2022-12-27, 20:09
Medlem
Hej!

Jag skapade ett konto för att kunna nå ut och även sätta igång en diskussion gällande den rådande situationen i kryptovärlden.

Har sedan 2017 varit en del av det tekniska och teoretiska i blockchain, men inte investerat mer än vad jag har kunnat förlora då jag skiljer på datavetenskap och spekulation.

Min fråga kommer i slutet, men jag kommer ge min ”enkla” syn och tankar på vad som händer just nu och vad som jag tror kommer hända inom en snar framtid.

Generellt så har vi denna rådande situation, som många förutspådde, då många lät individer såsom SBF och andra autistiska sociopater ta deras pengar. Detta har dock hänt hela tiden då vi alla veta att vilda västern alltid attraherar cowboys.

Många har sig själva att skylla, eftersom när man sätter in sina kulor på en CEX så är det som att gå ut en natt i Bangkok utan gummi. Det är som vilken ”bank” som helst, fast i detta fall utan någon insättningsgaranti. Det hela bottnar att folk inte förstår skillnaden mellan distribuerade och centrala nätverk. Om du håller dina coins/tokens i en Wallet så är det du som har direkt tillgång till värdet. Det är alltså representerat och distribuerat på ett nätverk
och så länge du har dina privata nyckel ixh lösenord så har du alltid tillgång till dina tillgångar. Skall du lita på en CEX såsom Coinbase eller Binance så kan du bara hoppas på att du inte en dag skall logga in dig och möts av ett felmeddelande.

Samma sak gäller när pseudobanker börjar erbjuda sina ”tjänster”. Det kanske är det mest pinsamma i branschen. Jag brukar likna det att gå till ett bryggeri med ett sexpack öl för att be dem ”vaka” över min maltdrycker. Det skulle ju såklart ha någon mening om jag kunde byta mot andra ölsorter eller kanske till och med kolsyrad läskedryck. Men den tjänsten uppenbarligen finns inte (ännu) Eller som en känd Svensk bankdirektör en gång sa, ”du kan fråga en bankman om krypto och han har egentligen lika mkt kunskap som en florist..”

Vad är då felet med dagens krypto? Vi sitter i en besvärlig situation för att det är fortfarande en oreglerad marknad där du samtidigt har massa oseriösa aktörer som skor sig över småsparare.
Men samtidigt var det ju det som vi alla ville komma ifrån.. reglering där s.k policymakers skall diktera villkoren.

Och det är inte lätt alla gånger för även ett stort nätverk som Ethereum är hårt centraliserat av ett fåtal nodes som har stor påverkan i vilken riktning nätverket skall gå. Egentligen så är det bara Bitcoin som håller ”stilen”. Men om man är bara här för spekulation (och jag förstår att de flesta är det..) så kan det kännas rätt sent att köpa in sig även om när BTC nu ligger på $16-17K. Tänker man långsiktigt så kan man fortfarande anse att det är ganska billigt, men jag är ingen spåman och det är uppenbarligen inte ni heller..

Idag gick JP Morgan ut och uttalar sig att det är egentligen inte de distribuerade nätverken och protokollen som har fallerat utan det är de centraliserade nätverken men ett fåtal aktörer som har skapat dåligt renommé i branschen. Och de har rätt på så sätt. Men vad händer då om en bank som JP Morgan kommer in och börjar röra om? Det skapar såklart ännu mer centralisering.. deras ”safe haven” blir ännu en bankprodukt och du som sparar kommer få dina uppgifter skickade direkt till ditt skattekontor.

Det hela leder till min syn på en lösning:
Begynnelsen av nya nätverk där man använder sig av consensus mekanismer som inte kräver lika mkt energi som idag (som PoW), inte ens Delegated Proof of Stake utan mer Byzantine Fault Tolerance baserade beslutsmekanismer. De är är snabbare, enklare och mkt mer energisparande än alla andra gamla kusiner.
Dessa nätverk kommer att skapas av människor som inte har någon ekonomisk vinning i åtanke, inte har de heller något intresse att spela några Major Nodes på dessa nätverken. Utan där syftet är endast att tillföra en sund och säker teknologi till gemene man. Liknande nätverk finnas redan hos t.ex Ripple, men de är ett amerikanskt streberföretag med de mest opportunistiska människorna man någonsin har sett i finansbranschen. De vill egentligen bara skapa sin egna privata centrala bank och det är därför de lynchas av SEC. Det komiska är att just storbankerna har köpt in sig tidigt och är bakom det mesta gällande XRP transaktioner, och nu ser vi att beslutsfattare i federala myndigheter i USA sitter i deras styrelse. Vilken soppa…

