Citat:
Ursprungligen postat av
Pilla74
Nej, de har våldtagit pro-ryssar i östra Ukraina sedan 2014.
Detta påstående plus andra systematiska övergrepp mot rysk befolkning utfört och understött av Ukraina har jag setts använda som motivation till invasionen ett antal gånger sedan starten.
Vad jag undrar och skulle vilja ha ett svar på är varför Ryssland inte har försökt åtgärda detta på ett lagligt sätt innan man startar en invasion?
Det går liksom inte till så här sedan 1945. Det borde Ryssland veta som ju är en permanent medlem i FN:s Säkerhetsråd till och med, och därmed har medverkat till att både tagit fram regler,godkänt och skrivit under osv osv.
Varför har inte Ryssland tagit upp detta i FN, de är ju till och med som tidigare nämnts till och med permanenta medlemmar i FN:s Säkerhetsråd?
Om situatonen var som du med flera beskriver hade ju Ryssland kunnat gå in i Ukraina på FN-mandat och styrt upp läget?
Då hade det hela varit lagligt (jmf USA:s aktioner som det ständigt jämförs med t ex) och vi hade sluppit hela situationen med sanktioner osv.
Kanske hade vi till och med suttit här och hejat på Ryssland?
Hela situationen här är ju väldigt märklig om nu Ryssland svara på folkrättsbrott måste jag säga.
Det är ju nästan som om hela scenariot skulle vara påhittat i efterhand?
Kan du förstå att man tycker det?