2022-12-23, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja detta är verkligen en intressant dynamik. Denna trio har förutom hierarkien i näringskedjan ytterligare en dimension om det handla om intima relationer dem emellan.

Den rivaliserande grupperingen av de tre stod enbart tjejerna för.

Har CdC bott hos CB veckan efter pingst och Saba på annan adress kan tankar och känslor lätt eskalerat och kulminerat.

Vi vet att både CdC och Saba var i stor utsträckning känslostyrda och impulsiva som personer medan CB är mer analyserande/strategisk i sina beslut.

Sen en annan sak. CB erkänner att han ör med CdC absolut sista tiden i hennes liv. Varför skulle han göra det, och placera dig där, om han var den skyldige?

Han är varken dum eller kapabel och jag tror han var helt ärlig i detta avseende.

Ja efter 30 år placerade han sig mitt i handlingen.
Var han skyldig, hade han ju inte gjorts det, nej.
Det intressanta, är att han kompletterar JEs och Sabas historier. Antagligen utan att veta om det. Han är mkt trovärdig.

Han bör iaf haft uppsikt över Catrine. Och det han visste om hennes sista dagarna, var tillräckligt viktigt för att han skulle hålla tyst i trettio år.

Jag tror också att han är helt ärlig.

Ja vi ska verkligen inte underskatta svartsjukeaspekten.
Svartsjuka kan självklart vara the tipping point, det som får en berusad/påtänd person att begå ett våldsbrott.

Sabas korta förhör (aug 1984) var ju inte särskilt snällt heller. Mellan raderna: "Idioten får skylla sig själv". Samt ett plötsligt dåligt minne.

Jag undrar var uppgiften om förlovning kommer ifrån.

Jag har kollat igenom flera dagstidningar mellan 1980 och 1984. Jag hittar inte ens CBs namn nånstans. De satte iaf inte ut nån annons, om de förlovade sig.

Att Saba och C hade samma kille, det ska iaf noteras.
Det är kort tid mellan relationerna också.

Den 15/6 bör C ha polat med CB.
Ungefär samtidigt bör C ha avlidit.
I månadsskiftet juni/juli polar Saba och CB.

2 månader efter att C identifierats, bryter Saba och CB med varandra.

Lösa tåtar överallt men intressant.

CBs och Sabas lojalitet med C bör fö ha påverkats av hennes låga status. Var hon jagad av riktiga indrivare (vilket verkar troligt) hade de nog bara ett val: att offra henne. Männen som antagligen var ute efter Catrine, var nog inga man diskuterade med.

Det som hände med Martin och OP år 1986, är talande.
Det är så indrivare jobbar. De hittar dig var du än är, går rakt igenom ytterdörren och tvekar inte en sekund.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-12-23 kl. 09:05.
Citera
2022-12-23, 09:26
Medlem
Just detta faktum att CB hade egen telefon på våren 1984 (Röda boken trycktes i mars) bör betyda att han var bunden till lägenheten och Stockholm city.

Han och C hade flera månader när de kunde hänga, deala osv. C var ju i Stockholm under nästan hela våren 1984. De hookade nog inte upp i juni första gången.

De bör ha interagerat tidigare. Och deras bekantskap bör ha varit flera år gammal. Gissningsvis lärde de känna varandra på sjuttiotalet....
Citera
2022-12-23, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja efter 30 år placerade han sig mitt i handlingen.
Var han skyldig, hade han ju inte gjorts det, nej.
Det intressanta, är att han kompletterar JEs och Sabas historier. Antagligen utan att veta om det. Han är mkt trovärdig.

Han bör iaf haft uppsikt över Catrine. Och det han visste om hennes sista dagarna, var tillräckligt viktigt för att han skulle hålla tyst i trettio år.

Jag tror också att han är helt ärlig.

Ja vi ska verkligen inte underskatta svartsjukeaspekten.
Svartsjuka kan självklart vara the tipping point, det som får en berusad/påtänd person att begå ett våldsbrott.

