Citat:
Ursprungligen postat av
LennartDenLelle
Jaha, så idag hände det oundvikliga, Ukraina sköt en raket på Lukasjenko.
Detta är som jag tidigare nämnt början på slutet, då Belarus arme är av en helt annan kaliber än de andras.
Från krigets början, vid den tid rysk trupp gick över de ukrainska gränserna, har president Lukashenko upplåtit Belarus för ryskt flyg, rysk trupp och rysk magasinering. Från Belarus har ryskt atilleri och ryska missiler sänts mot Kyiev, Lviv och så långt de förmått. Att Belarus ännu inte bombats sönder och samman av Ukraina är ändå inte allt för märkligt med tanke på att Ukraina har mycket liten lust till att, för det första; skapa en ny front och för den saken avsätta trupp. I det andra så är medborgarna i Belarus ordentligt negativt inställda till den ryska invasionen av Ukraina men också till stor del mycket missnöjda med sin nuvarande statsledning- något som Ukraina alls inte vill få till ändring genom strid som skulle kunna vända den hållningen.
Jag är inte påläst om den vitryska militärmakten men vad jag hittills läst här i tråden och på andra subforum så är det väl mest äldre generation av rysk/sovjetisk utrustning som finns till förfogande. Den rent militära stridskunskapen är väl också den av rysk/sovjetiskt snitt? Jag fattar det som så att Belarus är tämligen svaga på slagfält, både materiellt och taktiskt. Sen får man väl räkna in den ryska militärmakten i det hela men den synes Ukraina än så länge nedkämpa på ett för dem hedrande sätt.