2022-12-19, 23:03
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, det surras ordentligt, möjligt, men vete tusan alltså, känns som mycket snack, det är ordentlig uppförsbacke, massa olika saker nu:
-EUs price cap på naturgas.
-Det skall vara milt väder.
- Freeport är fortf inte up and running.
- Recessionsspöket, det mesta som är spekulativt slaktas nu.
- Folk realiserar förluster innan årsskiftet, skatteplanering.

Jag köpte lite på 1,80, kunde inte motstå, ligger redan med en post som slaktats!

Jo det finns ju såklart många olika faktorer som kan samverka men ser man en liknande nedgång i andra bolag som är beroende av hög efterfrågan/pris på LNG? Inte vad jag kan se. Kan väl köpa att en mindre aktör med klenare ekonomiska muskler tar mer stryk i ett sådant läge men det här är ju lite väl cirkusartat.
Så jag tänker att den här nedgången borde väl ändå främst vara relaterad till ryktena kring tant Gunvor.

Coolt av dig att double-down ändå, jag avvaktar lite och framkommer det inget begripligt från officiellt håll kanske jag chansar en tusenlapp på eländet bara för att vara med och leka.
Citera
2022-12-19, 23:16
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jo det finns ju såklart många olika faktorer som kan samverka men ser man en liknande nedgång i andra bolag som är beroende av hög efterfrågan/pris på LNG? Inte vad jag kan se. Kan väl köpa att en mindre aktör med klenare ekonomiska muskler tar mer stryk i ett sådant läge men det här är ju lite väl cirkusartat.
Så jag tänker att den här nedgången borde väl ändå främst vara relaterad till ryktena kring tant Gunvor.

Coolt av dig att double-down ändå, jag avvaktar lite och framkommer det inget begripligt från officiellt håll kanske jag chansar en tusenlapp på eländet bara för att vara med och leka.

Jo, men vad hade vi, naturgasfutures ned nästan 12% idag, och Tell är spekulativt (driftwoodanläggningen). Vi får se om det kommer några nyheter AH eller imorgon!

Haha, ja, precis, det är absolut inga stora pengar, men yes, jag spelar på att Souki löser finansieringen till driftwoodanläggningen. Jag ser en framtid med USA som satsar på export av LNG, och att då driftwood har sin plats där. Looong risky game!
Citera
2022-12-20, 19:23
Avstängd
Glossuss avatar
Jag blir nervvrak på alla problem i diverse koppargruvor..
HBM-Politiskt kaos i Peru.
IVN-Nåt strul i Kongo.
First Quantum Minerals- Nåt strul i Panama.
LUMI-Värsta jävla slukhålet.
Citera
2022-12-21, 11:37
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jo, men vad hade vi, naturgasfutures ned nästan 12% idag, och Tell är spekulativt (driftwoodanläggningen). Vi får se om det kommer några nyheter AH eller imorgon!

Haha, ja, precis, det är absolut inga stora pengar, men yes, jag spelar på att Souki löser finansieringen till driftwoodanläggningen. Jag ser en framtid med USA som satsar på export av LNG, och att då driftwood har sin plats där. Looong risky game!

Den stora risken med Tell är att man kan bli massivt utspädd. Driftwood är dom väl pot-commitad i, men finansieringen är inte löst och kassaflödet räcker inte på långa vägar vad jag förstått. Klimatet är inte roligt att leta pengar i, särskilt inte till ett superprojekt

Med det sagt så är det en stor sociala medier-favorit och en rejäl rusning kan mycket väl ske oavsett detta om stjärnorna står rätt.
Citera
2022-12-21, 12:10
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Den stora risken med Tell är att man kan bli massivt utspädd. Driftwood är dom väl pot-commitad i, men finansieringen är inte löst och kassaflödet räcker inte på långa vägar vad jag förstått. Klimatet är inte roligt att leta pengar i, särskilt inte till ett superprojekt

Med det sagt så är det en stor sociala medier-favorit och en rejäl rusning kan mycket väl ske oavsett detta om stjärnorna står rätt.

