2022-12-28, 20:07
Medlem
lennybjorklunds avatar
Låt oss säga att man har belopp högre än 100k i kontanter, hur skulle man då tvätta dessa kontanter på bästa sätt samt diskret utan massa frågor? (privatperson)
Låt mig höra alla kvicka ideer med en förklaring bakom det hela.

Mvh
Senast redigerad av lennybjorklund 2022-12-28 kl. 20:11.
Citera
2022-12-28, 20:10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lennybjorklund
Låt oss säga att man har belopp högre än 100k i kontanter, hur skulle man då tvätta dessa kontanter på bästa sätt samt diskret utan massa frågor?
Låt mig höra alla kvicka ideer med en förklaring bakom det hela.
Använda kontakterna lite i taget är mitt tips
Citera
2022-12-28, 20:13
Medlem
lennybjorklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Använda kontakterna lite i taget är mitt tips

Vi säger att man låt oss säga 300k då istället man vill köpa ny bil kanske eller något annat dyrt hur skulle detta ske? Använda kontanter att köpa en bil exempelvis via privatperson eller bilförsäljare..?, hade ju varit väldigt konstigt
Senast redigerad av lennybjorklund 2022-12-28 kl. 20:16.
Citera
2022-12-28, 20:23
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Be vänner och bekanta att Swisha en, skriva en notering om att man utfört ett jobb eller tjänst. Ge dem kontanter motsvarande beloppet.
Men gör det utspritt över tid. För mycket swishande på kort tid så drar bankerna öronen åt sig, judelakejer som de är.
Citera
2022-12-28, 20:40
Medlem
Ska du tvätta pengarna endast en gång vid ett tillfälle?

Gå i sådana fall med kontanterna i ett kuvert till polisen och säg att du hittade dem på närmsta busshållplats. Säg också på polisstationen att du vill behålla pengarna om ägaren inte hittas.

Efter 3 månader är pengarna dina.

Vet inte om du får något kvitto eller liknande men antagligen kommer det finnas dokumentation från polisen som du kan visa för banken om de undrar.
Citera
2022-12-28, 20:55
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST

Gå i sådana fall med kontanterna i ett kuvert till polisen och säg att du hittade dem på närmsta busshållplats. Säg också på polisstationen att du vill behålla pengarna om ägaren inte hittas.

Vet inte om du får något kvitto eller liknande men antagligen kommer det finnas dokumentation från polisen som du kan visa för banken om de undrar.
Din jävla dummer han blir av med alla pengar, kontanter som upphittas och som kan komma från ett brott, kan det inte bevisas att de ej kommer från brott, hur man nu skall bevisa upphittade pengar ej är olagliga pengar blir ett problem, alltså tar staten hand om dessa.
Citera
2022-12-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Din jävla dummer han blir av med alla pengar, kontanter som upphittas och som kan komma från ett brott, kan det inte bevisas att de ej kommer från brott, hur man nu skall bevisa upphittade pengar ej är olagliga pengar blir ett problem, alltså tar staten hand om dessa.

Kuvertet kan vara av typen där inte brott kan misstänkas.

Om inte detta bara är hypotetiskt kan TS PM:a mig om du vill veta och få lite hjälp.
Citera
2022-12-28, 21:04
Medlem
che3s avatar
Citat:
Kuvertet kan vara av typen där inte brott kan misstänkas.

Om inte detta bara är hypotetiskt kan TS PM:a mig om du vill veta och få lite hjälp.
Ja det står kanske Frälsningsarmén på kuvertet
Citera
2022-12-28, 21:11
Medlem
lennybjorklunds avatar
Citat:

Känns lite konstigt att komma med ett kuvert som innehåller typ 300k..
Citera
2022-12-28, 21:11
Medlem
"Högre än 100k" hjälper ungefär noll. Är det 101k eller 10 miljoner vi snackar om?

Mycket handlar också om vem du är i övrigt. Har du en vit inkomst? Historik av insättningar här och där? Allt sånt hjälper. Handlar det om summor i lägre 100k-klassen (alltså inte 900k utan 100-300k..) så är det inte mycket mer att göra än:

-Betala för allt du kan kontant, konsumera upp det du kan. Rör inte dina vanliga vita pengar på kontot något.
och
-Sätt in en lämplig summa i insättningsautomaten då och då. Maxa inte på 10k i veckan, då kommer banken börja undra.

Du borde kunna tvätta typ 30k i månaden på det sättet (kanske 20k i insättningar och 10k i utgifter du brukar betala med kort men nu tar kontant istället).
Citera
2022-12-28, 21:13
Medlem
Palisongs avatar
Citat:
Hittade 737 000 kr – får behålla pengarna
https://www.expressen.se/kvallsposten/hittade-737-000-kr--far-behalla-pengarna/

Vetefan om jag skulle våga chansa dock, om jag redan hade pengarna i min besittning från början. Känns som att ett sånt scenario snabbt kan bli en "bedömningsfråga" eller liknande trams.

Ordna kvitton för saker man sålt, som inte existerar? Sålda tjänster? Fast då ska man väl skatta m.m.
Citera
2022-12-28, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lennybjorklund
Känns lite konstigt att komma med ett kuvert som innehåller typ 300k..

https://www.expressen.se/kvallsposten/hittade-737-000-kr--far-behalla-pengarna/

Citat:
På en promenad i Helsingborg hittade mannen 737 000 kronor.
Men efter pengarna inte hittat sin ägare får mannen nu behålla hela summan.
– Han grät inte när han gick härifrån, säger Richard Glantz, presstalesman vid polisen i nordvästra Skåne, till Helsingborgs Dagblad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in