Sabas korta förhör (aug 1984) var ju inte särskilt snällt heller. Mellan raderna: "Idioten får skylla sig själv". Samt ett plötsligt dåligt minne.

Jag undrar var uppgiften om förlovning kommer ifrån.

Jag har kollat igenom flera dagstidningar mellan 1980 och 1984. Jag hittar inte ens CBs namn nånstans. De satte iaf inte ut nån annons, om de förlovade sig.

Att Saba och C hade samma kille, det ska iaf noteras.
Det är kort tid mellan relationerna också.

Den 15/6 bör C ha polat med CB.
Ungefär samtidigt bör C ha avlidit.
I månadsskiftet juni/juli polar Saba och CB.

2 månader efter att C identifierats, bryter Saba och CB med varandra.

Lösa tåtar överallt men intressant.

CBs och Sabas lojalitet med C bör fö ha påverkats av hennes låga status. Var hon jagad av riktiga indrivare (vilket verkar troligt) hade de nog bara ett val: att offra henne. Männen som antagligen var ute efter Catrine, var nog inga man diskuterade med.

Det som hände med Martin och OP år 1986, är talande.
Det är så indrivare jobbar. De hittar dig var du än är, går rakt igenom ytterdörren och tvekar inte en sekund.

I ett gammalt inlägg (#6830) av echosofglory
skriver denna bl.a. om förlovningen mellan CB och Saba och när den bryts med källhänvisning till:

Källor
Skatteverket
Olle Torges utredning
http://lassegare.bloggo.nu/Catrine-da-Costa-1/
Oberoende (nr 2 2006)
http://www.e-magin.se/v5/viewer/file...d&gInitPage=10

Vi vet att varken Skatteverket eller artikeln i Oberoende förde några uppgifter om förlovningen så det måste uteslutningsvis vara från Torges utredning? Den länken fungerar tyvärr inte längre.

Indrivare som gör sig besvär att inte bara mörda (döda personer betalar ej) utan stycka kroppar och transportera runt är nog ganska ovanliga för att inte säga helt unika.

Sabas nedlåtande uttalande i förhöret om CdC efter hennes död vittnar absolut om underliggande negativa känslor/inställning, vilket är anmärkningsvärt.

Saba hade koppling till Eugeniavägen via Robert. Och hur var deras relation innan CB kom in i bilden egentligen?
Senast redigerad av viperstyle 2022-12-23 kl. 09:38.
Citera
2022-12-23, 10:00
Medlem
Citat:
I ett gammalt inlägg (#6830) av echosofglory
skriver denna bl.a. om förlovningen mellan CB och Saba och när den bryts med källhänvisning till:

Källor
Skatteverket
Olle Torges utredning
http://lassegare.bloggo.nu/Catrine-da-Costa-1/
Oberoende (nr 2 2006)
http://www.e-magin.se/v5/viewer/file...d&gInitPage=10

Vi vet att varken Skatteverket eller artikeln i Oberoende förde några uppgifter om förlovningen så det måste uteslutningsvis vara från Torges utredning? Den länken fungerar tyvärr inte längre.

Indrivare som gör sig besvär att inte bara mörda (döda personer betalar ej) utan stycka kroppar och transportera runt är nog ganska ovanliga för att inte säga helt unika.

Sabas nedlåtande uttalande i förhöret om CdC efter hennes död vittnar absolut om underliggande negativa känslor/inställning, vilket är anmärkningsvärt.

Saba hade koppling till Eugeniavägen via Robert. Och hur var deras relation innan CB kom in i bilden egentligen?

Vi får nog aldrig klarhet angående förlovningen, tyvärr.

Jag tänker mig att mordet var ett misstag, även om indrivare var inblandade. I ett sådant scenario, kan de dessutom ha dragit och lämnat nån annan i skiten.

Anmärkningsvärt, absolut. Mkt märkligt beteende.
Pratar man så om en väninna som styckmördats?

