2023-01-01, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi skall inte vara alltför kritiska mot Tyskland och den gode Olaf....Enligt "Ukrinform" startar nu Tyskland produktionen av självgående kanonvagnen 2CH-155 för Ukrainas räkning. Ukraina efterfrågade detta vapen redan i juli 2022 men det är inte alltid så lätt att direkt få igång en ökad produktion.

Jag har sett bilder på kanonvagnen och är imponerad. Tyskland KAN...

Låt oss vara mer kritiska mot Sverige som inte DONERAT Jas-39 Gripen eller Archer. Vi missar chansen att få en utomordentlig reklam för dessa vapensystem.

Hoppas att övriga nordiska länder skärper till sig nu!
Den vagnen tampas med ett antal barnsjukdomar. De gick sönder allihop i första övningen om jag kommer ihåg rätt. Och så är den extremt ful.
Citera
2023-01-01, 11:49
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Såg att Putin skrivit på nya lagar som ska vinna kriget. Bl.a erbjuda barn till folk som går med i kriget förtur till högre utbildning.

Det låter ju fint, men de har ju redan problem att utrusta sina soldater från den där 300k-mobiliseringen från augusti. Hur ska Kreml skaka fram mer material?
Den grupp som snabb-mobiliserades och skickades ner med näst intill obefintlig utbildning var nog tänkt som kanonmat för att hålla befintliga ställningar. Man håller på att utbilda nya värnpliktiga och man har säkert sparat mer modern utrustning till dem.
Dessutom har Ryssland fortfarande en hel del militär personal och modern utrustning runt om i Ryssland som är avsett för försvar av andra delar av Ryssland.

Jag skulle gissa att Rysslands strategi för 2023 är följande:
  1. Massmobilisering under våren för att få fram personal som kan ta över gränsbevakningen runt om i Ryssland, samt Rysslands positioner utomlands (Syrien, Moldavien etc.). Dessa utrustas även vidare med gamla vapen och utrustning från gamla mobförråd.
  2. Förflyttning av samtliga välutbildade förband och dess utrustning till Ukraina.
  3. Färdigutbilda de värnpliktiga som nu är under utbildning. Dessa trupper får den moderna utrustning som man fortfarande har kvar.
  4. Satsa på ett större och mer välplanerat anfall på Zaporizjzja så att man får residentshuvudstaden i den regionen som man annekterat. Dessutom satsar man på att ta de områden i Donbas som Ukraina tog tillbaka. Jag tror att man ger upp Kiev och resten av Ukraina.
  5. Man försöker sedan hålla de fyra regioner som man annekterat.
Citera
2023-01-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Den vagnen tampas med ett antal barnsjukdomar. De gick sönder allihop i första övningen om jag kommer ihåg rätt. Och så är den extremt ful.

Men Ukrainarna är skickliga. Dom reparerar fullt med gamla stridsvagnar som blivit skadade och kommer att kunna hantera problemen med den tyska bandvagnen.

Mer vapen hjälper Ukraina mer än inga alls.

Men jag är besviken på Sverige.
Citera
2023-01-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Dom har ju redan börjat plundra dödade soldater på uniformer mm.

Det har ju skrivits om att nymobiliserade fått uniformer med kulhål och personliga tillhörigheter i fickorna!

Låter ju inte som nån moralhöjare….

Rena katastrofen för moralen , det här är vad vi plockade ihop efter förra plutonen som åkte ner
och om ni försöker få skottskadorna på samma ställen där det redan är hål kan dom gå en gång till.
Viktigt att använda skattemedel sparsamt och även bra för miljön.
Citera
2023-01-01, 11:55
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi skall inte vara alltför kritiska mot Tyskland och den gode Olaf....Enligt "Ukrinform" startar nu Tyskland produktionen av självgående kanonvagnen 2CH-155 för Ukrainas räkning. Ukraina efterfrågade detta vapen redan i juli 2022 men det är inte alltid så lätt att direkt få igång en ökad produktion.

Jag har sett bilder på kanonvagnen och är imponerad. Tyskland KAN...

