2023-01-01, 21:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Diskussionen handlade om varför ingen känner igen SE som GM på bara några meters håll då SE med lätthet kunde känna igen LOP på 100 meters avstånd. Trots att MOP-spanaren inte ens tror på 50 meter. Att ingen känner igen SE som GM från mordplatsen går verkligen inte ihop.

Det är väl också ett märkligt beteende av SE som GM att försöka placera sig på mordplatsen tidigare än han verkligen var. Det går inte ihop med teorin att han är GM det minsta.

Sorry, den diskussionen har jag helt missat. Jag tror som bekant på att SE kände igen OP uppe vid Sari, och hade någon slags interaktion med denne medan LP tittade i skyltfönstret. LP reagerade på att OP dröjde något när de skulle till att gå vidare. Sedan går SE efter dem och blir sedd som "Tensonmannen" ... (Nej, NF kan inte se när SE "vänder om", för han befinner sig då på nästan 100 meters avstånd.)
Citera
2023-01-01, 21:36
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Skulle tro att SE hade de här glasögonen på sig när han sågs av Mårten vid bokhandeln nära Grandbiografen, och att han då hade dem på sig just för att kunna känna igen makarna Palme på lite längre avstånd när de kom ut från biografen (han kan ha stått en bit ifrån för att inte väcka uppmärksamhet). När han sedan i det senare skedet kommer ut från Skandia för andra gången efter att ha gett upp sina planer så har han troligen tagit av sig glasögonen, eftersom hans avsikt nu bara är att gå norrut för att ta sig hem, och för det behöver han ju inga glasögon. Just det här att han nu troligen är utan glasögon gör det också mindre troligt att han (som i 'Roerligs' teori) skall ha känt igen makarna Palme på ganska långt håll direkt när han kommer ut från Skandiaentrén, och mer troligt att han har identifierat dem igen först när han nu på hemvägen lite oväntat stöter på dem igen på närmare håll en bit norr om entrén.

- Varför går SE fram och visar sig för Mårten om han tidigare hållit sig i bakgrunden?
- LOP kände SE igen på 100 meter tydligen, då behöver han inte gå fram vid Grand.
- Att SE går norrut passar inte ihop med SLs trafik.
- Att SE beväpnade sig för att åka hem enligt ditt inlägg går inte ihop.

Inte ens KP trodde på den befängda idén att SE gått norrut på Sveavägen.
Citera
2023-01-01, 21:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ett antagande från Exfrun mer än 30 år efteråt och luddiga andrahandsuppgifter från ALG förvrängda av TP är knappast två oberoende källor. Ingen påstår 1986 att SE var berusad. Någon hänsyn mot AB att han druckit var tydligen inte känsligt ens 1986.

Teorin att SE var berusad är påhitt om inga källor finns att stödja sig på. Att SE dömdes för rattfylla flera år senare betyder inte att han var berusad på mordnatten.

När man läser förhören med exfrun får man intryck av att SE drack i tid och otid under 80-talet ...

Säger hon inte att det låg flaskor lite överallt uppe i ateljén?

Jodå, det är två oberoende källor. Då blir det förstås mer intressant än om bara en kastat ur sig nåt ...
Citera
2023-01-01, 21:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
- Varför går SE fram och visar sig för Mårten om han tidigare hållit sig i bakgrunden?
- LOP kände SE igen på 100 meter tydligen, då behöver han inte gå fram vid Grand.
- Att SE går norrut passar inte ihop med SLs trafik.
- Att SE beväpnade sig för att åka hem enligt ditt inlägg går inte ihop.

Nej, han kände igen LOP på några meters håll uppe vid Sari. Han hade ju sina Glenn Miller-brillor på sig!

SE nämnde själv "Östra station" vid ett tillfälle. Kan det ha varit den rutt han tänkte ta?

SE ger själv i "Skydd & Säkerhet" ett exempel på en person som blev gärningsman "av en slump" ...

"Perspektivet 'dråparen' anger att det var någon som 'råkade ut' för det här på Sveavägen --- som 17-åringen som vill skrämma en bilist utanför Eskilstuna, och råkade ha ett vapen på sig."

