2022-12-29, 18:26
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Klart intressant teori! Iranska troll kanske har bearbetat Kreml länge? Iran går ju i princip under radarn i Sverige o vi har noll koll på vad mullorna där håller på med.

Är Irans mål att på sikt islamisera ryzzland? Iran pumpar in "gästarbetare" i Moskva o de kanske har en agenda?

Iran närvarade vid flottans dag i St Petersburg Av en händelse har deras fartyg * host host * passerat platsen för en sprängd pipeline .

Jag älskar en bra konspiration
Citera
2022-12-29, 18:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Iran närvarade vid flottans dag i St Petersburg Av en händelse har deras fartyg * host host * passerat platsen för en sprängd pipeline .

Jag älskar en bra konspiration

Ah, såklart var det Iran som sprängde nordstream ja.

Iran o Ryzzland "samarbetade" i Syrien också så de har täta relationer.
Citera
2022-12-29, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Snälla, kan du inte göra en lista på vilka som stöttar Ukraina militärt och sen jämföra den med vilka som stöttar ryssland.

Sen välj vilka du skulle vilja bli stöttad av.

Ingen stöttar Ryssland militärt, de har köpt vapen för 140m $ av Iran. Sen vet jag ej om Vitryssland skänkt eller sålt en del? Men blir inte mycket rubel av det lilla heller. Tror ingen av Rysslands vänner har ekonomi att stötta Ryssland.
Citera
2022-12-29, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har nästan börjat tro på de som menar att islamistregimen i Iran ligger bakom hela kriget. Varför skulle de annars leverera vapen till Nazi-Ryssland?? Tänk om Irans plan hela tiden har varit att hitta en proxy-krigare mot väst och till sist kunde de lura puckot Putain. Iran kommer att strida till siste ryssen!!
Ja den teorin är faktiskt mycket troligare än de teorierna som rapas ut av ryssgalningarna här. Typ att Ryssland bara vill skydda, Ryssland har blivit provocerad av väst, nazister, tvinga på Ryssland hbtq, mm.
Citera
2022-12-29, 18:37
Medlem
LeeVans avatar
Det här är för jävla dåligt!

Hur i helvete kan hela Väst-världen se på när Ryssland terrorbombar civilbefolkning och den civila infrastruktur i Ukraina, mitt i vintern?? Samtidigt som vapen från Väst inte får användas till att kröka ett hårstrå innanför den Ryska gränsen!

Det är dags att ställa ultimatum: ”Sluta med med terrorbombningarna! I annat fall ger vi Ukraina vapen med längre räckvidd och det är upp till dem hur dom används.” Ungefär så.
Citera
2022-12-29, 18:38
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Vad kommer efter Putin?
Oavsett utgången, så kommer ingen utom de som röstade Nej i FN, prata med Putin.

För att Ryssland ska kunna hitta tillbaka till någon form av vardag, så förutsätter det att talan inte förs av Putin.

Men vem kan accepteras av resten av världen?
Förhoppningsvis (för dom ryssar som inte är för kriget) någon som kan vända blad helt. Navalny borde fungera men lär ju inte hända. Pussy Riot kanske?
Citera
2022-12-29, 18:50
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Förhoppningsvis (för dom ryssar som inte är för kriget) någon som kan vända blad helt. Navalny borde fungera men lär ju inte hända. Pussy Riot kanske?

Navalnyj var tyvärr alldeles för kontraproduktiv för sitt eget bästa. En revolutionär lyckas sällan med något bara för att han skriker högt, och det är så de flesta I Ryssland såg honom. Med rätta också. Dock så sådde han frö till den fria tanken och därmed fullgjort sitt syfte på ett annat sätt ja. Pussy Riot är det samma. Som våra tider utav progg. Inget ändras direkt men tanken föds. Mycket behövligt och verkansfullt för morgondagen. Skulle en direkt politisk förändring ske i Ryssland så pratar vi dock om mer vanliga torra grabbar som är beredda att axla allt från ilska till ostabilitet. Sergej Sobjanin är en av de som skulle kunna göra lite skillnad på riktigt. Men de alla städas bort som "eventuella" framtida faror nu. Putin är livrädd, och de andra som är rädda sitter fast och därför följer order i förhoppning om att komma undan. Ryssland är inte dött ännu, men där behövs någon som skakar liv i folket på riktigt och säger - TÄNK!
Citera
2022-12-29, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag kan ju självfallet inte vara säker men jag har ändå en innerlig tro och förhoppning om att det ännu finns några rationella människor inom den ryska maktapparaten som kan få Putin förstå det meningslösa med ett kärnvapen på slagfält; att en sådan händelse engagerar hela det demokratiska samfundet med Rysslands sammanstörtande som mycket snar följd. Dessutom, efter ett sådant tilltag finns inte en nation som vidare beblandar sig med Ryssland eller något ryskt överhuvud taget. Om det nu inte skulle lyckas med dessa förklaringar för Putin måste det rimligtvis finnas någon i det exekutiva ledet som vägrar fullfölja givet uppdrag. Putin skall inte behöva fundera på vad som händer och vad för reaktioner som kan väntas- dessa saker skall klart och tydligt innan dess uppriktigt förklaras.