Yes box, rörande överens.
Citera
2022-12-22, 16:15
Medlem
Naturgasturkens avatar
Länge sedan jag skrev något nu. Varit på lång semester, planerat bröllop (eller ja sambon planerar bröllopet och jag planerar äktenskapsförordet...) och en massa annat. Skiftade under hösten allt mer ur O&G producenter och in i servicebolag, LNG och kol. Ska försöka skriva en ordentlig uppdatering över julledigheten.

Det finns inga tecken än på någon avkylning I servicesektorn än och LNG har drabbas hårt pga narrativ och inte faktisk framtida fundamenta.

Något annat intressant var att en gammal kollega nyss messade efter att ha ringt Avanza. De har på order av Finansinspektionen stoppat all handel i Kazatomprom. Någon som vet mer? Jag sålde i våras av alla mina uranjuniorer (få kanske bara 3-4 stycken kommer bli faktiska lönsamma producenter resten bara blöda pengar) och lade pengarna i 50/50 SPUT och Kazatomprom och det vore jävligt uselt att inte kunna sälja om så skulle behövas.
Citera
2022-12-22, 17:00
Medlem
bajssprutans avatar
Någon har plockat upp Eddie Murphys visdomsord från Raw. Bra att ha paper i ordning.
Jag sitter lite som du faktiskt aktiemässigt, inte allt det andra härjet med fruntimmer och semester.
Litegrann drillers, bara eqinor och cardinal i olja, golar och cool i gas och de flesta shitcos i uranportföljen rensade.
Har bara en og-portion sput som var upc kvar och sålde mina kaz efter det att nalle puh gjorde sitt första statsbesök efter rona i Boratland och lovade att militärt försvara kazakstan. Jag är färdig med diktaturskit efter ryssbrännan.

Jag håller med brolin. Fuck ryssar, kina, danskar, fransmän och alla andra odugliga land jag glömt.

Jag vet inte om det var här jag tipsades om honom men sökningar ger inget, John Polomny är en riktig juvel att lyssna på för den energiintresserade. Behaglig röst, rätt intelligent, bra tempo och lagom foliehatt.
En video i veckan, lätt värt att höra i bakgrunden.

Rick Rule har dessutom synts till i diverse kanaler jag ser på ibland och jag rekommenderar att alla ser senaste beauty and the beast med Daniela Cambone.

Förresten frågade någon om Cleveland cliffs härom veckan i tråden, och jag tror jag har tänkt färdigt.
Det är precis som zim som vissa pirater här semibagholdar. När väl cykeln vänder igen har vi redan koll på de riktigt bra företagen och köper dessa. Lyssna noga på Rick.
Goncalvez är en stålman och sålänge han är vid rodret går bolaget vidare.
Energipriserna medför att yanksteel gör pengar trots europas misär.

Samtidigt är Tesla och bilindustrishortcaset jävligt uppenbart. Ingen har råd med det nu.
Senast redigerad av bajssprutan 2022-12-22 kl. 17:26.
Citera
2022-12-22, 17:35
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Någon har plockat upp Eddie Murphys visdomsord från Raw. Bra att ha paper i ordning.
Jag sitter lite som du faktiskt aktiemässigt, inte allt det andra härjet med fruntimmer och semester.
Litegrann drillers, bara eqinor och cardinal i olja, golar och cool i gas och de flesta shitcos i uranportföljen rensade.
Har bara en og-portion sput som var upc kvar och sålde mina kaz efter det att nalle puh gjorde sitt första statsbesök efter rona i Boratland och lovade att militärt försvara kazakstan. Jag är färdig med diktaturskit efter ryssbrännan.

Jag håller med brolin. Fuck ryssar, kina, danskar, fransmän och alla andra odugliga land jag glömt.

