2022-12-24, 02:12
Medlem
LemPicas avatar
Det är 6 timmar som gäller enligt lag/Jordbruksverket.
Jag hade inte skaffat hund om jag inte kunde lösa att inte låta hunden vara ensam och orastad i 6 timmar.
Det finns många hundrastare, hundvakter och om du har råd hunddagis att anlita.
Det är mysigt med hund (har egna) men har man inte tiden och/eller ekonomin som krävs är mitt råd att vänta/avstå.
Det är mer tidskrävande än man tror.
Se också till att välja ras efter din livsstil och inte efter utseende eller status.
Citera
2022-12-24, 21:26
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Du skriver:

” Du får ställa frågan till dig själv, skulle jag klara av att inte skita eller pissa på 8-9 timmar?”

Om du inte förstår vad du själv skriver, så är det ditt problem.

Du klarar alltså inte att avstå från att pissa på 8 timmar?

I vaket tillstånd, lyckades du missa hela poängen? Testa själv imorrn och återkom.
Citera
2022-12-25, 05:12
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
I vaket tillstånd, lyckades du missa hela poängen? Testa själv imorrn och återkom.

Ja för du kommer ju lita på vad jag säger i frågan oavsett.
Citera
2022-12-25, 14:17
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Jag hade inte skaffat hund om jag inte kunde lösa att inte låta hunden vara ensam och orastad i 6 timmar.
Det är mysigt med hund (har egna) men har man inte tiden och/eller ekonomin som krävs är mitt råd att vänta/avstå.
Se också till att välja ras efter din livsstil och inte efter utseende eller status.

Korrekt, 6 timmar är det som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja för du kommer ju lita på vad jag säger i frågan oavsett.

Jodå, jag lovar att lita på dig om du lovar att göra testet korrekt, ät, drick och sov precis som vanligt, sen så struntar du i att gå på toa under 8-9 timmar i sträck av din vakna tid. Testa varje dag under, säg en veckas tid och plita ner här hur enkelt det var på en skala 1-10. Ta sen det resultatet och begrunda nu att du är en hund som inte vet när den får gå på toa nästa gång och absolut inte medverkar i någon form av test.
Citera
2022-12-27, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Korrekt, 6 timmar är det som gäller.

Jodå, jag lovar att lita på dig om du lovar att göra testet korrekt, ät, drick och sov precis som vanligt, sen så struntar du i att gå på toa under 8-9 timmar i sträck av din vakna tid. Testa varje dag under, säg en veckas tid och plita ner här hur enkelt det var på en skala 1-10. Ta sen det resultatet och begrunda nu att du är en hund som inte vet när den får gå på toa nästa gång och absolut inte medverkar i någon form av test.

Jag minns att jag gjorde det när jag gick i skolan. Ville inte gå på skolans toalett.
Citera
2022-12-27, 19:31
Medlem
Citat:

Det är ingen lag utan en rekommendation.
Citera
2022-12-29, 01:22
Medlem
LemPicas avatar
Googlade "hur länge får en hund vara ensam?"
Dessa är bara dom första resultaten;

"Enligt svensk lag får man inte heller lämna hunden utan tillsyn för länge. Hur lång stund kan då en hund vara ensam? En tränad vuxen hund brukar klara av att vara ensam 4 - 5 timmar per dag. En åttaveckors valp kan däremot oftast inte vara ensam alls utan måste tränas."

"En hund kan vara ensam i upp till fem timmar. Det kan variera mycket mellan olika individer. Enligt de allmänna skötselråden som Jordbruksverket ställer upp så ska en hund rastas minst var sjätte timme dagtid. Yngre och äldre hundar kan behöva rastas oftare."

"Vad säger lagen om rastning?

Enligt Jordbruksverkets föreskrifter ska hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård "rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd". Hundar som permanent hålls i rastgård ska varje dag rastas på annan plats. De allmänna råden säger att hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare." (Detta sista stycke från SKK:s hemsida).

Du kan alltså bli anmäld och få problem med bl a JBV om du lämnar hunden orastad i mer än 6 timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Det är ingen lag utan en rekommendation.
Citera
2022-12-29, 06:27
Medlem
Bravess avatar
Citat:

"Enligt svensk lag får man inte heller lämna hunden utan tillsyn för länge. Hur lång stund kan då en hund vara ensam? En tränad vuxen hund brukar klara av att vara ensam 4 - 5 timmar per dag. En åttaveckors valp kan däremot oftast inte vara ensam alls utan måste tränas."

"En hund kan vara ensam i upp till fem timmar. Det kan variera mycket mellan olika individer. Enligt de allmänna skötselråden som Jordbruksverket ställer upp så ska en hund rastas minst var sjätte timme dagtid. Yngre och äldre hundar kan behöva rastas oftare."

