2022-12-25, 12:32
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ser ut som problemene tårner seg opp for Putin på hjemmefronten.

SO IT BEGINS: Russian banks don't have cash to satisfy withdrawals and pension payments. Bank employee tells pensioners in line to go home. This will hit undeveloped regions living in poverty first, but will likely eventually reach #Moscow and #SaintPetersburg.

https://twitter.com/igorsushko/status/1606757335556554752

Ingen fara, de kan ta ut pengarna i form av rödbetor, rovor och rå fisk i stället
Citera
2022-12-25, 12:32
Medlem
Lawlines avatar
Intressant film att se hur rySSland kommer att bli utan pengar och inte kommer att klara av kriget.
Just nu spenderar rySSland mer pengar än vad som kommer in till kassan.

https://www.youtube.com/watch?v=APxau-AxA70&t=4s
Citera
2022-12-25, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja svårare än så är inte läget, men inte lättare heller.
Den väg ryzzland valt innebär mycket märkligt lidande och dödande för alla.

Tyvärr är denna önskan om "förhandling" bara ett spel för att utåt verka förnuftig och human. Dessa "förhandlingar" går ut på att Putin ska få igenom alla sina krav och/eller vinna tid.
Citera
2022-12-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ukraina har lidit enorma förluster i Bakhmut. Det handlar om tiotusentals.

Så länge de har lägre förluster i Bakhmut än ryssarna tror jag att de kommer försöka försvara staden.
Citera
2022-12-25, 12:48
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ukraina har lidit enorma förluster i Bakhmut. Det handlar om tiotusentals.

Källa på att det handlar om tiotusentals förluster eller så ljuger du IGEN.
Citera
2022-12-25, 12:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Detta påstående plus andra systematiska övergrepp mot rysk befolkning utfört och understött av Ukraina har jag setts använda som motivation till invasionen ett antal gånger sedan starten.
Vad jag undrar och skulle vilja ha ett svar på är varför Ryssland inte har försökt åtgärda detta på ett lagligt sätt innan man startar en invasion?
Det går liksom inte till så här sedan 1945. Det borde Ryssland veta som ju är en permanent medlem i FN:s Säkerhetsråd till och med, och därmed har medverkat till att både tagit fram regler,godkänt och skrivit under osv osv.
Varför har inte Ryssland tagit upp detta i FN, de är ju till och med som tidigare nämnts till och med permanenta medlemmar i FN:s Säkerhetsråd?
Om situatonen var som du med flera beskriver hade ju Ryssland kunnat gå in i Ukraina på FN-mandat och styrt upp läget?
Då hade det hela varit lagligt (jmf USA:s aktioner som det ständigt jämförs med t ex) och vi hade sluppit hela situationen med sanktioner osv.
Kanske hade vi till och med suttit här och hejat på Ryssland?

Hela situationen här är ju väldigt märklig om nu Ryssland svara på folkrättsbrott måste jag säga.

Det är ju nästan som om hela scenariot skulle vara påhittat i efterhand?

Kan du förstå att man tycker det?

Om USA "spelat" denna konflikt på samma sätt som USA, så hade de gjort som du sa. De hade skyfflat in pengar in i Krim, Donbass och Kharkov till de mest våldsamma seperatisterna. Kanske också t om lite uppmuntran till bägge sidor för att vara helt säker på att det blir våld. Därefter gå till FN, när konflikten var ett faktum, och med lite tur ukrainska staten klantat sig på något sätt. Ju fler döda, ju bättre case.
Citera
2022-12-25, 12:52
Medlem
Melange5738s avatar
Rysslands exportintäkter sinar: https://i.redd.it/ohlqkfk7208a1.png
Citera
2022-12-25, 12:52
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
https://www.nrk.no/nyheter/russland-1.14838354

Nu vill Putin förhandla.

Då vet man att de går riktigt dåligt för ryssen.
Åt helvete med dvärgen, ingen förhandling med Zvinen
Citera
2022-12-25, 12:57
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Först, god jul på er!

Vi vill undvika att existerande krig blir värre, och undvika krig i framtiden. Den ryska aggressionen är bara en av många faktorer som utlöst detta krig. Euromaidan, NATOs struktur och etnonationalism är andra. Vad hände när konflikten aldrig löstes på 7 år? Det var inte bara Rysslands fel. På global nivå behöver vi en annan diskussion än bara "Russia bad". Avslöjande av falsk humanism och fulspel i demokratins namn är viktigt för humanism.

Opinionen i det här kriget drivs delvis av tron på att ryssarna är en stark kraft som stretar helt i en annan riktning än den vi vill se för världen - en värld med mer demokrati och välstånd. I verkligheten är det mycket mer grått och nyanserat, även om där absolut finns korn av sanning. På det viset tycker jag det är intressant att "vara lite från ovan". Att enbart leta efter vem som har rätt och fel i konflikter fastlåser ofta i sig själv konflikten.

