2022-12-30, 14:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I vissa fall kan MGM göra en helgardering vad gäller DNA eftersom den har haft en nära relation med BO. Då är det naturligt om DNA eller blod eller hårstrån dyker upp lite här och där.

I det här fallet så har ju polisen som du beskriver kartlagt hur relationen varit.
Och får ställa evtl fynd i proportion till umgänget där.

Sen så är ju ett hårstrå i bilen starkare bevis än ett i bostaden. Och en hårtuss ännu starkare.

Ska man vara lite amatörpsykolog här så kan man tänka sig att anledningen till att de forslar bort Tove och tiger i förhör är att det finns skador på Tove som inte kan förklaras med en olycka.

Jag och många andra har ju varit inne på att de hade varot i en helt annan sits om de ringt SOS och Tove hade ramlat och slagit sig även om det kanske var nån av tjejerna som puttat då.

Men även ett tillhygge kan ge en ganska oblodig död. Men då ska det vara en fullträff med en väldig ”tur” för MGM.

Så torrt eller blodigt våld återstår att se. Förstår att många är ”nyfikna” på dödsorsaken för det är ju väldigt avgörande för bevisningen i stort ju.

Och med ”onödigt” menade jag att det var nog inte meningen att Tove skulle dö där den natten. Även om JJ kanske önskat att hon inte fanns ibland.

Sen är det ju intressant med den här uppgiften om handgemäng på Nöjet. Örfilen från Tove eller vad det nu kan ha varit. Och om ens sant. Varför skulle Tove ha varit så pass arg på JJ att hon ger henne en smäll? Och då i nyktert eller onyktert tillstånd? Och trots misshandeln nappade polisen inte på att ingripa? Man vet inte vad man ska tro.

Hur det än är så kommer förhören som alltid bli mer intressanta än de tekniska protokollen. Människohjärnan är ju lite mer kreativ än ettor och nollor och vi får se vilken story som tjejerna kokat ihop här för att verka trovärdiga.

Skillnaden är väl annars att tekniken sällan ljuger. Men i en förhandling så kan det vara fritt fram för hur den ska tolkas.

Man får anta att polisen lagt mycket krut på den kritiska tiden runt där MGM påstår att Tove ska ha ”eeeeh…cyklat hemåt” och hur TT’s mobil och cykel observerats då av servrar, mobilmaster och vittnen.

Ja, den där kritiska tidpunkten, den verkar det ju som att man "redan" har arbetat på, genom att man kunnat konstatera att JJ oh Toves mobil verkar ha kopplats ihop vid två (ev) kritiska tidpunkter (enl GW). Sedan finns det ju nyckelvittnet, grannen, och så får man förmoda annan it- teknisk bevisning som kan vara avgörande.

Själv tror jag även att den mystiska 02:30 händelsen är något som kan vara något slags indicium och ännu mer hoppas jag på att mobilen har hittats. Men det är nog lite för mycket drömerier från min sida.

Nu finns det säkert många vittnen som har sin del av historien, och historiken vad gäller umgänget och bråket. Om det nu är det bråk som en vän berättar om. I grunden tror jag att det handlar om en maktkontroll från JJs sida, och bråket är bara typ symtom på detta.

Påminner lite om den maktbalans som Lena W beskrev, som "terrorbalans" mellan henne och Stefan, kom jag just på!

Ömsesidiga hot!

Jag vet att du inte menade onödigt mord på det sätt man kan vilja (illvilligt) tolka det som. Den mellanmänskliga aspekten är inte att förakta när det handlar om varför ett mord sker, även om det för oss kan kännas helt obegripligt.

Här kan man ju ana att det inte handlar om sådana saker som vi vanligtvis tycker känns som ett begripligt motiv, iaf tycker jag mig se det.

Det handlar förmodligen inte om ekonomiska eller andra olösliga konflikter som är begripliga ur någon slags aspekt. Och det är väl där vi är... med att mordet ju var helt onödigt.

Jag tycker ändå att det tekniska och det it- tekniska också är väldigt intressant, allt för att förstå hur man kan bygga upp en stark tidslinje och en stark indiciekedja för att visa vem som är skyldig.
Citera
2022-12-30, 15:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vad bråkade TT, MH och JJ om?

Sanningen är väl att ingen vet riktigt säkert vare sig om det var det bråket som en vän berättade om i podden (ömsesidiga hot om avslöjande om otroheter) eller något annat som är orsaken till bråket.

Alla i tråden spekulerar, och vi tror olika.

Själv är jag inne på att JJ har en vrickad personlighet, och i den ingår ett skevt förhållande till makt/kontroll.

Tove kan ha varit en person som inte gav med sig så lätt, inte var så lätt att kontrollera och sätta på plats. Det klarade inte JJ av.

