Citat:
Ursprungligen postat av
Mellanting
Är det de snabba cashen som lockar de som går med i gäng? Samhörighet, status och ryktbarhet. Har de inga andra förebilder? Hur många är det procentuellt som väljer den kriminella vägen i ett utsatt område som Rinkeby? Universitetsstudier och bra högavlönade yrken är det helt uteslutet som målbild för de unga? Jag fattar inte hur det har kunnat gå så snett för så många. För som du skriver; det finns ju faktiskt ingen egentlig ursäkt till att bli kriminell i Sverige.
De somaliska familjerna kanske skulle minska på barnafödandet och ta hand om sina barn - uppfostra dom - och utbilda sig själva och skaffa egen försörjning istället för att skaffa ett 10-tal barn och hamna utanför samhället.
Det är en bråk del av alla som faktiskt blir kriminella, bara att dom gör så mycket ljud att dom sticker ut.
Men kan säga så här som barn när jag växte upp i Rinkeby kände jag mig som om jag inte tillhörde samhället eller Sverige. Många grabbar känner så och ser det som lönlöst att ens försöka. Idag så är gäng kultur något som många orten barn tycker är coolt så dom vill redan vara brottslingar utan att ens behöva det i många fall. Men du vet man hänger i orten och ser dom äldre grabbarna med bilar brudar allar respekterar dom och känner jag vill också vara med. Många åker in i fela banan redan som 12 åringar.
Somalier är lite annorlunda för dom integrerar sig knappt och lever för det mesta på dig. Så dom har inte många professionella förebilder.