2022-12-31, 14:10
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
jag tycker det låter bekymrande fult när finlandssvenskar säger talet TJUGO.
tycker att t o m vanliga finskarna uttalar det bättre.

Jag tycker det är bekymmersamt att en person med svenska som modersmål skriver "finskarna", det ser oherrans fult ut.
Citera
2022-12-31, 14:46
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag tycker det är bekymmersamt att en person med svenska som modersmål skriver "finskarna", det ser oherrans fult ut.

Fuck Finland, vem bryr sig? Min mor är finska eller finländska, eller whatever, men jag hatar ändå allt vafan Finland heter. Bajsland med världens otrevligaste folk.
Citera
2022-12-31, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Jag är rikssvensk och bor väldigt ifrån Finland. Jag kan uttala det så jag låter som en infödd finlandssvensk.

Du kanske ska lära dig att skriva riktiga inlägg istället. Du skriver som om det vore ett SMS, plus att du särskriver.

Du kanske borde läsa på lite. Ett sms är 160 tecken så det var inte en bra beskrivning av hans inlägg. Möjligen att de skulle kunna klassas som ett mms med bara text..

Gott nytt år
Citera
2022-12-31, 15:08
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Fuck Finland, vem bryr sig? Min mor är finska eller finländska, eller whatever, men jag hatar ändå allt vafan Finland heter. Bajsland med världens otrevligaste folk.

Den där svennefjolliga besserwisserattityden är ett fullgott bevis på att den påstådda "otrevligheten" inte bara är helt förståelig utan även fullkomligt berättigad. Gott nytt år!
Citera
2022-12-31, 15:14
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Precis som i alla andra gnälliga svennefjollors fall, är denna "otrevlighet" fullkomligt berättigad. Gott nytt år!

Varken riktigt svensk eller finsk, jag.
Men jag pissar mer på Finland än på Sverige, det är garanterat.

Anyhow, finlandssvenskarna kunde uttala 20 normalare istället för TJOOUUUGU, som låter förjischligt i mina öron.
Citera
2022-12-31, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Du kanske borde läsa på lite. Ett sms är 160 tecken så det var inte en bra beskrivning av hans inlägg. Möjligen att de skulle kunna klassas som ett mms med bara text..

Gott nytt år

160 tecken är gränsen för hur många tecken ett SMS kan innehålla...
Citera
2023-01-01, 12:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Är inte finnar alltid bekymrade över nåt? Jobbade en gång med en finne och han klagade mest hela tiden på allt mellan himmel och jord.

Fast nu handlar inte tråden om finnar utan om finlandssvenskar.
Citera
2023-01-01, 20:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tomaato tomatoo
Citera
2023-01-01, 22:09
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Tomaato tomatoo

Nej då har du inte fattat.
Citera
2023-01-03, 19:49
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

finlands "svenskar" är bara finskar som försöker byta språk men ej lyckas så vidare bra! för dem bryter kraftigt när dem talar svenska. äkta svenskar från Svea rike hör att det är ett starkt brytning när finland svenskar pratar svenska (men dem försöker hela tiden bort förklara brytningen!) i vilket fall så är det så att finland svenskar har problem med att uttala vissa bokstäver på svenska tex bokstav u och b som blir uttalade o och p!! (tet e pra!)
Citera
2023-01-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
finlands "svenskar" är bara finskar som försöker byta språk men ej lyckas så vidare bra! för dem bryter kraftigt när dem talar svenska. äkta svenskar från Svea rike hör att det är ett starkt brytning när finland svenskar pratar svenska (men dem försöker hela tiden bort förklara brytningen!) i vilket fall så är det så att finland svenskar har problem med att uttala vissa bokstäver på svenska tex bokstav u och b som blir uttalade o och p!! (tet e pra!)

Så du har vaknat igen. Som tidigare skrivits så sku dina trollinlägg antagligen tas på större allvar om du själv kunde skriva ordentlig svenska utan en massa särskrivningar och om du kunde skilja mellan de och dem.
Citera
2023-02-26, 11:06
Medlem
Zaedrewss avatar
En liten sak sällan debatterad i Sverige är det här med förfinskningen som skedde i Finland under 1800 och tidigt 1900-tal. Svenska språket var i Finland helt dominerade men slogs sedan ut. Folk bytte efternamn tom för att det skulle bli finskt. En person som hette Adolfsson blev tex helt plötsligt Honkasalo, hette du Dahlström blev det Koskimaa på finska.
Här kan du se vad du skulle hetat på finska.
https://nordbor.wordpress.com/forfinskade-efternamn/

Hundratusentals boende i Finland bytte alltså namn för att de skulle bli finskar. Är inte detta egentligen ett folkmord på oss svenskar? Att man tog och bara bytte helt sonika namn. Tog bort deras svenska identitet.

Citat:
Förfinskning innebär spridning av det finska språket, folket och kulturen eller den politik som kan ha infört denna typ av förändringar. Förfinskning av den finländska staten var ett av den äktfinska rörelsens huvudmål. Inom lingvistiken innebär förfinskning att när ett ord inlånas ifrån ett annat språk, exempelvis svenska, anpassas det till finskans struktur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rfinskning#F%C3%B6rfinskning_av_namn
Senast redigerad av Zaedrews 2023-02-26 kl. 11:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in