2022-12-25, 15:21
Medlem
Hur tänker SVT när de väljer en soppåsedraperad muslim som expert på svensk julmat?
Den svenska julmaten har EN basingrediens och det är FLÄSK. Anledningen till detta är rent praktisk och har styrts av landets geografiska placering.
Till skillnad från shit hole-countries längre söderut kan vi inte odla bananer året runt här - vilket tvingade oss att slakta en gris när året var som mörkast och kallast. Att äta mögliga rovor i 6 månader kan knäcka den bäst och för att håla humöret upp så slängde man in gris.
Så nu när folk är desperata och behöver veta hur man får ordning på julskinkan, revbensspjällen, pressyltan, rullsyltan, fläskaladåben, grisfötterna, blodkorven osv vad gör då SVT.
Jo man gräver fram en kock som vare sig ätit eller tillagat någon av dessa rätter.
Vad har vi svenskar och vår kultur gjort för att förtjäna detta förakt från SVT?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/chatta-om-julmat-med-matprofilen-zeina-mourtada
Citera
2022-12-25, 15:24
Medlem
Vad hade du förväntat dig av statstelevisionen?
Citera
2022-12-25, 15:33
Medlem
BananShans avatar
Varför inte? Muslimer kan ju vara födda i Sverige och blivit experter, egentligen inte konstigt.
Det finns de som är professorer i språk utan ha det som modersmål. Finns tex många som professorer i Japanska som svenskor.
Citera
2022-12-25, 15:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det hela är en förnedringsritual. Det dom säger är:
-"Vi pissar på era traditioner & det finns inte ett skit ni kan göra åt det"-
Citera
2022-12-25, 15:43
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det hela är en förnedringsritual. Det dom säger är:
-"Vi pissar på era traditioner & det finns inte ett skit ni kan göra åt det"-
Blattarna tar mer och mer rum , det är inget nytt. Snart kommer vi se en blattetransa var värd i SVT julafton.

Arne vrider sig i graven, Arne var rasist.
Citera
2022-12-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Varför inte? Muslimer kan ju vara födda i Sverige och blivit experter, egentligen inte konstigt.
Det finns de som är professorer i språk utan ha det som modersmål. Finns tex många som professorer i Japanska som svenskor.
jag förstår att det är svårt för dig att förstå - men det är skillnad på teori och praktik. Framförallt din youtube-generation som tror ni är experter för ni sett en film på nätet.
Jag lovar dig att ytterst få professor i levande språk har blivit det genom att aldrig tala det - utan enbart läsa om det.
Detta är dock helt omöjligt inom PRAKTISKA yrken - som kock eller kirurg. Har du aldrig hållit i en skalpell kommer ingen någonsin kalla in dig att göra en hjärttransplantation oavsett hur många böcker du läst. Har man aldrig vare sig ätit eller tillagat en råvara kan man omöjligt vara expert på den.
Citera
2022-12-25, 16:19
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Såg aldrig inslaget, men tillagades det något fläsk?
Citera
2022-12-25, 16:22
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
jag förstår att det är svårt för dig att förstå - men det är skillnad på teori och praktik. Framförallt din youtube-generation som tror ni är experter för ni sett en film på nätet.
Jag lovar dig att ytterst få professor i levande språk har blivit det genom att aldrig tala det - utan enbart läsa om det.
Detta är dock helt omöjligt inom PRAKTISKA yrken - som kock eller kirurg. Har du aldrig hållit i en skalpell kommer ingen någonsin kalla in dig att göra en hjärttransplantation oavsett hur många böcker du läst. Har man aldrig vare sig ätit eller tillagat en råvara kan man omöjligt vara expert på den.

Där har du rätt men jag har inte påstått det heller. De svenskor har ofta bott i Japan men de har inte haft det som modersmål eller födelseland. Min generation, vilken är den då?

Du ska inte underskatta youtube men du är väl i den generationen som gör det. Tror han Filip Moon lärt sig genom att praktisera kockkunskap lärt sig mycket ifrån youtube och han är långt ifrån den första som lärt sig laga mat via youtube och intresse. Sen svensk julmat kan typ en 12 åring få till, det mesta är ändå färdigt. Köttbullarna, prinskorvarna, skinkan, sillen, röbetsallad m.m och det som inte är färdigt är väldigt enkelt. Det är mycket enkel mat att tillaga. Kanske inte för dig men för de flesta som har IQ högre än 70 så är det väldigt enkelt. Att vara någon pursvensk ger inga fördelar när det kommer till att laga julmat.
Citera
2022-12-25, 16:26
Medlem
MinionUnions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Såg aldrig inslaget, men tillagades det något fläsk?
Det vill jag också veta. En svensk julmiddag utan fläsk är inte någon svensk julmiddag.
Citera
2022-12-25, 16:34
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
från SVT-chatten:

Citat:
Hur får man julskinkan att bli som saftigast?

Skinkan blir saftig när den tillagas på låg temperatur. Tillaga på låg värme, 125° mitt i ugnen tills innertemperaturen är 70°. Låt svalna innan du skivar skinkan.

Gick ju alldeles bra att svara, trots religion och allt det där.....
Citera
2022-12-25, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
från SVT-chatten:

Gick ju alldeles bra att svara, trots religion och allt det där.....
Fast svaret ska ju vara adekvat också. Hur fan får du till dopp i grytan med den metoden?
Citera
2022-12-25, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Där har du rätt men jag har inte påstått det heller. De svenskor har ofta bott i Japan men de har inte haft det som modersmål eller födelseland. Min generation, vilken är den då?

Du ska inte underskatta youtube men du är väl i den generationen som gör det. Tror han Filip Moon lärt sig genom att praktisera kockkunskap lärt sig mycket ifrån youtube och han är långt ifrån den första som lärt sig laga mat via youtube och intresse. Sen svensk julmat kan typ en 12 åring få till, det mesta är ändå färdigt. Köttbullarna, prinskorvarna, skinkan, sillen, röbetsallad m.m och det som inte är färdigt är väldigt enkelt. Det är mycket enkel mat att tillaga. Kanske inte för dig men för de flesta som har IQ högre än 70 så är det väldigt enkelt. Att vara någon pursvensk ger inga fördelar när det kommer till att laga julmat.
Vad är "de svenskor har bott i japan.."
vad har det med julmat att göra? Inser att du inte är svensk och därför har svårt att förstå grundpremissen.
Tyvärr är du en sådan där som verkar nöja sig med det absolut sämsta. För det är ungefär det du får när du lagar ett nytt recept efter youtube. "Övning ger färdighet" är ett väldigt underskattat och uppenbart okänt uttryck för många unga idag.
Senast redigerad av martinator 2022-12-25 kl. 16:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in