Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Först, god jul på er!
Vi vill undvika att existerande krig blir värre, och undvika krig i framtiden. Den ryska aggressionen är bara en av många faktorer som utlöst detta krig. Euromaidan, NATOs struktur och etnonationalism är andra. Vad hände när konflikten aldrig löstes på 7 år? Det var inte bara Rysslands fel. På global nivå behöver vi en annan diskussion än bara "Russia bad". Avslöjande av falsk humanism och fulspel i demokratins namn är viktigt för humanism.
Opinionen i det här kriget drivs delvis av tron på att ryssarna är en stark kraft som stretar helt i en annan riktning än den vi vill se för världen - en värld med mer demokrati och välstånd. I verkligheten är det mycket mer grått och nyanserat, även om där absolut finns korn av sanning. På det viset tycker jag det är intressant att "vara lite från ovan". Att enbart leta efter vem som har rätt och fel i konflikter fastlåser ofta i sig själv konflikten.
Fråga 4 tycker jag är för "inzoomad", men isolerat sett tycker jag man ska styra konflikter så att våld inte lönar sig. Det är också viktigt att inte Rysslands straff i praktiken legitimerar en korrupt världsordning där andra tveksamheter straffas helt annorlunda och mildare. Euromaidan t ex bör heller inte löna sig.
Fråga 3 tycker jag är ointressant/märklig.
Jag är inte någon radikalpacifist. Det finns situationer där våld är berättigat. Men Rysslands invasion 2022 var inte en av dem. Putin borde inte ha invaderat. Putins fel är dock bara ett av många statsledares fel. Jag tycker den bästa (minst dåliga) lösningen skulle vara omröstningar som är internationellt övervakade. Det är dock bara vad jag tycker om kriget på "lokal nivå".
Ska du ha lästips så tycker jag Jeffrey Sachs är en intressant röst i debatten.
Fråga 3 är intressant, utifrån att ”någon” borde inse saker. Vad jag försöker säga, är att ställer du krav på att NATO borde inse, i förväg vad konsekvenserna blir. Då, gäller samma sak för Ryssland, när man anfaller.
Allt från din kommentar och neutral/humanist.
Fråga 4, måste väl alltid gälla.
Störst och starkast gör som han vill. Absolut. Ryssland tyckte man hade rätten. Uppenbarligen.
Det finns ingen polis som man kan vända sig till och få rätt.
Då återstår bara kontakter/allierade.
Så i en kombination av 3 och 4, ryssarna borde veta att väst kommer att reagera. Hur hårt…
Hade invasionen gått bättre. Zelensky flyr och Ukraina ger upp, hade vi haft ett annat läge.
Så till vad skulle Ryssland gjort. Mitt svar har du fått med FN.
Hade det hjälpt? Vem vet.
Hade dagens krig haft en annan vinkling? Ja, absolut.