Vi kommer ta de bästa bitarna från blockchain och digital ledger teknologin och implementera detta in i gamla (eller ibland helt nyuppbyggda) system som utför verifiering och transaktion utan någon kostnad eller försening. Men vad som är allra bäst: det är säkert. Folk kommer enkelt att kunna bygga egna Web3 baserade system genom Chat GPT liknande boter som själva konstruerar finansiella lösningar efter ändamål. Äntligen kommer vi få se parachains som verkligen fungerar och låter dessa nätverk kommunicera friktionsfritt med varandra. Många av dessa nätverk kommer vara företag då de kommer investera mest inom denna teknologin. Finansiella grupper som BlackRock och Vanguard har börjat detta skifte genom att titta på en implementering av de digitala centralbanksvalutorna i sina system och låta varje deltagare anpassa sig efter deras policy (som det alltid har varit m.a.o..)

Så vad är då min fråga:
Tror ni verkligen på en framtid av krypto där vi fortsätter att ha CEXs (reglerade) och där nya innovativa tokens/coins kommer att kunna erbjudas? Eller faller det helt och hållet under 2023 där vi kommer gå back to basic med att endast kunna hålla BTC / ETH på cold Wallets, samtidigt som alla andra mindre valutor kommer dö ut, då männen med de mörka slipsarna beslutar att leken är slut och genom det stänger ned varje Exchange som inte erbjuder reglerade digitala valutor? Allra helst sina egna..
Citera
2022-12-27, 20:28
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Nej, jag tror att du har helt rätt. Du svarar ju på frågan själv i din välformulerade trådstart. Det ska till en mycket kreativ hjärna för att tro något annat.
Citera
2022-12-27, 20:35
Medlem
fejsetnr1s avatar
Ja avskyr crypto o allt det står för... Ja du kan handla utan att visa vem du är.... Varför till vilken mening?
Sen kan du tydligen införskaffa bra dator delar för att skaffa dig mer crypto på kostanden av el?
Inte speciellt insatt men fattar helt ärligt inte va ja skulle behöva crypto valuta till tex. ??
Jävla skit om du frågar mig......
Citera
2022-12-27, 20:43
Medlem
HBStoffels avatar
Tror att en del av problemet med BTC är inbyggt iom den låga överföringsgraden vilket är förutsättningen för att alla kring tjänster skapades från första början samt att inte säljtid (2-7dagar) på marknaderna funnits som gjort att ohederliga aktörer täljt guld.

Med det sagt.
Tror inte krypto är slut vare sig som teknik eller koncept även om mycket förtroende är förbrukat med nuvarande upplägg, sitter inte på svaren. Men skulle bli förvånad om det inte finns någon där ute som sitter på hela eller iaf delar av lösningen.
Citera
2022-12-27, 21:01
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Det enda sättet för krypto att överleva som "valuta" är att den knyts till en fot. Det må vara Dollar, guld eller kålrötter. Vi måste vara realistiska! Om krypto ska kunna slå ut bankernas fiat-valuta kan en månadslön inte ena månaden köpa 4 sprillans nya Ferrari och andra månaden bara räcka till en flaska Explorer och ett paket plåster.

Tiden för att spekulera i kryptots "värde" måste vara över, och man måste etablera en plattform som imiterar en valuta. Annars är det kört. Du kan idag inte gå in på ICA och köpa en limpa och som betalning erbjuda en aktie i Klarna om 6 månader. Så länge krypto fungerar på samma sätt är konceptet dött annat än som pyramidspel.
Citera
2022-12-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1
Ja avskyr crypto o allt det står för... Ja du kan handla utan att visa vem du är.... Varför till vilken mening?

Bara om du stannar helt inom krypto och aldrig tar fysisk leverans av något. Om du någonsin gör det så finns minst en person som vet ditt namn och fysiska adress samt kan länka det till en walletadress. Alla transaktioner som någonsin gjorts lagras för alltid på block chain.

Det är inte ens bra till det.
Citera
2022-12-27, 21:34
Medlem
Cracksmokers avatar
Har sagt länge att bitcoin etc enda verkliga värde är det värdet det har för att det används för att köpa droger och dyl. Det är drogshopparna som får agera fot
Citera
2022-12-27, 21:56
Medlem
Nja troligtvis händer inte så mycket. "Folk kommer enkelt att kunna bygga egna Web3 baserade system genom Chat GPT liknande boter som själva konstruerar finansiella lösningar efter ändamål. " Tror absolut inte att detta kommer att hända. Förstår att man som teknikintresserad gärna drömmer sig bort så här men mest troligt är att det aldrig kommer att hända tyvärr.
Citera
2022-12-27, 22:06
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalAssets
Hej!

