS strike on a school building in Donetsk where Russian soldiers were being housed may have resulted in as many as 600 dead, according to some reports, when ammunition being stored in the basement detonated.

https://www.dailykos.com/stories/2023/1/1/2144794/-Strike-on-Russian-barracks-may-have-killed-600-Wagner-boss-launches-PR-offensive
Citat:
It seem, Makiivka in Donetsk was a slaughterhouse. The geniuses decided (seemingly) to store ammunition in the basement of the facility that the mobiks were deployed at.

En stor ammunitionsdepå i källaren. Runt 1000 soldater boende ovanpå.

Vad kan gå fel?
Citera
2023-01-01, 23:07
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Himars finns väl på sin höjd några stycken kvar det kan man inte vinna något krig med.
Det bästa för framförallt ukrainska befolkningen är att USA inleder fredsförhandlingar annars kommer ryssarna rulla upp hela Ukraina och sätta komikern i fängelsehålan
Ingen litar på någon ryzz, lögnaktiga mördare. Skiten ska ut ur Ukraina. Putin borde avrättas som den folkmördare han är.
Citera
2023-01-01, 23:11
Medlem
Jag har nyktrat till bra nu och ser att det har varit en framgångsrik dag för Ukraina. Ryssland förlorar kolossalt med folk nu, det är inte bara kanonmat som i förläggningarna utan det är också befälhavare som man förlorar.

Jag ser på twitter besvikna meddelanden från ryssar som tycker att trupperna skyddas dåligt.

Det finns tyvärr ingen annan lösning, så många ryssar som möjligt måste dödas, enda sättet att få slut på kriget och jag tror att det en gång tränger igenom i Ryssland hur många som egentligen aldrig kommer hem.

En mycket framgångsrik dag. Hoppas att något händer i Kreml senast i september 2023.
Citera
2023-01-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Ukraina inriktar sig på civila mål, vilket inte är nåt nytt.
1 januari 2023 15:11

Civila dödades och skadades när Kiev beskjuter Donbass
Ukrainska trupper har ökat attackerna mot bostadsområden under nyårsfirandet

Ett skadat sjukhus avbildat i Pervomaysk, Lugansk People's Republic den 1 januari 2023. © Telegram / LPR_JCCC
Staden Donetsk såväl som andra platser runt om i folkrepublikerna Donetsk (DPR) och Lugansk (LPR) drabbades av tunga artilleri- och raketattacker av Kievstyrkor över natten, enligt lokala myndigheter. Tjänstemän hävdar att beskjutningen riktade sig främst mot bostadsområden och fortsatte in i dagen, med den ukrainska militären som använde 155 mm Nato-kaliber artilleri och västerländska flera raketuppskjutare.

Tre personer, inklusive en tre månader gammal pojke, skadades till följd av beskjutning i Donetsks centrala distrikt, rapporterade stadens borgmästare Alexey Kulemzin på söndagen.

Mer än 15 civila skadades i attackerna mot staden Makeevka, en satellit i Donetsk som ligger omedelbart nordost om staden. Staden har upprepade gånger utsatts för olika vapen under den senaste 24-timmarsperioden, enligt lokala myndigheter.

Minst sex civila dödades i den ukrainska attacken mot ett sjukhus, beläget i staden Pervomaysk i LPR. Biträdande överläkare på sjukhuset, Tatyana Kovalyeva, berättade för RIA Novosti att anläggningen var måltavla med raketsalvor tre gånger, med intervaller på cirka 30 minuter, i en uppenbar "dubbeltryckning"-ansträngning för att slå till mot själva sjukhuset och sedan de första insatserna.

Städerna Donbass har upprepade gånger utsatts för tunga artilleri- och raketattacker av Kiev-trupper mitt i konflikten mellan Ryssland och Ukraina, med mer än 1 000 civila omkom förra året bara i DPR.

Båda sidor av den pågående konflikten har tydligen varit mycket aktiva under nyårsfirandet. Medan Kiev-trupper beskjutit bosättningar över Donbass, lanserade den ryska militären en ny storskalig missilspärr över Ukraina.