Robert? Jag ANTAR att Saba stötte på honom, kanske i sällskap med torsken Vinof. Men det finns inga bevis på att Robert och Saba interagerade.

Däremot bör C ha träffat honom, på Södermalm.
Signalementet i Högalidsparken är tydligt.

Ålder, utseende, beteende, rykte och drogvanor, allt stämmer perfekt...
Citera
2022-12-23, 10:08
Medlem
Inte så insatt men sett ett par dokumentärer osv. Vad är det som talar för att allmänläkaren och obducenten skulle vara skyldiga?
Citera
2022-12-23, 11:34
Medlem
Citat:

Jag tänker mig att mordet var ett misstag, även om indrivare var inblandade. I ett sådant scenario, kan de dessutom ha dragit och lämnat nån annan i skiten.

Robert? Jag ANTAR att Saba stötte på honom, kanske i sällskap med torsken Vinof. Men det finns inga bevis på att Robert och Saba interagerade.

Nej det gör man verkligen inte om man är riktigt frisk.
En själv hade nog varit djupt förfärad av det högst makabra och bestialiska dådet. Särskilt också när man just umgåtts i närtid. Men inga spår av denna typ av reaktion läses i förhöret med SS.

Att Saba var empatistörd i någon grad är jag nästan helt säker på (kanske nedärvt från mamman). Att hon mer eller mindre direkt efter förlossningen dumpar sitt nyfödda barn, oavsett missbruket, vittnar just om detta.

Man undrar isf lite över Vinof och Sabas dynamik. Jag tror inte de var så synkade med tanke på deras båda personligheter. Ingen tvekan om att Vinof var fysisk överlägsen av de två men psykiskt var en annan sak. Båda var manipulativa.

Att CdCs identifierbara kroppsdelar hamnar i det specifika området ute på Eugeniavägen är ingen slump då likdelarna är noga valda och utplacerade på minst 3 dumpplatser.

Det finns kopplingar till fyndplatserna som är emotionellt betingade för GM. Vad de är är en annan femma.
Citera
2022-12-23, 11:45
Medlem
Citat:
Nej det gör man verkligen inte om man är riktigt frisk.
En själv hade nog varit djupt förfärad av det högst makabra och bestialiska dådet. Särskilt också när man just umgåtts i närtid. Men inga spår av denna typ av reaktion läses i förhöret med SS.

Att Saba var empatistörd i någon grad är jag nästan helt säker på (kanske nedärvt från mamman). Att hon mer eller mindre direkt efter förlossningen dumpar sitt nyfödda barn, oavsett missbruket, vittnar just om detta.

Man undrar isf lite över Vinof och Sabas dynamik. Jag tror inte de var så synkade med tanke på deras båda personligheter. Ingen tvekan om att Vinof var fysisk överlägsen av de två men psykiskt var en annan sak. Båda var manipulativa.

Att CdCs identifierbara kroppsdelar hamnar i det specifika området ute på Eugeniavägen är ingen slump då likdelarna är noga valda och utplacerade på minst 3 dumpplatser.

Det finns kopplingar till fyndplatserna som är emotionellt betingade för GM. Vad de är är en annan femma.

Dessa luttrade missbrukare var kalla fiskar. Usch.
Huruvida de blivit avtrubbade pga missbruket eller om de hamnat i missbruket pga medfödd känslokyla, det kan man undra.

Saba var ovanligt kall, får man säga. Hon var nog rejält avtrubbad. Hon, da Costa, CB och en handfull andra missbrukare, tillhörde också det gamla gardet, från sjuttiotalet. De hade pundat i många år. Och man överlever inte i den världen, om man är snäll.

Da Costa, CB, Saba, Nille och andra som överlevt i mer än fem år, var falska, manipulativa och hänsynslösa.

Det är bara såna pundare som klarar sig.

Sorgligt men sant.

Jag umgicks ett tag med en fd heroinist. Hen var helt störd i huvudet, djupt präglad. Hen lärde mig mycket om heroinets effekter på psyket.