Vännen i podden beskriver ju att det är JJ som börjar med hoten om avslöjandet av den ev otroheten. Varför?

Min övertygelse är att JJ använder det här för att få ett övertag över Tove.

Kompisen i podden säger att hon själv aldrig varit utsatt för JJs aggressioner, men beskriver dels hur "följsam MH är JJ; att hon gör exakt som JJ säger. Och att JJ kan bli oporportionerligt arg för saker, får låsningar i konflikter.

Tjafset som kompisarna beskriver, varar i evigheter, medan kompisarna tyckte; vad är det här att tjafsa om.

Jo, min tro är att JJ inte klarar av att hantera Tove. Tove står upp för sin kompis, och gänget har splittrats i två läger.
Citera
2022-12-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, den där kritiska tidpunkten, den verkar det ju som att man "redan" har arbetat på, genom att man kunnat konstatera att JJ oh Toves mobil verkar ha kopplats ihop vid två (ev) kritiska tidpunkter (enl GW). Sedan finns det ju nyckelvittnet, grannen, och så får man förmoda annan it- teknisk bevisning som kan vara avgörande.

Själv tror jag även att den mystiska 02:30 händelsen är något som kan vara något slags indicium och ännu mer hoppas jag på att mobilen har hittats. Men det är nog lite för mycket drömerier från min sida.

Nu finns det säkert många vittnen som har sin del av historien, och historiken vad gäller umgänget och bråket. Om det nu är det bråk som en vän berättar om. I grunden tror jag att det handlar om en maktkontroll från JJs sida, och bråket är bara typ symtom på detta.

Påminner lite om den maktbalans som Lena W beskrev, som "terrorbalans" mellan henne och Stefan, kom jag just på!

Ömsesidiga hot!

Jag vet att du inte menade onödigt mord på det sätt man kan vilja (illvilligt) tolka det som. Den mellanmänskliga aspekten är inte att förakta när det handlar om varför ett mord sker, även om det för oss kan kännas helt obegripligt.

Här kan man ju ana att det inte handlar om sådana saker som vi vanligtvis tycker känns som ett begripligt motiv, iaf tycker jag mig se det.

Det handlar förmodligen inte om ekonomiska eller andra olösliga konflikter som är begripliga ur någon slags aspekt. Och det är väl där vi är... med att mordet ju var helt onödigt.

Jag tycker ändå att det tekniska och det it- tekniska också är väldigt intressant, allt för att förstå hur man kan bygga upp en stark tidslinje och en stark indiciekedja för att visa vem som är skyldig.

Man får väl utgå från att JJ i förhör menat att Tove gick hem innan JJ åkte till Mcd.

Redan i den utgångspunkten blir det ju lite tokigt om Toves mobil rört sig t/r McD och sätskilt om det är spårat bevismässigt med GPS och inte mobilmast.
Och med lite flax kanske även visar att det sker i en viss hastighet. Alltså en hastighet som överskrider gångfart eller cykelfart.

Och sen är det ju cykeln då som Tove givetvis kan ha glömt kvar men det låter inte så troligt. Tänker såklart på uppgiften om att grannen ska ha sett den i samband med McD t/r.

Med lite fantasi kan man tänka sig att JJ försöker iscensätta ett ”hemåt-åkande” med Toves cykel och mobil innan McD.
Alltså att ta med mobil och cykel mot området där cykeln hittas. I riktning mot faderns bostad.
Men blir lite avbruten av grannen då.

Hur det än är så tolkar jag platsen som cykeln hittas på som att man vill att det ska se ut som att den varit på väg hemåt. Samtidigt har MGM inte vågat leda/lyfta den på den mer trafikerade gatan utan gått lite mer i de lugnare kvarteren mot järnvägen. Tanken var kanske att ”tappa” mobilen där nånstans också då.

Men istället så glöms(?) mobilen kvar i fickan då det blir ändrade planer mot Mcd.

Att den är med kan man inte tolka på annat sätt än att JJ glömt den är i fickan/väskan eller att hon inte har en aning om hur mobiler kan spåras alls. En obegriplig manöver hur man än ser på det.

Har de alltså inte haft en susning om att ligga lågt med mobilerna så finns det nog rätt mycket bevis. Som du var inne på med bråket där så finns det kanske gamla sms med tjafs och kanske även från samma kväll.

Och till sist då. Att ha mobilen/mobilerna igång när man åker med en död person i bilen ut i skogen ja alltså rätt obegripligt det också. Men det har ju pratats om lågbegåvnig osv så kan ju ha sina svar där. Om nu båda var med i bilen.

Jag brukar upprepa om det it-tekniska just hur svårt det var att få fram fyndplatsen.
Hoppas bara att man inte blir ”lite trött” när facit kommer i fup.