Jag skapade ett konto för att kunna nå ut och även sätta igång en diskussion gällande den rådande situationen i kryptovärlden.

Har sedan 2017 varit en del av det tekniska och teoretiska i blockchain, men inte investerat mer än vad jag har kunnat förlora då jag skiljer på datavetenskap och spekulation.

Min fråga kommer i slutet, men jag kommer ge min ”enkla” syn och tankar på vad som händer just nu och vad som jag tror kommer hända inom en snar framtid.

Generellt så har vi denna rådande situation, som många förutspådde, då många lät individer såsom SBF och andra autistiska sociopater ta deras pengar. Detta har dock hänt hela tiden då vi alla veta att vilda västern alltid attraherar cowboys.

Många har sig själva att skylla, eftersom när man sätter in sina kulor på en CEX så är det som att gå ut en natt i Bangkok utan gummi. Det är som vilken ”bank” som helst, fast i detta fall utan någon insättningsgaranti. Det hela bottnar att folk inte förstår skillnaden mellan distribuerade och centrala nätverk. Om du håller dina coins/tokens i en Wallet så är det du som har direkt tillgång till värdet. Det är alltså representerat och distribuerat på ett nätverk
och så länge du har dina privata nyckel ixh lösenord så har du alltid tillgång till dina tillgångar. Skall du lita på en CEX såsom Coinbase eller Binance så kan du bara hoppas på att du inte en dag skall logga in dig och möts av ett felmeddelande.

Samma sak gäller när pseudobanker börjar erbjuda sina ”tjänster”. Det kanske är det mest pinsamma i branschen. Jag brukar likna det att gå till ett bryggeri med ett sexpack öl för att be dem ”vaka” över min maltdrycker. Det skulle ju såklart ha någon mening om jag kunde byta mot andra ölsorter eller kanske till och med kolsyrad läskedryck. Men den tjänsten uppenbarligen finns inte (ännu) Eller som en känd Svensk bankdirektör en gång sa, ”du kan fråga en bankman om krypto och han har egentligen lika mkt kunskap som en florist..”

Vad är då felet med dagens krypto? Vi sitter i en besvärlig situation för att det är fortfarande en oreglerad marknad där du samtidigt har massa oseriösa aktörer som skor sig över småsparare.
Men samtidigt var det ju det som vi alla ville komma ifrån.. reglering där s.k policymakers skall diktera villkoren.

Och det är inte lätt alla gånger för även ett stort nätverk som Ethereum är hårt centraliserat av ett fåtal nodes som har stor påverkan i vilken riktning nätverket skall gå. Egentligen så är det bara Bitcoin som håller ”stilen”. Men om man är bara här för spekulation (och jag förstår att de flesta är det..) så kan det kännas rätt sent att köpa in sig även om när BTC nu ligger på $16-17K. Tänker man långsiktigt så kan man fortfarande anse att det är ganska billigt, men jag är ingen spåman och det är uppenbarligen inte ni heller..

Idag gick JP Morgan ut och uttalar sig att det är egentligen inte de distribuerade nätverken och protokollen som har fallerat utan det är de centraliserade nätverken men ett fåtal aktörer som har skapat dåligt renommé i branschen. Och de har rätt på så sätt. Men vad händer då om en bank som JP Morgan kommer in och börjar röra om? Det skapar såklart ännu mer centralisering.. deras ”safe haven” blir ännu en bankprodukt och du som sparar kommer få dina uppgifter skickade direkt till ditt skattekontor.

Det hela leder till min syn på en lösning:
Begynnelsen av nya nätverk där man använder sig av consensus mekanismer som inte kräver lika mkt energi som idag (som PoW), inte ens Delegated Proof of Stake utan mer Byzantine Fault Tolerance baserade beslutsmekanismer. De är är snabbare, enklare och mkt mer energisparande än alla andra gamla kusiner.
Dessa nätverk kommer att skapas av människor som inte har någon ekonomisk vinning i åtanke, inte har de heller något intresse att spela några Major Nodes på dessa nätverken. Utan där syftet är endast att tillföra en sund och säker teknologi till gemene man. Liknande nätverk finnas redan hos t.ex Ripple, men de är ett amerikanskt streberföretag med de mest opportunistiska människorna man någonsin har sett i finansbranschen. De vill egentligen bara skapa sin egna privata centrala bank och det är därför de lynchas av SEC. Det komiska är att just storbankerna har köpt in sig tidigt och är bakom det mesta gällande XRP transaktioner, och nu ser vi att beslutsfattare i federala myndigheter i USA sitter i deras styrelse. Vilken soppa…

