2022-12-29, 10:38
Medlem
Hamsterbolls avatar
Nu är tydligen någon ihjälskjuten i Danderyd. Kan det ha med detta mordet att göra?
Citera
2022-12-29, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Men om vi ska vara seriösa, ibland får jag en känsla att invandrare ofta vill ha snabba cash, d v s man tar sig inte vidare på ett hederligt jobb, utan man väljer den kriminella banan för den ger snabba pengar.

Dock vet vi alla att den håller aldrig hela vägen, oftast slutar det tragiskt.

Är status mycket viktigt bland invandrare, d v s man vill visa upp att man lever gott?

Nej det där stämmer inte. Det är enkelt du är en vanlig orten grabb lite små pengar från föräldrarna hit och dit. Du hänger ute i centrum ser de äldre grabbarna med fina klockor, bilar, brudar och sånt. Väldigt enkelt att hamla in i fel bana då för grabbarna vill också ha det. Så hjälper inte all rap musik och sånt som får många unga tycka det är coolt att vara i gäng. Blivit lite av en orten kultur nu med gäng och sånt tyvär
Citera
2022-12-29, 10:45
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nu är tydligen någon ihjälskjuten i Danderyd. Kan det ha med detta mordet att göra?

Var finns uppgiften att det handlar om en skjutning?
Citera
2022-12-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Är det de snabba cashen som lockar de som går med i gäng? Samhörighet, status och ryktbarhet. Har de inga andra förebilder? Hur många är det procentuellt som väljer den kriminella vägen i ett utsatt område som Rinkeby? Universitetsstudier och bra högavlönade yrken är det helt uteslutet som målbild för de unga? Jag fattar inte hur det har kunnat gå så snett för så många. För som du skriver; det finns ju faktiskt ingen egentlig ursäkt till att bli kriminell i Sverige.

De somaliska familjerna kanske skulle minska på barnafödandet och ta hand om sina barn - uppfostra dom - och utbilda sig själva och skaffa egen försörjning istället för att skaffa ett 10-tal barn och hamna utanför samhället.

Det är en bråk del av alla som faktiskt blir kriminella, bara att dom gör så mycket ljud att dom sticker ut.
Men kan säga så här som barn när jag växte upp i Rinkeby kände jag mig som om jag inte tillhörde samhället eller Sverige. Många grabbar känner så och ser det som lönlöst att ens försöka. Idag så är gäng kultur något som många orten barn tycker är coolt så dom vill redan vara brottslingar utan att ens behöva det i många fall. Men du vet man hänger i orten och ser dom äldre grabbarna med bilar brudar allar respekterar dom och känner jag vill också vara med. Många åker in i fela banan redan som 12 åringar.
Somalier är lite annorlunda för dom integrerar sig knappt och lever för det mesta på dig. Så dom har inte många professionella förebilder.
Citera
2022-12-29, 10:54
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Var finns uppgiften att det handlar om en skjutning?
(FB) Misstänkt mord – person hittat död i fordon (Danderyd)
Citera
2022-12-29, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rismedbanan
Vad har du fått det här tramset ifrån? Sebbe är inte DP och vilka från DP hängde Einar med? 3mst har varit borta sedan länge var bara Mackan kvar och han har också varit borta ett tag nu. Einar kände absolut inte Sixty och dom eller Sebbe. Han kände Adel som har kontakt med HH thats it. Ni gör upp era egna historier här. Det är enkelt i Sverige du kan betala för mord betyder inte att du känner någon.
Uppenbarligen hängde han ju med Dumle?
Citera
2022-12-29, 10:59
Medlem
Citat:
Det är en bråk del av alla som faktiskt blir kriminella, bara att dom gör så mycket ljud att dom sticker ut.
Men kan säga så här som barn när jag växte upp i Rinkeby kände jag mig som om jag inte tillhörde samhället eller Sverige. Många grabbar känner så och ser det som lönlöst att ens försöka. Idag så är gäng kultur något som många orten barn tycker är coolt så dom vill redan vara brottslingar utan att ens behöva det i många fall. Men du vet man hänger i orten och ser dom äldre grabbarna med bilar brudar allar respekterar dom och känner jag vill också vara med. Många åker in i fela banan redan som 12 åringar.
Somalier är lite annorlunda för dom integrerar sig knappt och lever för det mesta på dig. Så dom har inte många professionella förebilder.

Problemet med kidsen är att dom saknar konsekvenstänk och framtida mål. Det är leva för dagen som gäller och utbildning prioteras inte I dom kulturerna. Detta beteende är vanligt förekommande i östafrika.
Citera
2022-12-29, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smogaffet
Mest förvånad över att denna obegåvade skitungen har lyckats få ihop värden på flera miljoner och att han har förvarat det hemma.

Undrar bakgrunden till detta
vet han va never safe! Men alla besöker väl sinn familje i jul. Så er lite Amatör om han va så hotad! Min feeling er att han måste ha kjent sej safe.om han va ensam å du har pengar å guld i miljoner så taggar man. En av två Einar/kontakter/fam kontakter eller Eliten vill radera alla som vet nått om detta.(granaten vet undanmanöver) För det kan bli större Kaos! Bad for the Deniros! Hvem Gillar det?! Ämatörer frågar du mej! E från Norra B men tagga, spelade aldrig mina kort sån, om man inte kan metalisera eller reflektera samt eller hantera dina egna känslor så inte ens pröva Gamet!! Du måste haija va hajarna haijar endå finns det No winners. Er stolt att jag är född i Norra B men är inte glad utvecklingen, om man kommer ut eller bort du vill klara dej vart som Helst i livet å di motgångar som den bjuder på. Men från orten ere svårare å gjör allt rätt en fel🤷‍♂️
Citera
2022-12-29, 11:19
Medlem
[quote=CoolGenerator|82910342]
Citat:
Ursprungligen postat av Blazer92

Nyfiken på just varför den summan kommer upp i tankarna isf?
För att jag vet att det är dessa summorna som oftast cirkulerar i alla fall i Malmö.
Citera
2022-12-29, 11:24
Medlem
Citat:

Alla normalbegåvade vet att för att lyckas i ett nytt land så gäller det att lära sig språket och skaffa ett jobb. Föräldrarna har ett ansvar här.
Citera
2022-12-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Uppenbarligen hängde han ju med Dumle?

Dumle ja genom just Adel. Men Dumle var inte en av de shooters från DP. Ingen bryr sig om Dumle sådär
Citera
2022-12-29, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roiderbanks
Alla normalbegåvade vet att för att lyckas i ett nytt land så gäller det att lära sig språket och skaffa ett jobb. Föräldrarna har ett ansvar här.

Asså alla dom här kan svenska. Flesta är födda här så språket har inget med saken att göra. Mer utav en sekulär kultur i förorterna. Rinkeby är inte som Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in