Jag vet inte om det var här jag tipsades om honom men sökningar ger inget, John Polomny är en riktig juvel att lyssna på för den energiintresserade. Behaglig röst, rätt intelligent, bra tempo och lagom foliehatt.
En video i veckan, lätt värt att höra i bakgrunden.

Rick Rule har dessutom synts till i diverse kanaler jag ser på ibland och jag rekommenderar att alla ser senaste beauty and the beast med Daniela Cambone.
För mig var det en självklarhet. Hade min sambo vägrat hade det inte blivit något bröllop. Jag har byggt upp en förmögenhet på egen hand till stor del innan vi ens träffades. Varför skulle hon ha rätt till halva den? Jag vill fritt kunna fortsätta förvalta den och bygga vidare som jag behagar och behålla den om det går åt pipan. 50% av alla äktenskap leder tills skilsmässa. Har flera advokatkompisar som enstämmigt menar att skilsmässor alltid blir trevligare, snabbare och ärligare om det är klart vem som får vad redan innan. Har hört så många historier om folk som bara blivit lämnade out of the blue och på köpet förlorat hälften av allt de byggt upp. Växer min förmögenhet mer över tid och det sker delvis tack vare henne (ex hon passar eventuella barn på kvällarna i mycket högre utsträckning så att jag kan sköta mina aktier) så får man väl uppdatera äktenskapsförordet så att hon får en kaka. Min investeringsfilosofi har alltid varit att se saker för vad de är och ser ingen anledning att behandla relationer på något annat sätt.

Jag föredrar de lite mer underutvecklade juristriktionerna eller i alla fall de som är helt beroende av verksamheten jag investerar i. Jag säger som Rick Rule, varför är det bättre att vita engelskspråkiga män snor mina tillgångar (ex som sker i UK, Kananda, Sverige mf länder i vissa fall) än att afrikaner gör det? Kazakerna får en ny urangruva på plats på tre år, i Kanada tar bara tillståndsprocessen ofta 10 år... Är mer sur på Finansinspektionen faktiskt som är för inkompetenta för att förstå att Kazakstan inte är en rysk delrepublik...

Tycker också John Polomny är intressant och brukar lyssna i bilen ibland, men hans shillande där han partar om bolag men för att få namnet på bolaget måste man betala samt hans överdrivna Ryssälskande blir lite jobbigt i längden, även om den kommer med en viss dos sanning också (han har helt rätt i att sanktionerna är stendumma tex). Hans generella syn på energi etc delar jag däremot till 100%.
Citera
2022-12-22, 17:39
Medlem
Naturgasturkens avatar
Ni är modiga som ligger i stål/järnmalm precis innan en recession! Det krävs riktigt stora bollar för det!

Jag personligen väntar nog tills recessionen är som värst och bolagen förhoppningsvis är utbombade innan jag eventuellt köper industrinetaller, järn och stål. Det är en spännande balans mellan massiva underinvesteringar och lågkonjunktur. Över tid kommer priserna att gå upp, men resan blir skakig och jag tror personligen att det kommer vara billigare till sommaren, men jag kan mycket väl ha fel.
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-12-22 kl. 17:45.
Citera
2022-12-22, 17:47
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Ni är modiga som ligger i stål/järnmalm precis innan en recension! Det kräver riktigt stora bollar för det!

Jag personligen väntar nog tills recessionen är som värst och bolagen förhoppningsvis är utbombade innan jag eventuellt köper industrinetaller, järn och stål. Det är en spännande balans mellan massiva underinvesteringar och lågkonjunktur. Över tid kommer priserna att gå upp, men resan blir skakig och jag tror personligen att det kommer vara billigare till sommaren, men jag kan mycket väl ha fel.
Jag ligger inte med så mycket, bara några jag köpte på det traditionella memetalet 13.37. Jag sålde faktskt det mesta runt 25-26 på rysskrigspoppen till 30 förra vintern även om det kan låta som ljug och backtrading. Jag har avanzagraferna som kan bevisa det. Suck my balls!