Vi kommer ta de bästa bitarna från blockchain och digital ledger teknologin och implementera detta in i gamla (eller ibland helt nyuppbyggda) system som utför verifiering och transaktion utan någon kostnad eller försening. Men vad som är allra bäst: det är säkert. Folk kommer enkelt att kunna bygga egna Web3 baserade system genom Chat GPT liknande boter som själva konstruerar finansiella lösningar efter ändamål. Äntligen kommer vi få se parachains som verkligen fungerar och låter dessa nätverk kommunicera friktionsfritt med varandra. Många av dessa nätverk kommer vara företag då de kommer investera mest inom denna teknologin. Finansiella grupper som BlackRock och Vanguard har börjat detta skifte genom att titta på en implementering av de digitala centralbanksvalutorna i sina system och låta varje deltagare anpassa sig efter deras policy (som det alltid har varit m.a.o..)

Så vad är då min fråga:
Tror ni verkligen på en framtid av krypto där vi fortsätter att ha CEXs (reglerade) och där nya innovativa tokens/coins kommer att kunna erbjudas? Eller faller det helt och hållet under 2023 där vi kommer gå back to basic med att endast kunna hålla BTC / ETH på cold Wallets, samtidigt som alla andra mindre valutor kommer dö ut, då männen med de mörka slipsarna beslutar att leken är slut och genom det stänger ned varje Exchange som inte erbjuder reglerade digitala valutor? Allra helst sina egna..

Doge kommer överleva alla valutor.
Citera
2022-12-27, 22:26
Medlem
RyskaMaffians avatar
Överföringsavgifterna för crypto är mycket höga, över 100kr per transaktion. Det är ingen som kommer använda något sådant för dagliga inköp. Då återstår endast värdet av crypto som en investeringstillgång, men utan egentligt användsningsområde. Priset hålls uppe tills bubblan oundvikligen spricker, vilket har hänt nu. Det krävs ingen märkvärdig hjärnkapacitet för att inse att det här var vad som skulle hända. Gicka att se för flera år sedan.
Citera
2022-12-27, 22:35
Medlem
Jag tror du behöver zooma ut ett steg.

Ponera att vi fortsätter ha Ethereum (tar det som exempel då du även behöver studera dess icke-centraliering; du har missförstått varför det vinner), som vi använder via en ZK-aggregator, exempelvis ZKSync. Självklart kommer det att byggas centrala institutioner kring detta. Allt från saker som att enheter kan handlas via scammers som FTX till lending. Det är inte otroligt att någon aktör blir riktigt stor - större än FTX/Binance.

Så, merparten av all handel och hantering i världen sker via en central aktör. Poängen förlorad.. eller?

Nä, inte alls. Det är därför du behöver zooma ut. Den centrala aktören äger ingen kontroll över protokollet, vilket gör att du bara kan ta dina enheter någon annanstans om du är missnöjd.

I framtiden kommer vi ha account abstraction osv som gör det mer trivialt för kreti och pleti att vara sin egen bank, men jag vill inte fokusera på det för det är viktigt att fatta att dessa centrala aktörer inte påverkar fundamenta ändå. Ta exemplet med BTCs 21 miljoner coins: en stat kan hitta massa roliga sätt att driva fractional reserve banking, kan få en befolkning att acceptera statliga bitcoin-papperslappar eller vad som helst, men det kommer inte påverka fundamenta för Bitcoin. De där 21 miljonerna är fortsatt 21 miljoner.

Dessa är lågnivåprotokoll. Det är den minsta beståndsdelen vad gäller mänsklig digital samverkan, det finns inget där under som går att rubba, det går bara att bygga beroende lager ovanpå.
Citera
2022-12-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyskaMaffian
Överföringsavgifterna för crypto är mycket höga, över 100kr per transaktion. Det är ingen som kommer använda något sådant för dagliga inköp.
Transaktioner kostar idag cent, inte dollar, och långsiktigt är det billigare än alla centrala alternativ vi känner till. Det kommer rent av röra sig mot nära 0:-/transaktion; eventuella kostnader kommer utgöras av serviceavgifter som du då själv valt att betala för.

Så lugna dig lite med korkade slutsatser utan information, för dina barn kommer skratta åt dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in