Citat:
Ursprungligen postat av
bergsdal
Ja och du tror Ukraina kan värva mer soldater kan än Ryssland kan baserat på befolkningsmängd endast? Du tror verkligen bara Ukraina värvar och man gör inte samma i Ryssland eller hur sjuk är du
Krigets natur är sådan att man besätter soldater för att hantera krigets maskiner och utrustning såsom helikoptrar, kanoner, haubitsar, lastbilar osv.
Alltså, det finns inte plats för fler soldater än tillgång av material. I början- och kanske ännu, hade Ukraina en himla massa stridsvilliga män och kvinnor men kunde ej förse dem med vapen och utrustning. En bössa, bajonett och granat duger inte längre- striderna sker över stora avstånd varför de tidigare duellerna 'tête a tête' är förpassade till historiens berättelser om ära och dådkraft.
Jag vill komma till saken att numerär i manskap är en chimär om därtill saknas adekvat utrustning. Jag vet inget om hur många stridsvagnar, artilleripjäser eller lastbilar Ryssland har kvar- ej heller vet jag något om hur många av deras manskap som har förstånd nog att vettigt kunna hantera alla dessa maskiner och krigets verktyg. Jag har ändå begripit att den ukrainska krigsmakten ständigt ökas med västligt utbildad personal som begåvas med modern och slagkraftig utrustning.
Hur många soldater som finns ges bara ett värde om vi också vet hur mycket, vad för typ av vapen som kan bemannas och dugligt skötas av samma besättning.