Läser man om da Costas kretsar nu, hittar man mest snyfthistorier och drogromantik och skitsnack. Sanningen är att detta var bedrövliga missbrukare, som gick med kniv och levde på brott och prostitution.
De slängde varandra under bussen hela tiden.

Att alla höll käften om CBs relation till C, ingår väl i det kollektiva sveket mot henne. Hennes polare var mer intresserade av knark och sprit än mordet på henne.

Ingenting fick hindra någon från att bli full och påtänd.
Ett mord var bara ett lite gupp på vägen.. så ser pundares prioriteringar ut.

Fascinerande också, att alla människor som bör ha sett C och CB efter pingsten, aldrig nådde utredarna. C och CB sprang väl runt i city som vanligt.

Det är säkert 100 vittnen som gått upp i rök. Flera poliser och väktare bör ha sett paret dagligen.....

Fantastiskt.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-12-23 kl. 12:24.
Citera
2022-12-23, 15:19
Medlem
Citat:

Glöm det där med Robert och Saba, det var jag som misstog mig. Tror nog mer på koppling är Saba och Vinof som du själv var inne på.
Citera
2022-12-23, 16:02
Medlem
Citat:
Dessa luttrade missbrukare var kalla fiskar. Usch.
Huruvida de blivit avtrubbade pga missbruket eller om de hamnat i missbruket pga medfödd känslokyla, det kan man undra.

Saba var ovanligt kall, får man säga. Hon var nog rejält avtrubbad. Hon, da Costa, CB och en handfull andra missbrukare, tillhörde också det gamla gardet, från sjuttiotalet. De hade pundat i många år. Och man överlever inte i den världen, om man är snäll.

Da Costa, CB, Saba, Nille och andra som överlevt i mer än fem år, var falska, manipulativa och hänsynslösa.

Det är bara såna pundare som klarar sig.

Sorgligt men sant.

Jag umgicks ett tag med en fd heroinist. Hen var helt störd i huvudet, djupt präglad. Hen lärde mig mycket om heroinets effekter på psyket.

Läser man om da Costas kretsar nu, hittar man mest snyfthistorier och drogromantik och skitsnack. Sanningen är att detta var bedrövliga missbrukare, som gick med kniv och levde på brott och prostitution.
De slängde varandra under bussen hela tiden.

Att alla höll käften om CBs relation till C, ingår väl i det kollektiva sveket mot henne. Hennes polare var mer intresserade av knark och sprit än mordet på henne.

Ingenting fick hindra någon från att bli full och påtänd.
Ett mord var bara ett lite gupp på vägen.. så ser pundares prioriteringar ut.

Fascinerande också, att alla människor som bör ha sett C och CB efter pingsten, aldrig nådde utredarna. C och CB sprang väl runt i city som vanligt.

Det är säkert 100 vittnen som gått upp i rök. Flera poliser och väktare bör ha sett paret dagligen.....

Fantastiskt.

Ja det är helt otroligt! Det fanns så många vittne som aldrig blev hörda och många trådar som aldrig blev utredda. Trots att informationen och möjligheterna tidigt fanns.

Men om nu SS och CB var tillsammans, tom förlovade, och han vänstrar med C är jag inte säker på att de är så offentliga sista tiden. Eller att någon såg dem.

Det fanns en anledning att C ej väljer att flytta in hos S i första taget som planerat.

Är C med CB i hans lägenhet?

Deras grannars vittnesmål hade varit högst intressanta!
Senast redigerad av viperstyle 2022-12-23 kl. 16:05.
Citera
2022-12-23, 21:45
Medlem
Clabben var skriven på v gatan 21 nb 1985, han flyttade dit från bå....sta ca 1982. Först ca 1988 bar det av till hallonbergen ett tag, pga husrenovering. Sen åter på v.gatan no 21
Citera
2022-12-23, 23:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Inte så insatt men sett ett par dokumentärer osv. Vad är det som talar för att allmänläkaren och obducenten skulle vara skyldiga?