Men ja, järn och stål lär ta stryk framöver. Men när cykeln vänder vet vi som sagt vilka bolag som gäller.

Gälllande Polomny håller jag med till punkt och pricka i allt du säger.
Citera
2022-12-24, 12:46
Medlem
Naturgasturkens avatar
God jul alla fossilälskare, silvertorskar, stålkungar, krigsprofiterare, naturgasare, uran-gnällare och allt annat vi blivit här i tråden.

Njut av julen oavsett om det är hemma själv med en whisky skapandes DCF-modeller, med jobbig (eller trevlig) släkt eller kanske med närmaste familjen.

Men framförallt, jag hoppas ni köpt lite trevliga julklappar till er själva. Min julklapp till mig själv blev mer LNG och onshore service nu i dippen. Vissa bolag är galet billiga. För er som inte kan/vill handla i Nordamerika finns onshore drillern NORAM listad i Oslo.
Citera
2022-12-25, 21:21
Medlem
Naturgasturkens avatar
Har börjat gå igenom lite av mina investeringar för att bestämma om det är dags att skala ur, behålla eller öka. En av de intressantaste observationerna är för Aker Solutions som trots en uppgång på 60% senaste året är väldigt billig.

I höstas blev det klart att man slår ihop sin subsea verksamhet i ett JV med Schlumberger och Subsea7 som man får 20% i. Det kommer förutom 20% ägarskap i JVt ge 700 MUSD i kontanter och Schlumberger aktier (50/50). Sammanslagningen kommer att ske 1 jan 2024 och fram till dess kommer Aker Solutions subsea verksamhet generera ytterligare ca 300 MUSD i FCF till Aker Solutions. Dvs totala mängden likvida tillgångar blir 10000 MNOK.

Dessutom har Aker Solutions idag net cash på 3500 MNOK. Med ett börsvärde på 18500 MNOK minus 3500 net cash (per Q3 2022) och 10000 från Subsea-verksamheten (som beskrivits ovan) är det ca 5000 MNOK kvar av börsvärdet.

Aker solutions guidar FCF på ungefär 1 miljard NOK under 2023 exklusive Subsea verksamheten, dvs 20% FCF yield på 5000 MNOK i bolagsvärde. Då är EBITDA marginalen bara ca 5%. Backlogen är rekordstor, Aker Solutions räknar på att årligen öka omsättningen med 10% och marginalerna växer, frågan är bara till vilka nivåer och hur mycket man kan trycka upp kontrakten efter 2023. Kan de öka marginalen med bara några procentenheter till kommer FCF skjuta i höjden. Dessutom kommer Subsea-JVt man har 20% i leverera hundratals miljoner USD i FCF per år. Tittar man på kommentarer från bolaget, nya ordrar och förväntningar är det inte orimligt med FCF samt utdelning från subsea-JVt på tillsammans närmare 2000 MNOK bara under 2024 eller 2025. Det ger en FCF yield på 40% räknat på dagens börsvärde. Det är högt men inte omöjligt.

Aker Solutions är därför redan väldigt billigt. Vågar man anta att de kan fortsätta öka EBITDA och FCF är Aker Solutions extremt billigt. Tillhör man de som tror att offshore-vindkraft är framtiden har Aker Solutions en hel del exponering dit samtidigt som de är väldigt duktiga inom olja och gas. Aker Solutions verksamhet bygger på långa kontrakt vilket gör de mindre känsliga för tillfälliga svängningar i priset på olja och gad (även om trenden mot ökade investeringar måste fortsätta över tid för ökad lönsamhet).

Granska gärna och kritisera mina beräkningar och antagningar. Nästan all information jag utgått från finns i Q3 presentationen:
https://www.akersolutions.com/global...esentation.pdf
Samt i en investerarpresentation hos Pareto Securities från september:
https://www.akersolutions.com/conten...rence-2022.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in