Det ryska försvarsministeriet sa på söndagen att det hade riktat in sig på drönartillverkningsanläggningar och lager under den senaste salvan, vilket stör Kievs planer på att utföra "terroristattacker" mot Ryssland.
Ryssarna har tagit över alla sjukhus och kastat ut alla civila från sjukhusen i HELA Donbass. Det ligger bara ryska soldater på detta sjukhus.
Citera
2023-01-01, 23:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Du har lyssnat för mycket på Paasikivi
Roligt med FB experterna med kunskap på modern krigsföring 😂
Ryssarna kan ta ut Kiev på en dag från kartan om dom verkligen ville göra det. Men det görs inte. Försök att förstå varför.
Jasså, det kan dom? Dom senaste dagarna har inte en enda missil eller drönare kommit igenom Kievs luftförsvar. Borde inte ryssarna förstå nu att kriget är förlorat?
Citera
2023-01-01, 23:20
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Himars finns väl på sin höjd några stycken kvar det kan man inte vinna något krig med.
Det bästa för framförallt ukrainska befolkningen är att USA inleder fredsförhandlingar annars kommer ryssarna rulla upp hela Ukraina och sätta komikern i fängelsehålan
Haha. USA inleder fredsförhandlingar? Det är Ryssland som invaderat Ukraina. När Ryssland dragit sig ur Ukraina kan de väl själva inleda fredsförhandlingar?
Citera
2023-01-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jo, jag känner till Nyen, men nu ligger det som bekant en stor rysk stad där, och den behöver Sverige inte (... ens i fantasin). Jag kan inte läsa artikeln eftersom tidningen vet att ta betalt, men om jag skulle spekulera lite kan jag tänka mig att den handlar bl.a. om S:t Petersburgs framtida öde i händelse av en hypotetisk uppstyckning av RF. Inte ens då ska Sverige ta emot något. Några militära insatser mot S:t Petersburg tror jag heller inte att Sverige behöver delta i, eller leda — där ger jag dig rätt.
Är en artikelserie om ryssar som flytt från Ryssland. Just st Petersburg grejen var bara en kommentar från någon med anledning av att han tyckte en uppstyckning av Ryssland var det bästa, då kunde ju Sverige lika gärna ta st Petersburg typ
Citera
2023-01-01, 23:23
Medlem
Ukraina inser in hur kört det är för dom. Det är lugnet före stormen vi ser nu. Ryssland har saktat ner nu under tiden de tränar de nya mobiliserade soldaterna. En ny offensiv väntas komma inom någon månad.
Citera
2023-01-01, 23:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Du får gärna berätta hur de får fram eldrören när depåerna innehållande drivmedel ammunition och reservdelar sprängs Du vet utan fungerande logistiska kedjor . Du vet sådant vi pratade om redan de första dagarna Ukraina använde Himars.

De tar en artilleripjäs, kör den 40-80 km tillbaka, och byter eldrör på den. Du tror väl inte allt som körs fram sprängs? Eller att där inte finns fungerande logistiska kedjor?
Citera
2023-01-01, 23:27
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schroooms
Ukraina inser in hur kört det är för dom. Det är lugnet före stormen vi ser nu. Ryssland har saktat ner nu under tiden de tränar de nya mobiliserade soldaterna. En ny offensiv väntas komma inom någon månad.

Hahaha, du skämtar, Ryssland har skickat in det bästa dom har och hyrt in dom värsta mördarna som går att hyra in och ändå går det åt helvete.

Om du tror att man tränar upp en person på en månad så du koko eller så saknar du bara alla militära kunskaper.
Citera
2023-01-01, 23:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Är en artikelserie om ryssar som flytt från Ryssland. Just st Petersburg grejen var bara en kommentar från någon med anledning av att han tyckte en uppstyckning av Ryssland var det bästa, då kunde ju Sverige lika gärna ta st Petersburg typ
Ah. Och det tyckte Aftonbladet/Kadhammar var lite fräckt, så det fick rama in artikeln. Tackar!

Lika bra att låta ryssarna behålla sitt land, vad som än händer i framtiden. Det är ändå mer sannolikt med ett nytt inbördeskrig om makten i hela federationen än en regelrätt uppstyckning. Men vad vet jag. Inte mer än någon annan.
Citera
2023-01-01, 23:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schroooms
Ukraina förlorar ungefär lika många i bakhmut som ryssarna gör.
Det stämmer knappast. Till och med propagandasiffrorna på döda ukrainare som kommer från lögnernas imperium Kreml är endast hälften så stora som de siffror på döda ryssar som kommer från Ukraina.

Uppskattningsvis dör det 3-4 ryssar för varje ukrainare. Det brukar bli så när man kör human wave doktrinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in