2022-12-24, 18:47
Medlem
OT antar jag men Saba 1978:

https://i.postimg.cc/fbs6mFxQ/saba2.png

RIP
Citera
2022-12-27, 16:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Tack för tips. Jag har nu lyssnat på första avsnittet. Det gav inte så mycket, för den som redan är inläst på fallet. Podcastmakarna har gjort en intervju med ”Allmänläkaren” som verkar skröplig - det framkommer att han tar sig fram med rollator.

Avsnitt två kommer också att gå igenom den, enligt podcasten undermåliga, tekniska utredningen, med kommentarer från bl a Jan Olsson och Leif GW Persson. Den senare kommenterar brottsplatsundersökaren med orden; ”Han var mest intresserad av att flyga helikopter och ta flygfoton.”
Är det någon som vet vem som åsyftas? Wincent L?

Geografisk profilering är ofta ett viktigt verktyg för att ringa in gärningsmän, jag vet inte om GW har missförstått hur denna typ av profilering kan hjälpa till att lösa brott?

"En geografisk profilerare kan specificera den troliga ytan där en gärningsperson rört sig till och från ett brott. Utifrån det kan man lättare analysera vem som är mest intressant för utredningen"

https://svenska.yle.fi/a/7-1325123

W Lange kan i teorin alltså ha varit en pionjär i Sverige om det nu stämmer att han var "mest intresserad av att flyga helikopter och ta flygfoton" av området och fyndplatserna där da Costas kvarlevor återfanns?

Jag reagerade själv för länge sedan över rättsläkarstationens placering mitt emellan FP1 och FP2, det går även att notera att viss personal på rättsmedicin gjorde samma sak hösten 1984.

W Lange kan alltså ha varit inne på något viktigt här som kunde bidra till att lösa brottet?
Citera
2022-12-31, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det är helt otroligt! Det fanns så många vittne som aldrig blev hörda och många trådar som aldrig blev utredda. Trots att informationen och möjligheterna tidigt fanns.

Men om nu SS och CB var tillsammans, tom förlovade, och han vänstrar med C är jag inte säker på att de är så offentliga sista tiden. Eller att någon såg dem.

Det fanns en anledning att C ej väljer att flytta in hos S i första taget som planerat.

Är C med CB i hans lägenhet?

Deras grannars vittnesmål hade varit högst intressanta!

Jag tror inte att nedgångna pundare kan hålla sig undan offentligheten.
CB har själv uppgett att missbruket "var mycket destruktivt" under denna period.
Jag tror inte att C och CB kunde välja att sitta och gömma sig hemma.
Opiaterna var väl den största motorn - pengar och opiater måste in, dygnet runt.

Paret körde väl samma race som sina polare: det var ständiga stölder, turer på streetan, personrån och knarkköp osv. De tog väl speed för att orka jaga opiater och sedan fludder för att komma ner och kunna sova osv. Det ekorrhul som såna här missbrukare håller igång, är mycket märkligt. Man fattar inte hur det går ihop. Det är ett kaotiskt pussel av olika droger, alkohol, brott och snabba beslut ....

Mixen som C gick på, måste vara kraftigt personlighetsförändrande. Det var fludder, barbiturater, hasch, heroin och andra opiater. Och så alkohol och Metadon i omgångar.

Hennes omdöme var minst sagt uselt, vilket flera personer vittnat om.

Ja det fanns nog en tydlig anledning till att C uteblev men polisen grävde inte vidare.

Ja, C var nog i CB:s lgh. En egen lgh + telefon var ju faktiskt lyx i dessa kretsar.
Klart att CB:s lgh var populär och välkänd.
Enligt telefonkatalogen hade CB egen adress + telefon.
Hans lgh känns som det självklara alternativet för honom, C och Saba.
Det var dessutom samma adress som på 70-talet. Så CB hade en viss stabilitet i S-berg.

Eller hur! De grannarna skulle jag kunna betala för att prata med.

Det fanns ju en hel hög med vittnen, som polisen sket i.
Troligen så sprang C i CB:s trappuppgång i juni 1984.
Men polisen fick inte tag i ett enda vittne på adressen.

Jag tror faktiskt inte att polisen ville lösa detta. För mig är det den andra utredningen (ett totalt fiasko) som avgör. Efter den har jag totalt tappat förtroendet för polisen. Man misslyckades alltså totalt i 15 års tid, med ett av Sveriges mest exponerade mordfall. Det är extremt.

Dessutom upprepades mönstret från 80-talet. Polisen hade inte lärt sig någonting.
Solnamannen var oskyldig och anhölls på sin arbetsplats, precis som Härm. Helt otroligt.