Fallet var ett indiciemål, de flesta som betraktat fallet har väl undrat varför säckarna var utplacerade på varsin sida av rättsläkarstationen samtidigt som obducenten var en van besökare på Malmskillnadsgatan? Ett större antal prostituerade kvinnor kände igen honom, en del av dessa kvinnor hade även sålt tjänster till honom. Två kvinnliga poliser har dessutom var för sig vittnat att han setts i sällskap med CdC. Ägde allt detta rum av en ren slump?

En ung prostituerad kvinna uppgav dessutom att hon hösten 1983 blivit utsatt för ett överfall i ett trapphus på Östermalm av samma "obducent", vi kan även addera vittnesmålen från helt andra personer som fotohandlarparet, dagboksvittnet, jägmästaren, den äldre damen med hund osv men hur kan så många vittnen se fel och ta miste eller rent utav ljuga? Är detta möjligt? Finns det några liknande fall där så många oberoende vittnen sett och varit med om händelser som pekar i en speciell riktning om det inte fanns någon substans bakom det hela?

Samtidigt har sakkunniga dessutom konstaterat att styckningen har inte fullt ut kunnat genomföras av lekmän, vissa moment verkade vara utförda av någon som var insatt i människans anatomi?

Ja det är mysteriöst allt detta.
Citera
2022-12-24, 02:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Apropå den andra utredningen, kan man säga mycket.
Den är närmast sensationell, med tanke på att polisen haft 15 år på sig att fundera. Man visste exakt vilka misstag som gjorts. Att man lyckades upprepa misstagen från åttiotalet, är helt fantastiskt.

Det fanns faktiskt ett outrett spår som lämnades outrett, man hade chansen i den andra utredningen att rätta till detta men man "gjorde ett annat val"

Citat:
Den utredningen förtjänar en egen bok.

Mycket gick i repris. Utredningen var byggd på lös sand.

Man brydde sig inte ens om ett tips från en polisman som hade förhört "det sista vittnet" 1984. Du kan kanske ha rätt här?

Citat:
Den innehöll bla en spekulativ gärningsmannaprofil, med flera märkliga inslag.
Uppgifterna från Dojan var minst sagt lösa.
Da Costa strödde grejer runt sig och stal jämt.
Att hennes plånbok fanns i ett förråd, vad säger det? Inte mycket. Den är dessutom försvunnen.
Uffe och Solnamannen ansågs konstiga. Konstigheten talade emot dem. Hört det förut?
Det konkreta resultatet: ingenting.
Man anhöll en oskyldig man, utan skäl.
Man drabbades av tunnelseende.
Man sket i de grundläggande uppgifter som kom från bla Saba. Man sket också i Vinof.

Mest av allt sket man i det sista vittnet, den äldre mannen på Östermalm.

Citat:
Jag minns inte exakt hur GWs profil såg ut men han nämnde iaf "nedre botten" och att GM var psykiskt frisk.

På vilken våning GM bodde och om han var psykiskt sjuk, det kan inte ens världens bästa profilerare avgöra.

Än mindre GW Persson.

GW är väl rätt statistikbunden? Vad säger den om fallet Catrine da Costa? Är en psykiskt frisk horkund den mest troliga gärningsmannen?

Citat:
GM kunde bott på våning tio.

Eller i ett hus i norra Stockholms villaförorter?

Citat:
Och han kunde varit bipolär, deprimerad, schizoaffektiv, schizofren eller borderline.

I teorin är nästan allt möjligt men jag gissar mer på en nykter fullt frisk GM (eller två) som av en slump (olyckshändelse) råkade bringa CdC om livet. Styckningen bar inga spår av ett kaosartat brott, tvärtom så förefaller både den och utplaceringarna ha varit noggrant genomförda.

Citat:
En välmedicinerad galning kan vara lika funktionell som alla andra.

Hur många fall med välmedicinerade galningar som utfört ett styckmord på en gatuprostituerad kvinna känner du till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in