2023-01-01, 11:41
Medlem
wwrs avatar
På senare tid har uppdateringarna av Windows avlutats allt konstigare. De avslutas med att fel har uppstått. Någon slags modern variant av BSOD eller blåskärm. Ibland går det inte att starta om datorn utan jag väntar mycket länge och måste till slut hålla in power-knappen i 10 sekunder och bryta strömmen. Sedan går datorn att starta om normalt. Nu senast fastnade den tre gånger i läge med diagnos/reparera, vill du reparera etc etc. Den reparerade även utan att jag bad den. Jag trycker alltid nej till reparera. Ett par gånger sade den att datorn inte gick att reparera. Till slut kom ett alternativ upp att jag kunde slå av datorn. Då klickade jag det och när jag startade om den så verkar den fungera normalt igen. Den har aldrig uppvisat andra problem än detta.

Är det bara jag som har dessa underliga uppdateringar av Windows 11?

Det är en ungefär ett år gammal laptop med Windows 10 (medföljande Home edition) som verkar ha uppdaterat sig själv till Windows 11. Jag använder bara "standardprogram" i datorn och undviker "underliga nedladdningar".
Senast redigerad av wwr 2023-01-01 kl. 11:54.
Citera
2023-01-01, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
På senare tid har uppdateringarna av Windows avlutats allt konstigare. De avslutas med att fel har uppstått. Någon slags modern variant av BSOD eller blåskärm. Ibland går det inte att starta om datorn utan jag väntar mycket länge och måste till slut hålla in power-knappen i 10 sekunder och bryta strömmen. Sedan går datorn att starta om normalt. Nu senast fastnade den tre gånger i läge med diagnos/reparera, vill du reparera etc etc. Den reparerade även utan att jag bad den. Jag trycker alltid nej till reparera. Ett par gånger sade den att datorn inte gick att reparera. Till slut kom ett alternativ upp att jag kunde slå av datorn. Då klickade jag det och när jag startade om den så verkar den fungera normalt igen. Den har aldrig uppvisat andra problem än detta.

Det är en ungefär ett år gammal laptop med Windows 10 (medföljande Home edition) som verkar ha uppdaterat sig själv till Windows 11. Jag använder bara "standardprogram" i datorn och undviker "underliga nedladdningar".

Kör med Windows 10 Pro 22H2 istället, funkar klockrent här iallafall! 👍
Citera
2023-01-01, 12:36
Medlem
wwrs avatar
Vid något tillfälle erbjöd den sig att återställa datorn, vilket jag valde bort. När jag nu ser på återställningsalternativen så finns det ingen möjlighet att återställa datorn till dess tillstånd före den senaste uppdateringen som just genomförts. Den senaste återställningspunkten är mer än en vecka gammal. (Kanske inga systemoperationer skett på en vecka.) Nu skapade jag en återställningspunkt som gick fort att göra. I fortsättningen kommer jag att försöka komma ihåg att alltid skapa återställningspunkter före uppdateringar. Fråga är förstår om det hjälper. Även problem med återställning kan ju uppstå om datorn havererar.
Senast redigerad av wwr 2023-01-01 kl. 12:39.
Citera
2023-01-01, 13:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Dina problem är typiska för ett Os som är defekt. Det löses genom endera en reparationsinstallation eller ny d.o.

Vill Os:et reparera sig självt så är det för att det hittat fel, då bör man låta det ske.

När datorn uppgraderade sig till W11 skapade den samtidigt en möjlighet att gå tillbaka.
Citera
2023-01-01, 13:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Dina problem är typiska för ett Os som är defekt. Det löses genom endera en reparationsinstallation eller ny d.o.

Vill Os:et reparera sig självt så är det för att det hittat fel, då bör man låta det ske.

När datorn uppgraderade sig till W11 skapade den samtidigt en möjlighet att gå tillbaka.
Tack för informationen.

Jag vågar inte klicka reparation. Windows har tidigare flera gånger bett att få reparera USB-stickor. Jag tillät det en gång och stickan blev helt obrukbar.

Jag kan inte överblicka alla konsekvenser av att gå tillbaka till uppgraderingen till W11. Jag skulle tro det är ungefär 9 månader sedan. Så än så länge väntar jag.

Nu är jag på sta'n på telefonen. Men vad jag kommer ihåg såg jag ingen återställningspunkt för uppgraderingen till W11. Jag skall återkomma om det om jag kommer ihåg fel.

