Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Nu är jag inte insatt men förmodligen var det i FN:s regi som Ukrainarna var där.
Jag är en sån som menar att det är två olika krig och att de inte går att jämföra eller att ta för intäkt att Ryssland kan agera som de gör. En massa whataboutism som hela tiden dyker upp i tråden av människor som menar att eftersom USA gjorde fel har Ryssland rätt att göra fel. D.v.s. man fördömer den ena men stöder den andra och tror sig vara konsekvent.
Folk är helt klart hycklare generellt. Att kritisera ex amerikanernas krig i Mellanöstern och Sydostasien men ursäkta ryssarnas i Ukriana är patetiskt. Lika patetiskt är det att fördöma ryssarnas invasion och blunda för att ett flertal andra stater betedde sig minst lika vidrigt i närtid.
(Nåt man kan fundera på är order "whataboutism " är det en slump att order är på engelska?)
Med detta sagt så har jag (eller tror mig ha) en förståelse för att Ryssland agerar som dom gör i Ukraina och även varför USA och ffa GB jade så bråttom att avsätta exempelvis Saddams regim och Kadaffi. Geopolitik och maktspel på denna nivå tycker jag personligen är ganska tydliga.