I fallet med Lena som du nämnde så hade de i teorin hittat henne efter att ha gått in i web-leverantörens adminverktyg (mha närstående som hade admin-rättighet där pga de hade domänen sedan bröllopet) och ändrat lösen på hennes mejlkonto som var återställning för Google-kontot.
Och i Google kollat tidslinjen som givetvis var igång då hon var en inbiten Geocachare.
Och i tidslinjen så ser man hur hon lämnar bostaden en viss tid och går mot det som sen blir fyndplatsen bakom bullerplanket. Efter det ingen aktivitet.

Nu var det kanske inte lika enkelt här i praktiken. Krävdes kanske också lite stök med åtkomst och sånt. Men om inte så har det varit rätt värdelösa den här gången också om man ska ta i lite.
Citera
2022-12-30, 17:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man får väl utgå från att JJ i förhör menat att Tove gick hem innan JJ åkte till Mcd.

Redan i den utgångspunkten blir det ju lite tokigt om Toves mobil rört sig t/r McD och sätskilt om det är spårat bevismässigt med GPS och inte mobilmast.
Och med lite flax kanske även visar att det sker i en viss hastighet. Alltså en hastighet som överskrider gångfart eller cykelfart.

Och sen är det ju cykeln då som Tove givetvis kan ha glömt kvar men det låter inte så troligt. Tänker såklart på uppgiften om att grannen ska ha sett den i samband med McD t/r.

Med lite fantasi kan man tänka sig att JJ försöker iscensätta ett ”hemåt-åkande” med Toves cykel och mobil innan McD.
Alltså att ta med mobil och cykel mot området där cykeln hittas. I riktning mot faderns bostad.
Men blir lite avbruten av grannen då.

Hur det än är så tolkar jag platsen som cykeln hittas på som att man vill att det ska se ut som att den varit på väg hemåt. Samtidigt har MGM inte vågat leda/lyfta den på den mer trafikerade gatan utan gått lite mer i de lugnare kvarteren mot järnvägen. Tanken var kanske att ”tappa” mobilen där nånstans också då.

Men istället så glöms(?) mobilen kvar i fickan då det blir ändrade planer mot Mcd.

Att den är med kan man inte tolka på annat sätt än att JJ glömt den är i fickan/väskan eller att hon inte har en aning om hur mobiler kan spåras alls. En obegriplig manöver hur man än ser på det.

Har de alltså inte haft en susning om att ligga lågt med mobilerna så finns det nog rätt mycket bevis. Som du var inne på med bråket där så finns det kanske gamla sms med tjafs och kanske även från samma kväll.

Och till sist då. Att ha mobilen/mobilerna igång när man åker med en död person i bilen ut i skogen ja alltså rätt obegripligt det också. Men det har ju pratats om lågbegåvnig osv så kan ju ha sina svar där. Om nu båda var med i bilen.

Jag brukar upprepa om det it-tekniska just hur svårt det var att få fram fyndplatsen.
Hoppas bara att man inte blir ”lite trött” när facit kommer i fup.

I fallet med Lena som du nämnde så hade de i teorin hittat henne efter att ha gått in i web-leverantörens adminverktyg (mha närstående som hade admin-rättighet där pga de hade domänen sedan bröllopet) och ändrat lösen på hennes mejlkonto som var återställning för Google-kontot.
Och i Google kollat tidslinjen som givetvis var igång då hon var en inbiten Geocachare.
Och i tidslinjen så ser man hur hon lämnar bostaden en viss tid och går mot det som sen blir fyndplatsen bakom bullerplanket. Efter det ingen aktivitet.

Nu var det kanske inte lika enkelt här i praktiken. Krävdes kanske också lite stök med åtkomst och sånt. Men om inte så har det varit rätt värdelösa den här gången också om man ska ta i lite.

Jo, någonstans var hon JJ på väg...när hon blev avbruten. Om hon nu hade mobilen redan i fickan eller inte, så något var i görningen.

Och JJ har nog en föklaring till det, liksom hon tidigare har haft. Kanske att Tove glömde även mobilen, eller att JJ inte vet hur mobilen hamnade i bilen...kanske JJ menar att Tove kan ha råkat sätta den i fel jackficka osv. Det ska bli spännande att se vilka förklaringar hon kan ha, och förstås om det finns tydlig bevisning för att det skett, viket jag ändå tror.

Vad gäller cykelobservationen är det ju sådant som lätt kan bortförklaras om utrednigen inte tar fasta på det som gör att man kan fastställa att det faktiskt är Toves cykel och ingen annans, och att Tove vid den tidpunkten inte längre finns. Där kommer påsen in som en del av bevisningen, liksom att man hör med andra (grannar, folk från förfesten osv) att ingen annan har haft sin cykel där som såg ut på det viset och som stod kvar mm.