Och kvinnan som ledde polisen till Uffe/väktaren sa själv att hon tappade bort da Costa kring årsskiftet 83/84 (!). Ett halvår innan da Costa dog. Är det ett seriöst vittne? Det är ju ett skämt.
Citera
2022-12-31, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och kvinnan som ledde polisen till Uffe/väktaren sa själv att hon tappade bort da Costa kring årsskiftet 83/84 (!). Ett halvår innan da Costa dog. Är det ett seriöst vittne? Det är ju ett skämt.

Vet du om namnet på "Uffe/väktaren" finns i den här stora tråden? Den mannen verkade suspekt av sig.
Citera
2022-12-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Clabben var skriven på v gatan 21 nb 1985, han flyttade dit från bå....sta ca 1982. Först ca 1988 bar det av till hallonbergen ett tag, pga husrenovering. Sen åter på v.gatan no 21

Nja, enligt polisen bodde han och brorsan på Vintergatan redan 1979.
Han bodde iaf officiellt där år 1984.
Citera
2022-12-31, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummoningSalt
Vet du om namnet på "Uffe/väktaren" finns i den här stora tråden? Den mannen verkade suspekt av sig.

Han var inte alls suspekt.
Enda skälet till att utredarna tittade på honom var ett inbrott som skedde 1984. En av tjuvarna förhördes 1999. Inget viktigt framkom.
Catrines väninna pratade också om honom.
Hon kände honom nyckeln väl.
Hon hade inget suspekt att komma med.
Hon förlorade dessutom kontakten med Catrine 6 månader innan hon dog.
Citera
2022-12-31, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenig
OT antar jag men Saba 1978:

https://i.postimg.cc/fbs6mFxQ/saba2.png

RIP

Det är inte OT. Saba är intressant, minst sagt
Var hittade du bilden, om jag får fråga?
Jag har bara sett en bild på Saba, som vuxen
Jag kollade på hennes förhör idag.
Det står "hon säger att hon HAFT sällskap med Burger"
Brytningen skedde mellan 3/7 och förhöret i augusti, gissar jag. Intressant. Vi vet ju alla vad som skedde mellan 3/7 och förhöret i polisbilen.
Varför slutade de pola? Var de dessutom förlovade, är det ännu mer intressant.
Citera
2022-12-31, 22:45
Medlem
Citat:
Nja, enligt polisen bodde han och brorsan på Vintergatan redan 1979.
Han bodde iaf officiellt där år 1984.

CdS var väl bekant med S-berg. Hon bodde tidigare på 70-talet väldigt nära V-gatan 25, på T-gatan, precis vid "gränsen" S-berg/Solna. Och en tid senare i H-bergen, dock inte med CB utan med en annan "dealer". Tror inte var CdS bekant med CB denna tid.
Citera
2022-12-31, 22:49
Medlem
Citat:
Det är inte OT. Saba är intressant, minst sagt
Var hittade du bilden, om jag får fråga?
Jag har bara sett en bild på Saba, som vuxen
Jag kollade på hennes förhör idag.
Det står "hon säger att hon HAFT sällskap med Burger"
Brytningen skedde mellan 3/7 och förhöret i augusti, gissar jag. Intressant. Vi vet ju alla vad som skedde mellan 3/7 och förhöret i polisbilen.
Varför slutade de pola? Var de dessutom förlovade, är det ännu mer intressant.

Bilden på Saba är från hennes avgångsklassfoto från Stayfriends. Hon ser minst sagt nedstämd ut jämfört med hennes kompisar. 16 år.
Citera
2022-12-31, 22:50
Medlem
Citat:
CdS var väl bekant med S-berg. Hon bodde tidigare på 70-talet väldigt nära V-gatan 25, på T-gatan, precis vid "gränsen" S-berg/Solna. Och en tid senare i H-bergen, dock inte med CB utan med en annan "dealer". Tror inte var CdS bekant med CB denna tid.

Ska naturligtvis stå CdC, ursäkta
Citera
2022-12-31, 23:12
Medlem
Citat:

Intressant!
Vet du vad dealern hette, får du gärna skicka PM.
Vad är T-gatan?
Citera
2022-12-31, 23:57
Medlem
Citat:
Intressant!
Vet du vad dealern hette, får du gärna skicka PM.
Vad är T-gatan?

Kan inte skicka PM pga för få inlägg måste vara 50. Vet inte vilken tråd jag måste spamma ned. Men T-gatan är Tulegatan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in