Låt oss vara mer kritiska mot Sverige som inte DONERAT Jas-39 Gripen eller Archer. Vi missar chansen att få en utomordentlig reklam för dessa vapensystem.

Hoppas att övriga nordiska länder skärper till sig nu!

Så länge Erdogan och Orban håller dörren öppen för terroriststaten att attackera oss bör vi inte skicka våra tunga vapen.
Citera
2023-01-01, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Medvedev meddelar att de som flytt( läs undandragit sig inkallelse) aldrig får komma tillbaka.

Vi får väl se hur det blir när han själv " falls from grace". Hans brölande hatpredikningar mot allt och alla blir svåra att återkalla.
Vad svängdörren Medvedev säger är nog inaktuellt om några år vilket som.
Förresten vill verkligen dessa som nu vistas utomlands komma tillbaka kan man fråga sig. Som dom flesta av oss vill dom nog inte beträda rysk jord förrän den är garanterad giftfri och noga sanerad från den sjukdomsalstrande bakterien Vladimiosa Putinilla.
Där fick jag till det.
Citera
2023-01-01, 11:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Så länge Erdogan och Orban håller dörren öppen för terroriststaten att attackera oss bör vi inte skicka våra tunga vapen.
Sant. Men Rysslands förmåga att anfalla och hålla Sverige är nog helt obefintlig i dagens läge.
Citera
2023-01-01, 12:05
Medlem
orrecrists avatar
Ser ut att bli ett år till med krig va?! Ser ut att vara en lång bit kvar till fred
Citera
2023-01-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
2. man går stadigt framåt. Sedan genombrott.

3. Man hjälper renault med flera biltillverkare. Därför ville Renault först inte lämna ryssland.

4. Rena fantasier. Den svenska industrin t ex, det mesta har flyttat österut.

Kan du berätta hur dom hjälper Renault med flera och med vad?
Citera
2023-01-01, 12:16
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Sant. Men Rysslands förmåga att anfalla och hålla Sverige är nog helt obefintlig i dagens läge.

Fick vi inte säkerhetsgarantier också av USA i samband med NATO-ansökan? Så om Ryssland skulle anfalla oss så är sannolikheten stor att USA blandar sig in.
Citera
2023-01-01, 12:20
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Den grupp som snabb-mobiliserades och skickades ner med näst intill obefintlig utbildning var nog tänkt som kanonmat för att hålla befintliga ställningar. Man håller på att utbilda nya värnpliktiga och man har säkert sparat mer modern utrustning till dem.
Dessutom har Ryssland fortfarande en hel del militär personal och modern utrustning runt om i Ryssland som är avsett för försvar av andra delar av Ryssland.

Jag skulle gissa att Rysslands strategi för 2023 är följande:
  1. Massmobilisering under våren för att få fram personal som kan ta över gränsbevakningen runt om i Ryssland, samt Rysslands positioner utomlands (Syrien, Moldavien etc.). Dessa utrustas även vidare med gamla vapen och utrustning från gamla mobförråd.
  2. Förflyttning av samtliga välutbildade förband och dess utrustning till Ukraina.
  3. Färdigutbilda de värnpliktiga som nu är under utbildning. Dessa trupper får den moderna utrustning som man fortfarande har kvar.
  4. Satsa på ett större och mer välplanerat anfall på Zaporizjzja så att man får residentshuvudstaden i den regionen som man annekterat. Dessutom satsar man på att ta de områden i Donbas som Ukraina tog tillbaka. Jag tror att man ger upp Kiev och resten av Ukraina.
  5. Man försöker sedan hålla de fyra regioner som man annekterat.
Gränsbevakningen inom Ryssland sköts av ett separat truppslag. Med all respekt så tror jag inte att dessa är särskilt tränade för rena stridsuppgifter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryska_federationens_gr%C3%A4nsbevakning
Citera
2023-01-01, 12:20
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Kan du berätta hur dom hjälper Renault med flera och med vad?

Personen du svarar är en tråd-idiot som vräkt ur sig helt slumpvisa och lösryckta påståenden över hela den här tråden. Vänta dig inget vettigt svar och slösa inte din tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in