2022-12-28, 11:34
Medlem
I väntan på Börssnacks återuppöppnande kommer Utmaningen rumstera på Flashback så länge.

Syftet när tävlingen startade var att ge Börssnackare tips på lågt värderade vinstdrivande bolag att läsa på mer om. Vi hoppas att det formatet fungerar på Flashback också och välkomnar konstruktiva diskussioner kring månadsvalen. För att göra det enklare att administrera och överblicka har jag genom åren tillfrågat ett antal aktiva och duktiga Börssnackare som deltagare. Finns det någon erkänt extra duktig placerare på Flashback som sysslar med lågt värderade kvalitetsbolag så föreslå gärna det namnet då det finns någon plats öppen.

Deltagarnas val för januari i denna tråd efter kl.24 1/1.

Mvh Johan K
Citera
2022-12-28, 12:05
Medlem
Kione211s avatar
Enligt Avanza så har platina fallit 98% idag.
Köp det så gör du nog vinst.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155517/platina
Citera
2022-12-28, 12:17
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Trevligt att ni hittat hit, utmaningen har alltid vart kul att följa, men slutade eftersom börssnack är ett så sjukt dåligt forumsformat.
Citera
2022-12-28, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Enligt Avanza så har platina fallit 98% idag.
Köp det så gör du nog vinst.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155517/platina

Platina har ju backat enligt avanza 98.97% senaste fem åren varför ska det vända?
Citera
2022-12-28, 12:43
Medlem
KJosefs avatar
Är det möjligt att beskriva syftet med tråden mer detaljerat för oss som aldrig varit på Börssnack? Det känns som att TS skriver för de redan invigda.
Citera
2022-12-28, 13:36
Medlem
Kione211s avatar
Jag har Drillcon som ibland har hög utdelning. Men eftersom den pendlar kraftigt så är det svårt att veta om det är köpläge nu. De håller på med borrning i gruv branschen.
Branschen är inte så konkurrens utsatt. Svårt att läsa på om.
Den har fallit nu men jag tror att det kommer växa kraftigt nu när det blir mindre handel med Ryssland.
Citera
2022-12-28, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Är det möjligt att beskriva syftet med tråden mer detaljerat för oss som aldrig varit på Börssnack? Det känns som att TS skriver för de redan invigda.
Syftet med tråden är att "tävlingen" Utmaningen skall hållas igång även under den tiden Börssnack är nere. Kan tänka mig att fortsätta dubbelposta här även framgent då Börssnack är ett mer stängt forum än Flashback.

Syftet med Utmaningen beskrev jag i första inlägget. Hjälpa till att ge forumanvändare tips på lågt värderade, ofta mindre, nordiska vinstdrivande bolag. Detta ger god möjlighet till överavkastning på sikt.
Sedan har det visats sig att det förstärks av det aktiva momentet/timingeffekten i att en gång varje månad gå igenom ens portfölj/bevakningslista och se vilken aktie/aktier som är mest köpvärda för stunden. En aktie kan ena månaden kosta 70 kr och nästa 90 kr utan någon ny information. Dvs. swingtrading i aktier/bolag man tror på på sikt. Mycket likt tex. Kvalitetsaktiepoddens investeringstänk.

Kort om Börssnack också för de som inte känner till det forumet. Dagens industris aktieforum (precis som Flashback anonymt) som började i slutet av 90-talet och var det ledande forumet för börsintresserade under 2000-talets första 10-15 år. Sedan dess har Twitter, Facebook och andra plattformar fångat upp en stor del av nya aktieintresserade. Detta gör att Börssnacks medelålder blir högre och högre men samtidigt att det finns enormt mycket kunskap och erfarenhet där. Det typiska användaren är drygt 40 år och började med aktier 99-00. Utav dem har jag försökt välj ut 10 av de många duktiga användarna varje år till Utmaningen, många av dem aktieplacerare på heltid och generösa med att dela med sig av sina tips och tankar.
Några tidigare deltagare är capitol (ofta omnämnd i Börspodden) LaBull (twitterprofil), Johan H (aktienörd som blivit finansman och som intervjuas i nästa Kvalitetsaktiepodden) och Ola (Kvalitetsaktiepodden).
Citera
2022-12-29, 12:04
Medlem
Sådär! Då var man flashbackare! Känns spännande och roligt! Och mycket bra initiativ @JohanK som håller tävlingen igång!

