2022-12-24, 12:42
Medlem
Christopher.s avatar
1 dl ris : 2 kronor
2 hekto kyckling 6 kronor
linser 2 kronor
diverses kryddor 1 krona.
nanbröd 2 kronor.

Skulle tycka att en indisk måltid skulle ligga på runt 60 kronor exklusive dryck.
Citera
2022-12-24, 17:09
Medlem
Köp indiska kryddor och laga en Tikka för själv istället, inte speciellt svårt, blir 20-30 kr. per portion.
Bara en idiot skulle betala 250 kr för indisk mat...
Citera
2022-12-24, 17:10
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldx
Finns det någon anledning att en tikka masala på ett halvskabbigt indiskt hak kostar typ 250kr? Är ingredienserna på riktigt såhär dyra eller har alla indiska restauranger kommit överens om sjuka priser?

Pizza och hamburgare har också blivit dyrare men inte i närheten av den indiska maten. Själv har jag slutat äta indisk mat ute pga dessa överpriser.

250 låter rätt billigt. Sist jag käkade indiskt vid medis gick det på 330.
Citera
2022-12-24, 17:13
Medlem
fittslems avatar
Samtidigt kostar en kebabbrulle ca 150kr där jag bor. Lägger man det i relativitet till Kinesiskt och Indiskt mat så är den maten billigt.

Kanske är det kebabbrullen som är så in i helevete för dyrt.
Citera
2022-12-25, 01:08
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du bor inte i Sthlm?

Jag vistas ofta i Stockholm och har också reagerat på att Indierna har någon slags kartell där alla rätter, på alla ställen, kostar minst 150kr. Alltid 50-60 spänn dyrare på Indier/Bengal än på random thai eller pizzeria.
Citera
2022-12-25, 03:04
Medlem
Håller med. Tänkt mycket på detta. Indisk mat borde inte skilja sig mycket från thai i pris vad gäller råvaror, men priset till oss konsumenter är alltid dubbla gentemot thai. Antar att det är någon form av kartell för att indierna var på plats tidigare. Bor i Stockholm.
Citera
2022-12-25, 08:11
Medlem
Citat:
Finns det någon anledning att en tikka masala på ett halvskabbigt indiskt hak kostar typ 250kr? Är ingredienserna på riktigt såhär dyra eller har alla indiska restauranger kommit överens om sjuka priser?

Pizza och hamburgare har också blivit dyrare men inte i närheten av den indiska maten. Själv har jag slutat äta indisk mat ute pga dessa överpriser.

Inflation, utbud och efterfrågan?
Citera
2022-12-25, 10:22
Medlem
Instämmer. Indisk mat är galet dyr, men god. Så jag har börjat göra indisk mat hemmavid istället. Funkar super. Vissa kryddor är lite dyrare men inget märkvärdigt. Tikka Masala hemmavid är supergott, finns ju recept på nätet, bara att fixa själv.
Citera
2022-12-25, 10:35
Medlem
Thelonegunmans avatar
Ja, hämtmaten är dyr om man jämför med exempelvis thai. Det finns ju heller inga indiska vagnar som det finns thai.

Kryddorna kostar inte så mycket utan på alla indiska restauranger kan man se färdiga kryddpastor
På burk.

För 3 år sedan köpte jag indisk takeaway i Göteborg för 69 kr så några budgetställen verkar finnas.
Citera
2022-12-25, 10:53
Medlem
Krocketklubbas avatar
Varför betalar man 250kr för mat från ett "halvskabbigt hak"? Det är frågan.
Citera
2022-12-26, 12:29
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Varför betalar man 250kr för mat från ett "halvskabbigt hak"? Det är frågan.

hade aldrig betalat 250spänn för nån indisk rätt med lite ris o kyckling, drar min gräns vid 150 max alltså.
Citera
2022-12-26, 12:34
Medlem
Citat:

Om du räknar in mängden mat, är det fortfarande dyrare på din lokala indiska än thailändska resturang? Min lokala thai tar kring hundralappen för take away och tvårätters indiskt kring 240 spänn. Dock har man tre middagar på det sistnämda så inte så blodigt dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in