2022-12-29, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast nu är det ju inte mot lagen att fuska under sina studier. Givetvis har lärosätet möjlighet att införa sanktioner vid fusk, men det är inget brott mot svenska lagar.

Men det borde väl gå att spärra en fuskande individ från programmet antar jag. Tror du hon blir det?
Senast redigerad av cocavanilla 2022-12-29 kl. 16:32.
Citera
2022-12-29, 16:30
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Ok, Jag får väl bli först med att säga det...
Det fullkomligt stinker neger om denna härvan. Nästan ingen annan än en neger skulle kunna få för sig att gå till ARN om en sådan här sak. Nästa steg blir väl att gå till DO och beskylla examinatorn eller fuskhjälpsföretaget för rasism
Tänker du på Feministisk Initiativs fd partiledare Victoria Kawesa?

Som blev påkommen för ”forskningsfusk”. Forskningsfusk är nog inte rätt ord med hon presenterade forskning och slutsatser från en forskare som om de vore hennes egna.

Hon blev även dömd för misshandel när hon plankade in på tunnelbanan.
Citera
2022-12-29, 16:31
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperface
Vilket pucko.

Står att den pluggade något ”socialt”. Priviligerad vänstermupp säkert.

Sedan tycker jag väl att en c-uppsats kan man fan skriva själv. Så jävla svårt är det faktiskt inte.

Den som jag personligen lämnade in tyckte jag var bedrövlig men blev godkänd.
Får jag fråga vad du pluggade för något?
Det beror nog väldig mycket på handledare, de flesta c-uppsatser jag läst har varit bristfälliga i någon grad.
Min egen uppsats började med att skicka in ett PM, det tog två veckor att få svaret "jag förstår inte vad ni menar". Skrev om, lade till fler referenser och förklaringar, två veckor senare får vi svar; "nej det där kan ni inte skriva om. Då har det gått 4 veckor av värdefull tid. Skriver 5 PM med olika frågeställningar och ber handledaren välja vilka som hon tycker är genomförbara. En vecka senare får vi förslag på två. Väljer det ena och skriver på.
När det lämnas in första gången får vi flertalet synpunkter. Åtgärdar och skriver om. Då får vi synpunkter på andra saker. Skriver om.
Fler synpunkter på andra saker som inte nämnts tidigare och så höll det på...
Sen börjar tentaperioden och det behövdes lägga mer fokus där.
Men en vacker dag kanske den blir klar.
Citera
2022-12-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Skummade ARNs beslut och hittade ingen uppgift om vad studenten fick betala. Vet vi vad kalaset kostade?

En vild gissning utan att ha någon som helst koll så skulle jag nog gissa på mellan 40 000-80 000.
Högskoleprovet kostade ca 100 000 att fuska sig till.
Citera
2022-12-29, 16:38
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilr1t
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9zbxMw/kuggades-pa-kopt-c-uppsats-arn-provar-inte-fallet

Bland det mest omdömeslösa jag läst på länge. Att reklamera alltså.

Är det vanligt förekommande att betala någon för att skriva sin c-uppsats?

Vem är dåren?

Var väl rätt många nysvenskar som fuskade på högskoleprovet, så trenden fortsätter även under utbildning förutsätter jag. Detta är nog tyvärr en droppe i havet.
Citera
2022-12-29, 16:43
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFoox
Låter ful stil, men är det ens lagligt att sälja såna uppsatser på internet?

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är inga som helst problem att betala någon för att skriva en forskningsrapport. Det är så forskning fungerar.

Det som är förbjudet är att intyga att man skrivit uppsatsen själv när man inte har gjort det.

Precis så. Och till och med där är det ju bara förbjudet om du gör som i detta fallet. Det är inte olagligt eller förbjudet att hävda att du skrivit uppsatsen om du sitter och skryter för en kompis bara.
Citera
2022-12-29, 16:43
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyrkarintedetta
Vem köper en C-uppsats? Varför inte A? C är väl ingenting att hurra för.
C-uppsats krävs för att kunna titulera sig ”kand” (kandidat). Sen behöver du erforderliga poäng också. Men utan uppsatsen är du ingen kandidat.

Sen finns D-uppsats. Med den och erforderliga poäng kan man titulera sig ”mag” (magister).

Så då får vi akademiska titlar som: fil. kand. och fil. mag.

Detta kan vara mycket värdefullt. Kolla ”historiken” Henrik Arnstad och hans lögner kring sitt akademiska arbete. Kolla fd statsminstern Göran Person som sade sig vara kandidat, fast det via journalisters grävande framkom att han inte var kandidat.

