Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
Har man gjort något som man ångrar så är det inget som berättas ens för den närmaste kompisen.
Det jag tänker om det ändå, är att sannolikheten för att en sådan otrohet skulle ske helt i ensamhet mellan dom två inte känns sannolik. OM, om det hade hänt något, då borde en början skett i samband med en fest, när de varit på klubb eller liknande. Och det hade funnits vittnen som sett att det var något mer än bara vänskap mellan dom.
Min erfarenhet...
Och att snacket i lila Vetlanda hade spridit sig i vänskapskretsen att det hade varit flört och typ, var tog ni vägen osv.
Att de två skulle höra av sig till varandra utan någon slags "början" någonstans... det känns inte så troligt.
Jag tror att hur gärna man vill att konfliken ska vara begriplig, t ex en otrohet, så är det inte säkert.
Jag lyssnar just nu återigen på dle fem i podden. Den bild jag får att JJ är att hon är en person som är otroligt målinriktad, och vinnarskalle. En vän berättar om hur hon (JJ) styr och ställer på det sättet att hon vid ett tillfälle har en bjudning för vänner därför att hon har förlåtit någon, ett ex till JJ berättar om hur hon väljer att inte bjuda Tove och hennes kompis på exets överraskningsfest, men Toves kille. Att JJ inte ville ta ansvar i konflikter och att JJ var bra på att rikta negativ uppmärksamhet på någon annan, berättar exet. När JJ blev arg, kunde hon enligt en kompis få låsningar. Och att JJ kunde bli oproportionellt arg när det var konflikter. En vän berättar också att JJ inte bryr sig om vad andra tycker om hur hon agerar eller vad hon säger. Tänker inte efter först, utan bara gör, säger. Tycker att det får andra stå ut med.
Många varningssignaler här, förrutom det vi fått till oss i tråden.
Jag tror att det som det handlar om, är i botten en störning hos JJ. Konflikten blir därför för oss inte begriplig. Hon funkar inte som de flesta.
Det är inte så alltså, enligt min tro, att vi kommer få klart för oss att det handlar om en otrohet eller något annat som vi "förstår", ett tydligt motiv som är begripligt.
Det handlar om en person som kan bygga upp ett hat, en förskräcklig ilska för något som vi andra tycker är just bagateller.
Det här som kompisen berättar om, den här konflikten som varit under en lång tid, pendlat upp och ner. Ibland verkar det som att det lugnat ner sig, men så fort det kom alkohol in i bilden kunde det blossa upp igen.
Långsinthet... låter det som. Och det är väl kanske där ett hat kan byggas upp? Här finns inte förlåtelse och någon förlåtelsefest för Tove blev det inte.
Jag tror att motivet kommer aldrig bli tydligt för oss. Det kommer vara ett obegripligt och obetydligt tjafs som ingen mördar för.