Tyvärr är beslutskedjorna gjorda på det sättet att det inte ska gå att avbryta pågående order om linjevägen är korrekt verifierad, finns antagligen flera inbyggda funktioner för att hantera vägran och strul. Dessutom är processen i sig automatiserad.

Så att någon ryss i något led skulle lyckas stoppa ordergången helt och hållet får nog ses som mycket osannolik/omöjligt när det gäller kärnvapeninsatser. Det gäller alla kärnvapenmakter, att någon kan tvivla i processen oavsett orsak har man redan tänkt på innan.
Citera
2022-12-29, 18:53
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Tack för info. Så Ukraina deltog alltså inte invasionen utan bara i den illegala ockupationen och endast med 1700 trupper.
Ja! Det är lite skillnad. Ryssland har själva utfört den illegala ockupationen av Ukraina och haft någonstans runt 250 000 man där och runt 150 000 nu. Dessutom har man annekterat det man ockuperat som sitt eget land. Det är lite skillnad.
Fredsbevarande är dessutom något man aldrig kommer att kunna kalla det. Krigsskapande är det rätta uttrycket.
Citera
2022-12-29, 18:59
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Ja och du tror Ukraina kan värva mer soldater kan än Ryssland kan baserat på befolkningsmängd endast? Du tror verkligen bara Ukraina värvar och man gör inte samma i Ryssland eller hur sjuk är du
Krigets natur är sådan att man besätter soldater för att hantera krigets maskiner och utrustning såsom helikoptrar, kanoner, haubitsar, lastbilar osv.

Alltså, det finns inte plats för fler soldater än tillgång av material. I början- och kanske ännu, hade Ukraina en himla massa stridsvilliga män och kvinnor men kunde ej förse dem med vapen och utrustning. En bössa, bajonett och granat duger inte längre- striderna sker över stora avstånd varför de tidigare duellerna 'tête a tête' är förpassade till historiens berättelser om ära och dådkraft.

Jag vill komma till saken att numerär i manskap är en chimär om därtill saknas adekvat utrustning. Jag vet inget om hur många stridsvagnar, artilleripjäser eller lastbilar Ryssland har kvar- ej heller vet jag något om hur många av deras manskap som har förstånd nog att vettigt kunna hantera alla dessa maskiner och krigets verktyg. Jag har ändå begripit att den ukrainska krigsmakten ständigt ökas med västligt utbildad personal som begåvas med modern och slagkraftig utrustning.

Hur många soldater som finns ges bara ett värde om vi också vet hur mycket, vad för typ av vapen som kan bemannas och dugligt skötas av samma besättning.
Citera
2022-12-29, 19:01
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Tyvärr är beslutskedjorna gjorda på det sättet att det inte ska gå att avbryta pågående order om linjevägen är korrekt verifierad, finns antagligen flera inbyggda funktioner för att hantera vägran och strul. Dessutom är processen i sig automatiserad.

Så att någon ryss i något led skulle lyckas stoppa ordergången helt och hållet får nog ses som mycket osannolik/omöjligt när det gäller kärnvapeninsatser. Det gäller alla kärnvapenmakter, att någon kan tvivla i processen oavsett orsak har man redan tänkt på innan.

Vill inte säga emot dig nu mr Sunnis, men nej, den är precis allt annat än automatiserad. Detta gäller både i Ryssland som annanstans. Det är inte så att givet kod grön ger automatisk respons. Från kod grön är där vanligtvis "18 steg till" och dessa är inte automatiserade. Men däremot så kan personerna bakom de stegen vara ja.
Citera
2022-12-29, 19:03
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det här är för jävla dåligt!

Hur i helvete kan hela Väst-världen se på när Ryssland terrorbombar civilbefolkning och den civila infrastruktur i Ukraina, mitt i vintern?? Samtidigt som vapen från Väst inte får användas till att kröka ett hårstrå innanför den Ryska gränsen!

Det är dags att ställa ultimatum: ”Sluta med med terrorbombningarna! I annat fall ger vi Ukraina vapen med längre räckvidd och det är upp till dem hur dom används.” Ungefär så.
Kan bara hålla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in