Så kan det gå, när inte haspen är på ...
Citera
2023-01-01, 21:47
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vet inte, men LJ hade väl en ganska ”tydlig” gestalt? Liten, nätt och stort hår. En sådan man är väl ofta ung. Nu är han inte lika nätt längre.

Jackfärg, skulle sådan va så mkt lättare att utröna från trappkrönet?

Nu kommenterar ju Engström enbart på åldern samt jäckfärgen samt var han stod. Inget om hår och dylikt.
Jag hänvisar till hans första kontakt med polisen 1 mars.
Den 10e mars (första förhöret) har LJ varit ute i media i 6 dagar, så det är mindre intressant.

Jag har inte provat från trappkrönet (än) gällande jackfärgen.
Dock känns det mindre relevant just nu. Först vill jag reda ut om det ens är möjligt att göra observeration Engström påstår sig göra från mordplatsen

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Samt att det i ena fallet handlar om att stå och glo och i det andra om att slänga en hastig blick mot inget särskilt.

Finns det tid för att "glo" när han kommer ut ur porten? Hur mycket tid krävs det för att det ska gå från "hastig blick" till "glo"?

Nu blir det spekulativt...

Han kommer ut och blir stillastående i några sekunder. Blir sugen på en John silver. Börjar rota i fickorna. I periferin se han ett par ungefär 50 meter bort till höger. Han hör hur de pratar. Under tiden som han tänder ciggen tittar han mot paret.
"Den där mössan.....Det ser ju ut som Palme....Kan det vara?"
Han närmar sig och låter dem passera.
Citera
2023-01-01, 21:50
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Skulle tro att SE hade de här glasögonen på sig när han sågs av Mårten vid bokhandeln nära Grandbiografen, och att han då hade dem på sig just för att kunna känna igen makarna Palme på lite längre avstånd när de kom ut från biografen (han kan ha stått en bit ifrån för att inte väcka uppmärksamhet). När han sedan i det senare skedet kommer ut från Skandia för andra gången efter att ha gett upp sina planer så har han troligen tagit av sig glasögonen, eftersom hans avsikt nu bara är att gå norrut för att ta sig hem, och för det behöver han inga glasögon. Just det här att han nu troligen är utan glasögon gör det också mindre troligt att han (som i 'Roerligs' teori) skall ha känt igen makarna Palme på ganska långt håll direkt när han kommer ut från Skandiaentrén, och mer troligt att han har identifierat dem igen först när han nu på hemvägen lite oväntat stöter på dem igen på närmare håll en bit norr om entrén.

Rätt ska vara rätt.

Det är min hypotes - inte Roerligs.
Citera
2023-01-01, 22:06
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Sorry, den diskussionen har jag helt missat. Jag tror som bekant på att SE kände igen OP uppe vid Sari, och hade någon slags interaktion med denne medan LP tittade i skyltfönstret. LP reagerade på att OP dröjde något när de skulle till att gå vidare. Sedan går SE efter dem och blir sedd som "Tensonmannen" ... (Nej, NF kan inte se när SE "vänder om", för han befinner sig då på nästan 100 meters avstånd.)

Det bygger på att LP ljuger i sina vittnesmål. Ska SE vara GM måste många vittnen ljuga. Det är inte trovärdigt.

NF mötte LOP vid Bonnierhuset Sveavägen 56 enligt hans vittnesmål 3 mars. Hur går det ihop med din teori? Det går inte ihop med att LOP passerar korvmojen på andra sidan gatan från SV 56 i alla fall. Jag kan tycka att det är en svaghet i NFs vittnesmål. Att NF mött LOP utanför Le Cartarie är något som växer fram efter en polisledd vallning. Något stämmer inte med NFs vittnesmål.

Lisbet: "När dom passerat Sveavägen och Lisbeth Palme ville att dom skulle titta i skyltfönstret till butiken Sari så uppfattade hon att Olof Palme dröjde något.
Efteråt har Lisbeth Palme spekulerat i om han märkt att de var förföljda."