Nu startar den och fungerar helt normalt. Kan jag sätta igång diagnos/reparation på något sätt ändå, eller måste jag vänta tills den tror att det är fel på den, igen?
Senast redigerad av wwr 2023-01-01 kl. 13:50.
Citera
2023-01-01, 14:03
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Tack för informationen.

Jag vågar inte klicka reparation. Windows har tidigare flera gånger bett att få reparera USB-stickor. Jag tillät det en gång och stickan blev helt obrukbar.

Jag kan inte överblicka alla konsekvenser av att gå tillbaka till uppgraderingen till W11. Jag skulle tro det är ungefär 9 månader sedan. Så än så länge väntar jag.

Nu är jag på sta'n på telefonen. Men vad jag kommer ihåg såg jag ingen återställningspunkt för uppgraderingen till W11. Jag skall återkomma om det om jag kommer ihåg fel.

Nu startar den och fungerar helt normalt. Kan jag sätta igång diagnos/reparation på något sätt ändå, eller måste jag vänta tills den tror att det är fel på den, igen?

OK! Då verkar det vara dags för: Grundläggande felsökning:
Börja med att använda den inbyggda "Visa tillförlitlighetshistorik" för att se ev. "röda X" https://www.howtogeek.com/166911/reliability-monitor-is-the-best-windows-troubleshooting-tool-you-arent-using/

Den kan ibland ge förslag på lösningar...

Sedan bör du köra: "System File Checker" för att kolla ev. mjukvarufel fel i din PC. Den finns inbyggd i Windows.. https://support.microsoft.com/en-us/topic/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system-files-79aa86cb-ca52-166a-92a3 -966e85d4094e

"Öppna en kommandotolk som Admin.

Börja med att köra DISM: (Den kan ta några minuter..)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

När den har kört klart så skriver du in i samma CMD-fönster: sfc /scannow (Tryck Enter)

Vänta tills den har kört klart...
Den kan finna och reparera ev. fel.. OBS! Logga ut innan du startar om..
Citera
2023-01-01, 14:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
OK! Då verkar det vara dags för: Grundläggande felsökning:
Börja med att använda den inbyggda "Visa tillförlitlighetshistorik" för att se ev. "röda X" https://www.howtogeek.com/166911/reliability-monitor-is-the-best-windows-troubleshooting-tool-you-arent-using/

Den kan ibland ge förslag på lösningar...

Sedan bör du köra: "System File Checker" för att kolla ev. mjukvarufel fel i din PC. Den finns inbyggd i Windows.. https://support.microsoft.com/en-us/topic/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system-files-79aa86cb-ca52-166a-92a3 -966e85d4094e

"Öppna en kommandotolk som Admin.

Börja med att köra DISM: (Den kan ta några minuter..)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

När den har kört klart så skriver du in i samma CMD-fönster: sfc /scannow (Tryck Enter)

Vänta tills den har kört klart...
Den kan finna och reparera ev. fel.. OBS! Logga ut innan du startar om..
Tack för den utförliga redogörelsen. Just idag hinner jag inte genomföra detta. Men i sinom tid kommer jag nog att ge mig på det och i så fall rapportera resultaten.

Det finns en del att botanisera bland ser jag
Citat:
Although you should regularly back up your personal files and folders, it’s essential before running the DISM command.

If the CHKDSK and SFC commands didn’t solve any of your problems, your next troubleshooting step is to run DISM (Deployment Image Servicing and Management). It’s one of the last lines of defense before needing to perform a repair install, or even worse, complete reinstall of Windows.
https://www.sweetwater.com/sweetcare/articles/how-to-use-dism-to-repair-windows-image/
Senast redigerad av wwr 2023-01-01 kl. 14:24.
Citera
2023-01-01, 15:28
Medlem
fellowvessels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Kör med Windows 10 Pro 22H2 istället, funkar klockrent här iallafall! 👍
Varför då? är han ett företag?.

Jag brukar installera om windows typ varje halvt år, det går att behålla det man väljer att behålla men jag gör helst formatering & ny partition.
Citera
2023-01-01, 15:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
Varför då? är han ett företag?.

Jag brukar installera om windows typ varje halvt år, det går att behålla det man väljer att behålla men jag gör helst formatering & ny partition.
Det är en stor fördelen med Linux ligger anser jag. Man har alla data på en partition. Bara att nyinstallera. Jag kan inte Windows, men det är inte lika glasklart hur man behåller data i Windows när man ominstallerar. Men det är en annan diskussion så jag lämnar det. Det kan bero på att jag inte kan Windows
Citera
2023-01-01, 16:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för informationen.