Enligt Jordbruksverkets föreskrifter ska hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård "rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd". Hundar som permanent hålls i rastgård ska varje dag rastas på annan plats. De allmänna råden säger att hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare." (Detta sista stycke från SKK:s hemsida).

Du kan alltså bli anmäld och få problem med bl a JBV om du lämnar hunden orastad i mer än 6 timmar.

Du kan bli anmald for vad som helst. En van till mig som korde hem till sin hund varenda lunch for att ta ut denne blev anmald av sin granne. Allt som hander ar att JBV slosar tid pa att skicka ut nagon i onodan, de ser hur hunden lever i hemmet och sen blir anmalan avskriven. Ser de uppenbart "neglect", typ hunden lever i sin egen avforing, ar valdigt avmagrad etc, da kan du fa problem. Inte annars.

6 timmar ar en rekommendation, ingenstans i ditt inlagg star det at 6 timmar ar lag. Darmed inte sagt att 6 timmar inte borde vara en lag, for det borde det.
Citera
2022-12-29, 06:34
Medlem
Passerar ofta ett hunddagis här i stan. Det är ju jättedyrt att han sin hund på dagis men inte lämnar man den ensam hemma? Vovvarna på dagiset skäller och traskar runt på gården och det ser ju inte så kul ut MEN de är hundar och har inte våra känslor? De har sällskap på dagiset och det finns personal som kan ingripa om ngn vovve mår dåligt.
Citera
2022-12-29, 06:39
Medlem
LemPicas avatar
I första stycket;

"Enligt svensk LAG får man inte heller lämna hunden utan tillsyn för länge. Hur lång stund kan då en hund vara ensam? En tränad vuxen hund brukar klara av att vara ensam 4 - 5 timmar per dag. En åttaveckors valp kan däremot oftast inte vara ensam alls utan måste tränas."

Hunden behöver absolut inte leva i ren misär med skit upp till hakan för att hundägare skall få på pälsen.

Lämnas en liten valp för länge får du skit för det, lämnar du en gammal hund för länge får du skit för det.
Bedömning görs ju från fall till fall.
Det är väl inte jättesvårt att läsa innantill?

Och visst kan folk anmäla varandra för allt möjligt, men om det visar sej finnas fog för anmälan när det kontrolleras får man ta konsekvenserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Du kan bli anmald for vad som helst. En van till mig som korde hem till sin hund varenda lunch for att ta ut denne blev anmald av sin granne. Allt som hander ar att JBV slosar tid pa att skicka ut nagon i onodan, de ser hur hunden lever i hemmet och sen blir anmalan avskriven. Ser de uppenbart "neglect", typ hunden lever i sin egen avforing, ar valdigt avmagrad etc, da kan du fa problem. Inte annars.

6 timmar ar en rekommendation, ingenstans i ditt inlagg star det at 6 timmar ar lag. Darmed inte sagt att 6 timmar inte borde vara en lag, for det borde det.
Citera
2022-12-29, 11:22
Medlem
Citat:

Försök att hitta lagen istället.
Det som finns är råd och rekommendationer från jordbruksverket. Inte lag utan rekommendationer. Det står lite här och där på nätet att det är lag. Men ingenstans kommer du hitta en hänvisning till en faktisk lag. Tror det närmsta du kommer lag är tillsyn 2 ggr per dag. Viss skillnad.
Citera
2022-12-29, 11:43
Medlem
Bravess avatar
Citat:
I första stycket;

"Enligt svensk LAG får man inte heller lämna hunden utan tillsyn för länge. Hur lång stund kan då en hund vara ensam? En tränad vuxen hund brukar klara av att vara ensam 4 - 5 timmar per dag. En åttaveckors valp kan däremot oftast inte vara ensam alls utan måste tränas."

Hunden behöver absolut inte leva i ren misär med skit upp till hakan för att hundägare skall få på pälsen.

Lämnas en liten valp för länge får du skit för det, lämnar du en gammal hund för länge får du skit för det.
Bedömning görs ju från fall till fall.
Det är väl inte jättesvårt att läsa innantill?

Och visst kan folk anmäla varandra för allt möjligt, men om det visar sej finnas fog för anmälan när det kontrolleras får man ta konsekvenserna.

Det ar den som tror att det finns en 6-timmarslag som bor lasa innantill. Det finns ingen sadan lag. Punkt. Sa folk har i traden kan sluta gasta om exakta timtal, det finns inget sadant.

Texten du postar om och om igen sager ingenting om hur lange en hund enligt lag far lamnas ensam eller hur lang tid det som max far ga emellan rastning. Ingenting. Det finns endast "en hund BÖR" och "en hund KAN" och "inte for lange" (vilket inte alls ar detsamma som "lagen sager 6 timmar"). Det ar val inte sa svart att lasa innantill?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in