Jag kan inte läsa in att någon interagerade med OP här.

Nej din teori känns väldigt tunn för att inte säga konstruerad.
Citera
2023-01-01, 22:09
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
När man läser förhören med exfrun får man intryck av att SE drack i tid och otid under 80-talet ...

Säger hon inte att det låg flaskor lite överallt uppe i ateljén?

Jodå, det är två oberoende källor. Då blir det förstås mer intressant än om bara en kastat ur sig nåt ...

Hur knyter du det till att SE var full på mordnatten? Åkte SE hem till ateljén och drack sig berusad före mordet?

Din andra källa är en andrahandsuppgift från TP som är väldigt slarvig när det gäller fakta. Det kallar jag inte ens en källa.
Citera
2023-01-01, 22:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hur knyter du det till att SE var full på mordnatten? Åkte SE hem till ateljén och drack sig berusad före mordet?

Din andra källa är en andrahandsuppgift från TP som är väldigt slarvig när det gäller fakta. Det kallar jag inte ens en källa.

Om han drack i lugn och ro uppe på ateljén så kanske han kopplade av på samma sätt på kontoret?

Inte säkert att han var full, men däremot kan han ha äntrat Sveavägen med ett par glas whiskey i kroppen. Tror exfruns omdöme i frågan är något större än ditt ...

När sedan ALG indikerar att han hade druckit så! Är det så enkelt att vifta bort?

Om de tagit promillehalten samma kväll så hade ni väl påstått att mätaren var felinställd.
Citera
2023-01-01, 22:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det bygger på att LP ljuger i sina vittnesmål. Ska SE vara GM måste många vittnen ljuga. Det är inte trovärdigt.

NF mötte LOP vid Bonnierhuset Sveavägen 56 enligt hans vittnesmål 3 mars. Hur går det ihop med din teori? Det går inte ihop med att LOP passerar korvmojen på andra sidan gatan från SV 56 i alla fall. Jag kan tycka att det är en svaghet i NFs vittnesmål. Att NF mött LOP utanför Le Cartarie är något som växer fram efter en polisledd vallning. Något stämmer inte med NFs vittnesmål.

Lisbet: "När dom passerat Sveavägen och Lisbeth Palme ville att dom skulle titta i skyltfönstret till butiken Sari så uppfattade hon att Olof Palme dröjde något.
Efteråt har Lisbeth Palme spekulerat i om han märkt att de var förföljda."

Jag kan inte läsa in att någon interagerade med OP här.

Nej din teori känns väldigt tunn för att inte säga konstruerad.

Då tror jag mer på vallningen: NF berättar att han såg en man i skyltfönstret, efter att han mött LOP.

Mannen som jobbade på La Carterie berättade i ett förhör att han befann sig vid skyltfönstret.

Återigen: Två källor, oberoende av varandra, som säger samma sak.
Citera
2023-01-01, 22:25
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Om han drack i lugn och ro uppe på ateljén så kanske han kopplade av på samma sätt på kontoret?

Inte säkert att han var full, men däremot kan han ha äntrat Sveavägen med ett par glas whiskey i kroppen. Tror exfruns omdöme i frågan är något större än ditt ...

När sedan ALG indikerar att han hade druckit så! Är det så enkelt att vifta bort?

Om de tagit promillehalten samma kväll så hade ni väl påstått att mätaren var felinställd.

Du förstår tydligen inte att uppgifterna från ALG är andrahandsuppgifter.

Kan vi vara överens om att det är högst spekulativt att SE var berusad på mordnatten och föga underbyggt av fakta?

Att vifta bort att HO pratade med SE i några minuter är inga problem däremot. SE kom alltså ut för sent på Sveavägen för att kunna vara GM om man inte viftar väldigt mycket.
Citera
2023-01-01, 22:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Att SE gick åt höger (dvs. norrut) när han kom ut från Skandia är väl ganska vedertaget nu. Har du sett någonting som tyder på att polis eller åklagare (eller ens någon journalist, författare eller privatspanare) skulle vara inne på att han snarare gick direkt åt vänster när han kom ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in