2022-12-29, 17:25
  #11161
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Dessa pooler kan inte göra så mycket med sin hashpower. Om någon eller några av dem skulle börja göra något konstigt, så skulle brytarna kvickt migrera till andra pooler. Det är ju brytarna som sitter på hårdvaran, inte pooladministratören. Det är även enkelt att starta upp en ny pool, om det skulle behövas. Poolernas hashkraft är sålunda flyktig.

Men decentraliseringen består inte bara av brytarna. En viktig del av bitcoins decentralisering är noderna, i dagsläget cirka 40 000 st utspridda över hela världen: https://bitnodes.io/nodes/all/

Ett belägg för hur decentraliserat nätverket faktiskt är, är protokollets trögföränderlighet, vilken är en viktig egenskap för många placerare med låg tidspreferens. Risken för att protokollet skulle saboteras av en ogenomtänkt uppgradering är liten. Det är även en anledning till att bitcoin i de flesta jurisdiktioner klassificeras till samma grupp som råvaror. Ingen har kontroll över bitcoin. Inte ens den anonyme och abdikerade skaparen.

Jag kan tillägga att det mig veterligen inte är omtvistat huruvida bitcoinnätverket är i hög grad decentraliserat.
Så varför finns dessa pooler om det är trivialt för en miner att byta?
Citera
2022-12-29, 17:30
  #11162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så varför finns dessa pooler om det är trivialt för en miner att byta?

Den viktigaste anledningen är att det kan dröja åratal innan en enskild brytare med t.ex. en eller ett fåtal egna maskiner faktiskt lyckas fästa ett block till blockkedjan och få sin belöning på drygt 6,25 BTC. Om man går samman i en pool får man sin andel av hela poolens belöningar och kan i stället få bråkdelar av en bitcoin med jämna mellanrum.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-29 kl. 17:36.
Citera
2022-12-29, 18:06
  #11163
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Den viktigaste anledningen är att det kan dröja åratal innan en enskild brytare med t.ex. en eller ett fåtal egna maskiner faktiskt lyckas fästa ett block till blockkedjan och få sin belöning på drygt 6,25 BTC. Om man går samman i en pool får man sin andel av hela poolens belöningar och kan i stället få bråkdelar av en bitcoin med jämna mellanrum.
Så det är alltså inte så trivialt att byta pool som du påstod och dessa pooler har stort inflytande över enskilda miners.
Citera
2022-12-29, 18:13
  #11164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så det är alltså inte så trivialt att byta pool som du påstod och dessa pooler har stort inflytande över enskilda miners.

Jo, det är trivialt. Bara att ansluta sin brytare till en annan pool. Är gjort på några minuter, uppskattningsvis.
Citera
2022-12-29, 18:18
  #11165
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jo, det är trivialt. Bara att ansluta sin brytare till en annan pool. Är gjort på några minuter, uppskattningsvis.
Men det är poolen som äger hashkraften och det är inte uppenbart på en gång vad de gör med den.

Så vi kan dra slutsatsen att miningen är högst centraliserad.
Citera
2022-12-29, 18:22
  #11166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Men det är poolen som äger hashkraften och det är inte uppenbart på en gång vad de gör med den.

Nej, den som äger brytaren äger hashkraften och kan när som helst dra tillbaka den från en viss pool. Ett snabbt sätt är att bara dra ur strömsladden till maskinen.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så vi kan dra slutsatsen att miningen är högst centraliserad.

Nej, det kan vi inte.
Citera
2022-12-29, 18:24
  #11167
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nej, den som äger brytaren äger hashkraften och kan när som helst dra tillbaka den från en viss pool. Ett snabbt sätt är att bara dra ur strömsladden till maskinen.



Nej, det kan vi inte.
Varför skulle ens poolen existera om det inte var så att den äger hashkraften och du får betalt i proportion till ditt bidrag?
Citera
2022-12-29, 18:28
  #11168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Varför skulle ens poolen existera om det inte var så att den äger hashkraften och du får betalt i proportion till ditt bidrag?

Den som administrerar poolen organiserar hashkraften, skulle man kunna säga, men den enskilde ägaren av en brytare äger denna brytares hashkraft och kan på ett ögonblick stänga av den, t.ex. om pooladministratören börjar göra något annat än den ska göra eller om strömmen blir för dyr.

Du skulle själv kunna ha en brytare i källaren. Då kan du förstås stänga av den när du vill.
Citera
2022-12-29, 18:36
  #11169
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Den som administrerar poolen organiserar hashkraften, skulle man kunna säga, men den enskilde ägaren av en brytare äger denna brytares hashkraft och kan på ett ögonblick stänga av den, t.ex. om pooladministratören börjar göra något annat än den ska göra eller om strömmen blir för dyr.

Du skulle själv kunna ha en brytare i källaren. Då kan du förstås stänga av den när du vill.
Men om man ”administrerar” hashkraften betyder det alltså att poolen äger den vid en given tidpunkt. När du lämnar poolen så äger de inte längre den kraften som du bidrar med.
Citera
2022-12-29, 18:40
  #11170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Men om man ”administrerar” hashkraften betyder det alltså att poolen äger den vid en given tidpunkt. När du lämnar poolen så äger de inte längre den kraften som du bidrar med.

Jag vet inte vad du menar med "äger" i det här fallet. "Lånar" är väl i så fall en lämpligare term. Den enskilde brytaren kan när som helst, ögonblickligen, avsluta "lånet" genom att stänga av sin maskin. Men detta sticker för långt från ämnet "trading och analys".
Citera
2022-12-29, 19:00
  #11171
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag vet inte vad du menar med "äger" i det här fallet. "Lånar" är väl i så fall en lämpligare term. Den enskilde brytaren kan när som helst, ögonblickligen, avsluta "lånet" genom att stänga av sin maskin. Men detta sticker för långt från ämnet "trading och analys".
Från white paper:
Citat:
They vote with their CPU power, expressing their acceptance of valid blocks by working on extending them and rejecting invalid blocks by refusing to work on them. Any needed rules and incentives can be enforced with this consensus mechanism.
Så vid en given tidpunkt, om en pool har över 50% hashkraft, uppfyller den detta krav som beskrivs ovan.
Citera
2022-12-29, 19:13
  #11172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Från white paper:

Så vid en given tidpunkt, om en pool har över 50% hashkraft, uppfyller den detta krav som beskrivs ovan.

Det är inte bra om en pool administrerar över hälften av hashkraften, men skadan den kan göra är ändå begränsad, eftersom hashkraften som den administrerar skulle försvinna illa kvickt om den började göra något knasigt. Detta är en fördel med proof-of-work i jämförelse med proof-of-stake.

Hashkraften har för övrigt blivit bättre spridd bland fler pooler över tid. För ett antal år sedan var det mer koncentration till en stor pool och det fanns en oro för att det skulle gå mot alltmer poolcentralisering, men så blev det inte.

Om det bara funnes en pool och det vore väldigt krångligt att starta nya pooler, så skulle det definitivt vara ett problem. Så är dock inte fallet.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-29 kl. 19:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in