2022-12-31, 10:32
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det finns ju neokonservativa globalister i Sverige också. Då vill du alltså att Ryssland ska invadera Sverige för att ”försvara sig” mot dessa. Låter som du springer Putins ärenden snarare än att värna Sverige. Ovanlig typ av nationalism…

Det där har gnagt på mig länge. Är så jävla besviken på alla nationalister som springer Rysslands ärende. Jag förstår inte!
Jag skämms för att vara åt höger när man ser idioterna här inne leka quislingar utan att förstå det.
Patrask!
Citera
2022-12-31, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför? Anta att ryssarna tyckte att där var 1% risk att USA gjorde något i dessa biolabs. Som bonus skadar det inte att få säkerhet om osannolikt hot - eller en bra casus belli. Det var naturligtvis inte något huvudmotiv.
Fanns inga biolabs för fientliga ändamål.

Finns en FN rapport.

0% trovärdighet har du nu efter detta uttalande.
Citera
2022-12-31, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
du menar som ryssarna gör... de är ju unika i sin enfalda, så jag tror inte dina ord hjälper.

det har inte hindrat ukraina än sålänge, det finns dock inget värde i låta ryssen sluta göra om samma misstag, dag ut och dag in.

den är inte statisk, försvarna får större effekt per använd granat när ryssen stormar de två flaskhalsarna i bakhmuts utkanter.

vi har sätt det de senaste månaderna, om och om och om igen.

"Never interrupt your enemy when he is making a mistake."

Vi vet inte hur det ser ut. Det vi vet är att båda sidor tar förluster och fronten flyttas minimalt.
Slutresultatet är det viktiga för Ryssland, inte människoliv.
Citera
2022-12-31, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja det är flera misstag på rad här;

1. Man förstår inte hur stort lager av T90 (i olika varianter) som Ryssland har..
Kan du närmare redogöra för antalet T90?
Du ljuger väl inte?
Citera
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Sanningen är faktiskt tvärtom till det du skriver som det brukar vara när du gör ett inlägg. Kollar du aldrig upp verkligheten mot en oberoende källa?
Skillnaden mellan dig o mig att jag läser nyheter från båda sidor om staketet.
Du förlitar dig enbart på MSM och Flashback - det gör inte jag.
Därför är jag mycket mer trovärdig än du.
Allt vad du tror dig veta kommer ifrån samma bubbla inspärrade i en åsiktskorridor.
Summa summarum, gör som jag. Läs nyheterna från så många olika källor som möjligt.
Jag kan rekommendera bl.a. indisk media, dom ger en rätt nära objektiv analys av läget. Så nära objektiv det kan bli när det gäller krig.
Men klart, Ankeborgsnytt har ju bilder och videos så bäst att du fortsätter där.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

1. Man förstår inte hur stort lager av T90 (i olika varianter) som Ryssland har.

2. Man förstår inte att Ryssland tar mark hela tiden.

3. Man förstår inte hur stark Rysslands industri är

4. Man missar att Sveriges och EUs vapenförråd nu är tomma.

Och kriget har inte ens börjat. Det är fortfarande bara en special operation.
1. Var är alla T90 eller föredrar ryssar T65 som de använder.

2. Ryssland tar extremt lite mark. I går tog Ukraina mark.

3. Hur stark är den?

4. Europas vapenförråd är inte tomma. Man skickar äldre material och skaffar nytt modernare.
Sverige har beställt mer patriotraketer istället för luftvärnet man skickade till Ukraina.
Europas flygvapen liksom pansar är helt intakt och i vissa länder även moderniserat. Alltså starkare.
Citera
2022-12-31, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Kan du närmare redogöra för antalet T90?
Du ljuger väl inte?

Nej, självklart inte. Dessutom bygger man och renoverar fortfarande T90. Man har ju gett upp T14. Men vi ser att det stadigt kommer bilder på nya T90.
Citera
2022-12-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vi vet inte hur det ser ut.
klart vi vet, vi vet mer om vad som pågor än vi vet om vad som hände i vilket annat krig någonsin.

Citat:
Det vi vet är att båda sidor tar förluster och fronten flyttas minimalt.
Om du ska motsäga digsjälv med varannan mening kanske du kan formulera dina tankar klart innan du skriver ut dem?

Citat:
Slutresultatet är det viktiga för Ryssland, inte människoliv.