Inte reparera stickan väl, formatera brukar det vara, vilket är något annat.
Men det är ju bara ta ut stickan och reparera Os:et. Eller avslå reparationen och själv köra filgranskaren eller de andra rep.möjligheterna du nu är medveten om, vid framtida behov. Men en rep.koll bör du då, som sagt, göra.

9 mån, då är inte en tillbakagång aktuell längre annat än genom nyinstallation.

Kör filgranskning/Os-kontrollen enligt informationen på länkarna.
Skulle en reparationsinstallation ändå behövas så kan man då välja att spara alla filer och bara ominstallera själva Os:et. Det krånglet du upplevt är inte vanligt så något är troligen fel med ditt Os.
Senast redigerad av 1FF 2023-01-01 kl. 16:29.
Citera
2023-01-01, 16:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det är en stor fördelen med Linux ligger anser jag. Man har alla data på en partition. Bara att nyinstallera. Jag kan inte Windows, men det är inte lika glasklart hur man behåller data i Windows när man ominstallerar. Men det är en annan diskussion så jag lämnar det. Det kan bero på att jag inte kan Windows

Man kopierar, Klipper och klistrar, eller backupar data till annan plats.
Vid större mängd är det lättare att göra backup och då med ett 3:dje parts program vilket man även kan göra en backup av "systemet" med. Något man bör göra då och då. Hade du haft en systemavbildning nu att gå tillbaka till så kanske dina problem blivit lösta snabbt.

Windows inbyggda syst.avbildningsverktyg är inte pålitligt nog för detta.
Citera
2023-01-01, 16:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Inte reparera stickan väl, formatera brukar det vara, vilket är något annat.
Men det är ju bara ta ut stickan och reparera Os:et. Eller avslå reparationen och själv köra filgranskaren eller de andra rep.möjligheterna du nu är medveten om, vid framtida behov. Men en rep.koll bör du då, som sagt, göra.

9 mån, då är inte en tillbakagång aktuell längre annat än genom nyinstallation.

Kör filgranskning/Os-kontrollen enligt informationen på länkarna.
Skulle en reparationsinstallation ändå behövas så kan man då välja att spara alla filer och bara ominstallera själva Os:et. Det krånglet du upplevt är inte vanligt så något är fel med ditt Os.
Windows har definitivt förstört stickor för mig efter att ha sagt att de borde repareras. Jag har använt mycket stickor Windows, Linux, Android. Jag vill minnas FAT32 är de enda fs som skall fungera mellan de tre. Det fungerar definitivt bättre att formatera stickor i Linux än Windows och Android om den skall vara användbar i alla tre.

I windows ger man allt starkare mediciner med högre risk för biverkningar. Till slut installerar man nytt.
Citat:
Man kopierar, Klipper och klistrar, eller backupar data till annan plats.
Vid större mängd är det lättare att göra backup och då med ett 3:dje parts program vilket man även kan göra en backup av "systemet" med. Något man bör göra då och då. Hade du haft en systemavbildning nu att gå tillbaka till så kanske dina problem blivit lösta snabbt.

Windows inbyggda syst.avbildningsverktyg är inte pålitligt nog för detta.
Självklart kan man spara alla data genom att kopiera över dem. Men allt tar tid.

Det tar längre tid att testa olika reparationsprogram än att bara direkt lägga på ett nytt system i Linux och spara datapartitionen. Programmen är mindre och gratis att ladda ned i Linux. Allt laddas från en programcentral. En nyinstallation i Windows kräver ofta att jag kontaktar de programtillverkare jag betalt till för nya lösenord etc.

Jag har travar av hårddiskar hemma med gamla speglingar via Norton Ghost, Acronis, Macrium, Clonezilla etc Jag har själv clonat gamla Linuxsystem med dd. (Riktiga Unix-skäggare kör dump.) Det fungerar men tar en j..la tid. I Linux kan man bara lägga på nytt. Helt överlägset. Men visst finns andra sega saker.

Men Windows vs Linux är en gammal diskussion. Jag har varit lat och hamnat i ett Windows som ibland trilskas lite. Men jag tackar för de förslag på mediciner som framförts. Efter noggrann backup skall jag rulla tärningen och köra några reparationsprogram på mitt Windows.
Senast redigerad av wwr 2023-01-01 kl. 17:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in