Finns en trevlig artikel på DI från 2018 som beskriver Johan K:s drive med Utmaningen bra; https://www.di.se/nyheter/borsnordarnas-superportfolj-har-krossat-index-i-sju-ar/

Vill man höra lite om mig och vem jag är och min syn på investeringar, aktier och livet i allmänhet så var jag med på en intervju i den eminenta podden Kvalitetsaktiepodden (som för övrigt rattas bland annat av den forne utmanaren Portnoy från BS aka Ola på KAP). Intervjun sätter igång 1 timme och en kvart in i programmet - https://www.kvalitetsaktiepodden.se/2021/09/29/avsnitt-101-borssnack-med-crimpen/

God fortsättning på julen och ett riktigt gott nytt börsår alla exilbörssnackare, utmanare och flashbackare.
Citera
2022-12-30, 16:05
Medlem
Snyggt JohanKBs att köra vidare Utmaningen här, hoppas att fler än Crimpen hittar hit så att det blir ett fullt startfält i tävlingen. Man vill ju att startfältet skall ha samma fina kvalité som alltid. Hoppas BS snart är uppe, men jag är själv lätt pessimistisk till detta.
Citera
2022-12-30, 16:38
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanKBs
Syftet med tråden är att "tävlingen" Utmaningen skall hållas igång även under den tiden Börssnack är nere. Kan tänka mig att fortsätta dubbelposta här även framgent då Börssnack är ett mer stängt forum än Flashback.

Syftet med Utmaningen beskrev jag i första inlägget. Hjälpa till att ge forumanvändare tips på lågt värderade, ofta mindre, nordiska vinstdrivande bolag. Detta ger god möjlighet till överavkastning på sikt.
Sedan har det visats sig att det förstärks av det aktiva momentet/timingeffekten i att en gång varje månad gå igenom ens portfölj/bevakningslista och se vilken aktie/aktier som är mest köpvärda för stunden. En aktie kan ena månaden kosta 70 kr och nästa 90 kr utan någon ny information. Dvs. swingtrading i aktier/bolag man tror på på sikt. Mycket likt tex. Kvalitetsaktiepoddens investeringstänk.

Kort om Börssnack också för de som inte känner till det forumet. Dagens industris aktieforum (precis som Flashback anonymt) som började i slutet av 90-talet och var det ledande forumet för börsintresserade under 2000-talets första 10-15 år. Sedan dess har Twitter, Facebook och andra plattformar fångat upp en stor del av nya aktieintresserade. Detta gör att Börssnacks medelålder blir högre och högre men samtidigt att det finns enormt mycket kunskap och erfarenhet där. Det typiska användaren är drygt 40 år och började med aktier 99-00. Utav dem har jag försökt välj ut 10 av de många duktiga användarna varje år till Utmaningen, många av dem aktieplacerare på heltid och generösa med att dela med sig av sina tips och tankar.
Några tidigare deltagare är capitol (ofta omnämnd i Börspodden) LaBull (twitterprofil), Johan H (aktienörd som blivit finansman och som intervjuas i nästa Kvalitetsaktiepodden) och Ola (Kvalitetsaktiepodden).

Okej men om det är en tävling vad är reglerna? Hur vinner man?
Citera
2022-12-30, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Okej men om det är en tävling vad är reglerna? Hur vinner man?
@KJosef
Eftersom du är snabb på bollen så får du bli Flashbacks representant i tävlingen om du vill.
Förra årets deltagare crimpen, rjn55, Pokerjohn, marben, Stefanbnas, Absolut Vodka och undertecknad är också med.
Zlatte, Mindman och L_aw har jag inte fått tag på än men har en plats om de hittar hit.

Reglerna är enkla. Varje deltagare väljer en aktie i ett nordiskt vinstdrivande bolag inför varje månad och skriver en motivering till valet. Kursen jämförs med slutkursen vid månadens slut och sedan väljer man en ny aktie osv.
Senast redigerad av JohanKBs 2022-12-30 kl. 18:35. Anledning: Glömde en sak
Citera
2022-12-30, 18:52
Avslutad
Jag är gärna med. Ska man bara posta här i tråden eller? Kan rekommendera värde-portföljen för jan 2023 om ni vill ha lågt värderade vinstdrivande bolag.

Den är skapad genom att sortera för EBIT/TEV (den högsta decilen) och sedan sorteras den för ett kvalitetsmått.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanKBs
@KJosef
Eftersom du är snabb på bollen så får du bli Flashbacks representant i tävlingen om du vill.
Förra årets deltagare crimpen, rjn55, Pokerjohn, marben, Stefanbnas och undertecknad är också med.
Zlatte, Mindman och L_aw har jag inte fått tag på än men har en plats om de hittar hit.

Reglerna är enkla. Varje deltagare väljer en aktie i ett nordiskt vinstdrivande bolag inför varje månad och skriver en motivering till valet. Kursen jämförs med slutkursen vid månadens slut och sedan väljer man en ny aktie osv.
Får jag också vara med?

Om jag bara fick välja en aktie skulle det vara:

Min motivation:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in