Kanhända att meningen var att det skulle se ut som att Tove varit på väg hem, men det hände något. Eller så blev det där det blev, nära och ändå åt rätt håll sas.

Jag tycker ändå att det hittills verkat som att man utrett snabbt, och att man tog in expertis tidigt, även om det tog tid att hitta kroppen.

Allt tyder väl på att tjejerna minst av allt har tänkt på mobilerna, iaf har de/någon minst råkat sätta på mobilen någonstans i Nye, haft på Snap el liknande.

Vad jag förstår har ju JJ inte några problem med kognitionen, utan det har väl handlat om stress och att de helt enkelt inte tänkte på det. Kanske var resan dagen ut till Nye efter lite damage kontroll pga att någon undrat vad hon gjorde där ute. Om de var till Illharjen på vägen hem, kan det ha varit av den anledningen, att de blev påkomna av att ha varit i Nye och hur de skulle hantera den biten.
Citera
2022-12-30, 17:38
Medlem
När kan de bli rättegång?
Citera
2022-12-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Som jag förstått det hela så höll TT/AW precis på att flytta ihop.
Kanske har TT kollat AW,s telefon och hittat något som gjorde att hon blev förbannad/misstänksam och därför gav sig på JJ på krogen?
Att berätta för sina kompisar sina misstankar just när man är på gång att flytta ihop är inte så troligt. Bättre att först ta det med sin kommande sambo och vill inte han berätta så får man ta det sämre alternativet... JJ.

Det är möjligt..
Citera
2022-12-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Inga ljud förutom dunsar tyder på att det har gått fort, ja. Om TT ströps, kvävdes meden kudde eller fick en plastpåse trädd över huvudet (!!!) kanse bakifrån av endera JJ eller MH - och då hann hon inte skrika. Men däremot sparka i golv och väggar ett tag. Snabb och våldsam död, ja. Stackars tjej.

Hade JJ och TT en konflikt gällande HK???
Citera
2022-12-30, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrZoidberg.
När kan de bli rättegång?

Tidigast till våren, tippar på mars/april.
Citera
2022-12-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Sanningen är väl att ingen vet riktigt säkert vare sig om det var det bråket som en vän berättade om i podden (ömsesidiga hot om avslöjande om otroheter) eller något annat som är orsaken till bråket.

Alla i tråden spekulerar, och vi tror olika.

Själv är jag inne på att JJ har en vrickad personlighet, och i den ingår ett skevt förhållande till makt/kontroll.

Tove kan ha varit en person som inte gav med sig så lätt, inte var så lätt att kontrollera och sätta på plats. Det klarade inte JJ av.

Vännen i podden beskriver ju att det är JJ som börjar med hoten om avslöjandet av den ev otroheten. Varför?

Min övertygelse är att JJ använder det här för att få ett övertag över Tove.

Kompisen i podden säger att hon själv aldrig varit utsatt för JJs aggressioner, men beskriver dels hur "följsam MH är JJ; att hon gör exakt som JJ säger. Och att JJ kan bli oporportionerligt arg för saker, får låsningar i konflikter.

Tjafset som kompisarna beskriver, varar i evigheter, medan kompisarna tyckte; vad är det här att tjafsa om.

Jo, min tro är att JJ inte klarar av att hantera Tove. Tove står upp för sin kompis, och gänget har splittrats i två läger.

Klocka reflektioner.

Hade TT och HK vid någon tidpunkt mer än ett vänskapsförhållande?
Citera
2022-12-30, 18:26
Medlem
Citat:
Har fått känslan av att TT ville varna MH för att umgås med JJ. Nån otrohet tror jag inte alls har hänt. Var har du f¨ått det ifrån?

Precis... JJ klarade inte av TT.
Citera
2022-12-30, 18:30
Medlem
Citat:
Min teori är och har hela tiden varit att TT ville varna MH för JJ. Att TT letade efter MH på Nöjet. TT kan ha märkt att MH inte mådde bra i JJs sällskap. Att MH var lättledd och hade börjat droga och dricka i en allt snabbare takt sen hon började umgås med JJ.

I SÅ FALL är det ytterst tråkigt att "MH tackade TT för hjälpen" genom att delta i mordet på henne.

Var TT arg för att JJ försåg hennes vänner med droger och hade ett kriminellt och dåligt inflytande?

JJ tyckte väl att TT förstörde... Psykopaten JJ fick inte knarka, hålla med med lögner, otroheten, draman och svek...
Citera
2022-12-30, 19:29
Medlem
smokeonthewaters avatar
Det kanske var örfilen som var den utlösande faktorn för JJ?
Hon blev kränkt offentligt inför "hela" Vetlanda?
Nästa dag skulle hela stan veta om det.
TT visade att någon vågade gå emot JJ. Om TT vågade så kanske fler skulle försöka? JJ riskerade att förlora sin makt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in