Citat:
Ursprungligen postat av
annica, sthlm
Det är faktiskt ungefär så det idag ligger till- Ryssland har tappat ungefär 60-70% procent av sina exportintäkter sett till hur det var för ett halvår sedan då oljepriset låg en bit över 100 USD/fat. Sedan en tid tillbaka ligger oljepriset på strax över 50 USD/fat. Ryssland har förlorat mer än hälften av denna inkomst, lägg därtill deras ökande transportkostnader som kommer sig av sanktioner mot transporter och försäkrande av dess gods.
När de väl lyckas sälja något kräver kunderna en rabattvinst med anledning av att de kan köpa samma vara till samma pris från annan exportör- men om ryssarna går under dagspriset kan det bli affär. Detta var berättelsen om oljan så vi kan nu ta gasen som i det närmaste hamnat på nollexport- då de väl kan sälja någon gas måste de även i detta fall sälja under marknadspris. Gaspriset har sjunkit med cirka 20% sedan förra året.
De utländska investeringarna och satsningarna har försvunnit till 95% av vad de var för ett år sedan- de resterande 5% är även de på väg bort. Det var stora företag med flera hundratusen anställda som lämnade landet. Den arbetskraft som skulle kunna rädda Ryssland har skickats till krig och förintelse- en massiv kunskapsdränering skedde i samband med proklamerad mobilisering- de unga och utbildade försvann till andra länder där de funnit jobb till god ersättning, det ryska riket lockar föga.
Jag skulle kunna skriva flera meter om vad som väntas hända med Rysslands ekonomi och dess statsfinanser men det får jag kanske anledning till i annan postning, jag avrundar med den sanningsenliga förutsägelsen om Rysslands sammanbrott; Ryssland befinner sig nu i begynnande koma.
Det var glädjande att höra att det går dåligt för det store satan i öst.
Fast gaspriserna har väl inte skjunkit. Allt har med sånt har blivit dyrt.
Kina och Indien köper dock stora mängder gas det räcker tyvärr att hålla ryssen flyttande och kriget igång.