Fråga 4 tycker jag är för "inzoomad", men isolerat sett tycker jag man ska styra konflikter så att våld inte lönar sig. Det är också viktigt att inte Rysslands straff i praktiken legitimerar en korrupt världsordning där andra tveksamheter straffas helt annorlunda och mildare. Euromaidan t ex bör heller inte löna sig.

Fråga 3 tycker jag är ointressant/märklig.

Jag är inte någon radikalpacifist. Det finns situationer där våld är berättigat. Men Rysslands invasion 2022 var inte en av dem. Putin borde inte ha invaderat. Putins fel är dock bara ett av många statsledares fel. Jag tycker den bästa (minst dåliga) lösningen skulle vara omröstningar som är internationellt övervakade. Det är dock bara vad jag tycker om kriget på "lokal nivå".

Ska du ha lästips så tycker jag Jeffrey Sachs är en intressant röst i debatten.

Fråga 3 är intressant, utifrån att ”någon” borde inse saker. Vad jag försöker säga, är att ställer du krav på att NATO borde inse, i förväg vad konsekvenserna blir. Då, gäller samma sak för Ryssland, när man anfaller.
Allt från din kommentar och neutral/humanist.

Fråga 4, måste väl alltid gälla.
Störst och starkast gör som han vill. Absolut. Ryssland tyckte man hade rätten. Uppenbarligen.
Det finns ingen polis som man kan vända sig till och få rätt.
Då återstår bara kontakter/allierade.

Så i en kombination av 3 och 4, ryssarna borde veta att väst kommer att reagera. Hur hårt…
Hade invasionen gått bättre. Zelensky flyr och Ukraina ger upp, hade vi haft ett annat läge.

Så till vad skulle Ryssland gjort. Mitt svar har du fått med FN.
Hade det hjälpt? Vem vet.
Hade dagens krig haft en annan vinkling? Ja, absolut.
Citera
2022-12-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Först, god jul på er!

Vi vill undvika att existerande krig blir värre, och undvika krig i framtiden. Den ryska aggressionen är bara en av många faktorer som utlöst detta krig. Euromaidan, NATOs struktur och etnonationalism är andra. Vad hände när konflikten aldrig löstes på 7 år? Det var inte bara Rysslands fel. På global nivå behöver vi en annan diskussion än bara "Russia bad". Avslöjande av falsk humanism och fulspel i demokratins namn är viktigt för humanism.

Opinionen i det här kriget drivs delvis av tron på att ryssarna är en stark kraft som stretar helt i en annan riktning än den vi vill se för världen - en värld med mer demokrati och välstånd. I verkligheten är det mycket mer grått och nyanserat, även om där absolut finns korn av sanning. På det viset tycker jag det är intressant att "vara lite från ovan". Att enbart leta efter vem som har rätt och fel i konflikter fastlåser ofta i sig själv konflikten.

Fråga 4 tycker jag är för "inzoomad", men isolerat sett tycker jag man ska styra konflikter så att våld inte lönar sig. Det är också viktigt att inte Rysslands straff i praktiken legitimerar en korrupt världsordning där andra tveksamheter straffas helt annorlunda och mildare. Euromaidan t ex bör heller inte löna sig.

Fråga 3 tycker jag är ointressant/märklig.

Jag är inte någon radikalpacifist. Det finns situationer där våld är berättigat. Men Rysslands invasion 2022 var inte en av dem. Putin borde inte ha invaderat. Putins fel är dock bara ett av många statsledares fel. Jag tycker den bästa (minst dåliga) lösningen skulle vara omröstningar som är internationellt övervakade. Det är dock bara vad jag tycker om kriget på "lokal nivå".

Ska du ha lästips så tycker jag Jeffrey Sachs är en intressant röst i debatten.

Du "glömde" fråga 1 och 2....
Citera
2022-12-25, 12:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kina har förbjudit sina tankers att bära rysk olja.

Bra! Och det finns 45 miljarder orsaker till att RySSland kommer att förlora kriget i Ukraina, fullständigt!

https://youtu.be/APxau-AxA70

Dessutom kommer 2023 att bi ett intressant år. Jag gissar på att:

Antingen så kommer den rySSka cancersvulsten att falla samman innan det året är till ända, eller också så kommer den RF att utvecklas till ett gigantiskt Nordkorea 2.0.

Slava Ukraini!
Citera
2022-12-25, 13:00
Avslutad
Citat:
Händer hittills? Är du totalt förd bakom ljuset? Som jag tidigare visat så tappar Ukraina nästan 1000 man KIA och WIA per dygn. Är det ett vinnande koncept tror du?
Tror du ens på allt du skriver eller försöker du med någon sorts förvirringstaktik? Du blir motbevisad hela tiden men fortsätter att mala på. Det är ju ryssarna som går åt i mängder i Bakhmut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in