Det är tyvärr sant även för väst. det är även skälet till att du inte ser 2 tränade och korrekt beväpnade ukrainska brigader av "väst typ" i ukraina.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bumpar ett gammalt inlägg:

evaluering av operationen i Kiev: Antag att det var 10% sannolikhet att regimen skulle få panik och gå med på en väldigt hård fred, eller att några seniora officerare i Ukraina skulle vilja sätta stopp för ett långt krig och göra en statskupp.
20% sannolikhet att den ukrainska armén var så svag att man skulle kunna hålla Hostomel och därmed kunna stå och artilleribomba Kiev (hota med detta under förhandlingar).
10% sannolikhet att den ukrainska armén skulle retirera ut ur Donbass för att enklare kunna försvara Kiev.
40% chans för snabb vinst (definierat som säkrande av Donbass+landbro till Krim)!
Kostnad: Enligt låga uppskattningar under 500 döda (wikipedia - vet inte om det stämmer fortfarande?), dock höga materielförluster (300 fordon?) (och säkert en del död ukrainsk militär).
10% + 20% + 10% + 40% = 80% chans att invasionen av Kiev skulle lyckas? Det var ju väldigt goda odds! Men dina siffror, som jag förstår att du ryckt ur röven, förutsätter inte de att det finns fungerande underhåll och förnödenheter till den ryska invasionsstyrkan? Den sex mil långa ryska konvojen som man lät Ukraina spränga i bitar – var den inte viktig för att lyckas? Eller var det fortfarande 80% sannolikhet att Ryssland skulle kunna ta Kiev utan konvojen? Kanske sannolikheten att lyckas sjönk till 75% utan konvojen? Hur tänker du där?
Citera
Medlem
Citat:

1. Man förstår inte hur stort lager av T90 (i olika varianter) som Ryssland har.

2. Man förstår inte att Ryssland tar mark hela tiden.

3. Man förstår inte hur stark Rysslands industri är

4. Man missar att Sveriges och EUs vapenförråd nu är tomma.

Och kriget har inte ens börjat. Det är fortfarande bara en special operation.

1. Är det därför man skickar gammalt värdelöst skrot till fronten? Sanningen är att de inte har hur mycket som helst i lager och de slås ut direkt de kommer till fronten.

2. Berätta mer om hur Ryssland "tar mark hela tiden", vardå? Sanningen är att de förlorat mark stadigt sedan juni.

3. Rysslands industri har haft 80 år på sig att visa hur "stark" man är, ännu har man inte visat det. Fusk, korruption, potemkinkulisser. Det man producerar är skit och man har ingen egen tillverkning av avancerade komponenter. Satt under sanktioner klarar man inte ens av att montera ABS på sina ålderdomliga bilar.

4. Sveriges, EU-s och USA-s samlade industrikapacitet är tiopotenser större än Rysslands. Vapenförråden är inte tomma, det handlar om procent av totalen som skickats till Ukraina och nu sker nybeställningar i siffror som inte synts sedan 1980-talet. Ryssland kan börja på att fundera på damage control nu eftersom det enda som händer är att Ryssland för varje dag och nytt krigsbrott kommer att få mer sanktioner under längre tid och kan endast se fram emot en framtid som sanktionerat U-land under generationer.
Citera
2022-12-31, 10:39
Medlem
Citat:
Nej, självklart inte. Dessutom bygger man och renoverar fortfarande T90. Man har ju gett upp T14. Men vi ser att det stadigt kommer bilder på nya T90.

Berätta mer om vilka elektronikkomponenter man använder när man bygger nya T90. "Databrickor"? Kretskort från tvättmaskiner? Optik, var får man tag på den? Osv
Citera
2022-12-31, 10:40
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Hur kan du inte våga säga att det är ett misslyckande? Är du en fanatiker?

Jag vet inte om du såg hur man gav ut automatkarbiner till civilbefolkningen, hur de gjorde tusentals av Molotov cocktails. Hur tror du det hade slutat om Ryssland gick in i Kiev eller belägrat staden och skjutit sönder den? Ett nytt Grozny?

Det var ju ett misslyckande, eftersom världsopinionen blev så negativ.

Ryssland hade bara gått in i Kiev om de haft stora delar av ukrainska militären på sin sida. Det hade haft många nackdelar rent humanitärt om Ryssland vunnit kriget på detta sätt. Men det är för tidigt att evaluera på vad som hade varit minst dåligt. Vi vet inte hur lång tid kriget kommer fortgå, eller hur många ukrainska soldater som dött.

En snabb fred hade däremot varit ett humanitärt scenarie att föredra, tror jag. Skeptikerna säger så klart att "då hade bara Ryssland tagit resten av Ukraina ett par år senare". Vi får aldrig veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in