Jag som tagit kandidaten tycker det är en skitsak. Ingen titel att göra sig märklig för.

Men för Göran Person och Henrik Arnstad var det uppenbart skitviktigt. Så viktigt att de hellre ljög om det än att göra jobbet för att bli kandidat på riktigt.

Så titeln verkar vara viktig. Nina Rung är ytterligare en som ljuger/friserar/mörkar om sina egetliga akademiska meriter.

Edit:
Bästa svenska exemplet är Rafet El Sayed. Han ljög om att han var doktor. Sen det blev känt dalade hans stjärna fort. Förtroende blev förstört.

Att ljuga om akademiska meriter är som att dopa sig inom idrotten.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-12-29 kl. 16:49. Anledning: Lade till om Refat El Sayed
Citera
2022-12-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Får jag fråga vad du pluggade för något?
Det beror nog väldig mycket på handledare, de flesta c-uppsatser jag läst har varit bristfälliga i någon grad.
Min egen uppsats började med att skicka in ett PM, det tog två veckor att få svaret "jag förstår inte vad ni menar". Skrev om, lade till fler referenser och förklaringar, två veckor senare får vi svar; "nej det där kan ni inte skriva om. Då har det gått 4 veckor av värdefull tid. Skriver 5 PM med olika frågeställningar och ber handledaren välja vilka som hon tycker är genomförbara. En vecka senare får vi förslag på två. Väljer det ena och skriver på.
När det lämnas in första gången får vi flertalet synpunkter. Åtgärdar och skriver om. Då får vi synpunkter på andra saker. Skriver om.
Fler synpunkter på andra saker som inte nämnts tidigare och så höll det på...
Sen börjar tentaperioden och det behövdes lägga mer fokus där.
Men en vacker dag kanske den blir klar.
Som mångårig handledare av C/D-uppsatser och examensarbeten kan jag bara säga att du har en bra beskrivning av uppsatsarbetets gång. Så jag har svårt att se att inte handledaren skulle upptäcka om en uppsats är ett plagiat. Den brukar normalt sett växa fram successivt och diskuteras åtskilliga gånger med handledaren under processens gång. Dessutom försvaras på både försluts- och slutseminarium. Åtminstone på mitt universitet. Men det kanske är slappare på annat håll. Kan inte tänka mig annat än att studenten blir avstängd för en längre tid, men inte från hela utbildningen för evigt.
Citera
2022-12-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
C-uppsats krävs för att kunna titulera sig ”kand” (kandidat). Sen behöver du erforderliga poäng också. Men utan uppsatsen är du ingen kandidat.

Sen finns D-uppsats. Med den och erforderliga poäng kan man titulera sig ”mag” (magister).

Så då får vi akademiska titlar som: fil. kand. och fil. mag.

Detta kan vara mycket värdefullt. Kolla ”historiken” Henrik Arnstad och hans lögner kring sitt akademiska arbete. Kolla fd statsminstern Göran Person som sade sig vara kandidat, fast det via journalisters grävande framkom att han inte var kandidat.

Jag som tagit kandidaten tycker det är en skitsak. Ingen titel att göra sig märklig för.

Men för Göran Person och Henrik Arnstad var det uppenbart skitviktigt. Så viktigt att de hellre ljög om det än att göra jobbet för att bli kandidat på riktigt.

Så titeln verkar vara viktig. Nina Rung är ytterligare en som ljuger/friserar/mörkar om sina egetliga akademiska meriter.

Edit:
Bästa svenska exemplet är Rafet El Sayed. Han ljög om att han var doktor. Sen det blev känt dalade hans stjärna fort. Förtroende blev förstört.

Att ljuga om akademiska meriter är som att dopa sig inom idrotten.

Vem fan vill skryta med att man har en kand? Inte ens magister är något märkvärdigt. Har du däremot en master så börjar det ta sig men det är när man doktorerar som man kan börja skryta och göra det med stil. Märks att majoriteten här inne inte är akademiker
Citera
2022-12-29, 16:53
Medlem
Måste ha varit en Iranier. Finns bara Araber/Perser som är så här högt representerade inom dunning-kruger. De tror ta mig fan att de är smartare än läraren innan lektionen ens har börjat - klassik
Citera
2022-12-29, 16:54
Medlem
Det här känns lite som sammanivå som snubben som köpte dåligt knark o anmälde det tillpolisen för Några år sen.

Vissa är helt enkelt inte födda med konsekvemstänk 😂
Citera
2022-12-29, 16:58
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Men det borde väl gå att spärra en fuskande individ från programmet antar jag. Tror du hon blir det?
Självklart kan högskolan sparka ut studenten. Men återigen, det berör inte de svenska lagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in