2022-12-22, 08:02
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Finns givetvis inga säkra källor. Eftersom SHK själva sagt två datum som de inte levt upp till.
För min del får rapporten gärna vänta. Dels för att alla delar ska knytas ihop, men också för att anhöriga till offren ska informeras
Citera
2022-12-22, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
För min del får rapporten gärna vänta. Dels för att alla delar ska knytas ihop, men också för att anhöriga till offren ska informeras
Fast om det dröjer så dröjer det väl även för anhöriga, även om de får info innan offentliggörandet.
Självklart ska rapporten vara korrekt, men ideliga förseningar vittnar inte om kvalitet vare sig här eller hos SJ.
50% försening gentemot det ”utlovade” pekar på för små resurser eller dåliga insikter.

Det bör väl vara bra om folk som är engagerade har höga förväntningar även på SHK och inte ställer sig i hejarklacken när de inte levererar.
Citera
2022-12-22, 14:00
Moderator
ksvs avatar
Fast haveriutredningen är inte till för att trösta de anhöriga eller ge dem svar så att de kan bearbeta sorgen.
Syftet är enkom att höja säkerheten. Berörda organisationer och branscher får i regel information i ett tidigt skede om det finns någon brist som är så allvarlig att det måste tas itu med omgående.
Citera
2022-12-22, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Fast haveriutredningen är inte till för att trösta de anhöriga eller ge dem svar så att de kan bearbeta sorgen.
Syftet är enkom att höja säkerheten. Berörda organisationer och branscher får i regel information i ett tidigt skede om det finns någon brist som är så allvarlig att det måste tas itu med omgående.

Jo. Syftet är det du säger.
Men likväl så lägger SHK energi på att informera anhörig på ett adekvat sätt innan utredningen släpps offentligt. Det har tydligt framkommit i både denna och den tidigare fallskärmsolyckan.
Citera
2022-12-23, 22:51
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Men likväl så lägger SHK energi på att informera anhörig på ett adekvat sätt innan utredningen släpps offentligt. Det har tydligt framkommit i både denna och den tidigare fallskärmsolyckan.

Det är väl att anse som bra att de gör det. Gentilt och lovvärt.

Men det är inte därför de finns. Det är inte heller deras huvuduppgift.

Deras uppgift är inte att leverera en haverirapport på ett exakt datum utan leverera den när den är klar.

Ur ett flygsäkerhetsperspektiv gör man omedelbara åtgärder under resans gång, tex utfärdar flygförbud eller ser till att det kommer ut luftvärdighetsdirektiv som ska hindra att det mest akuta inträffar igen under utredningstiden.

Systemet fungerar på avsett sätt och är man ”nyfiken i en strut” får man ge sig till tåls. (Jag menar inte specifikt dig, utan principen
för alla som går runt och väntar, av olika anledningar…).

Sen ska vi komma ihåg att svensk politik städat utgifter hårt under ca 10 års tid och att det är fler än en funktion / myndighet som inte fungerar som det är tänkt efter att
man stålbadat sönder ganska mycket i riket.
Utan att komma för djupt in i politiken kan man konstatera att havkom ansökt och fått möjlighet att slippa utreda vissa haverier med t.ex. ultralätta flygplan och exprimentklassade flygplan. Att man begärde att få slippa är naturligtvis för att resurserna är begränsade, och inte för att man är lata.
De flesta andra nationer verkar inte ha gått den vägen, å andra sidan är de kanske inte lika hårt stålbadade.
Citera
2022-12-23, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det är väl att anse som bra att de gör det. Gentilt och lovvärt.

Men det är inte därför de finns. Det är inte heller deras huvuduppgift.

Deras uppgift är inte att leverera en haverirapport på ett exakt datum utan leverera den när den är klar.

Ur ett flygsäkerhetsperspektiv gör man omedelbara åtgärder under resans gång, tex utfärdar flygförbud eller ser till att det kommer ut luftvärdighetsdirektiv som ska hindra att det mest akuta inträffar igen under utredningstiden.

Systemet fungerar på avsett sätt och är man ”nyfiken i en strut” får man ge sig till tåls. (Jag menar inte specifikt dig, utan principen
för alla som går runt och väntar, av olika anledningar…).

Sen ska vi komma ihåg att svensk politik städat utgifter hårt under ca 10 års tid och att det är fler än en funktion / myndighet som inte fungerar som det är tänkt efter att
man stålbadat sönder ganska mycket i riket.
Utan att komma för djupt in i politiken kan man konstatera att havkom ansökt och fått möjlighet att slippa utreda vissa haverier med t.ex. ultralätta flygplan och exprimentklassade flygplan. Att man begärde att få slippa är naturligtvis för att resurserna är begränsade, och inte för att man är lata.
De flesta andra nationer verkar inte ha gått den vägen, å andra sidan är de kanske inte lika hårt stålbadade.

Smile
Rundgång i diskussionen. Vi fattar och tycker samma. Jag är bara lite gnälligare, och du kommer till kärnan i sista stycket. Minskade resurser gör att det drar ut på tiden. Samtidigt som byråkrati ökar. Precis som i mycket annat så skapar det problem. Det kan inte var eftersträvansvärt att det ska ta 20 månader att utreda en olycka som med de fakta som framkommit ger sig enkel ( för er som är flygkunniga)
Därför är jag förvånad att ni håller SHK bakom ryggen. Det måste väl vara bättre att de levererar sin produkt snabbare . Med oförändrad kvalitet. Utan att ha exakt statistik så är det min uppfattning att man var snabbare förr, vid privatflygolyckor. Och jag tror inte man var sämre kvalitet. Om rapporten tar tre år så kan den väl nästan kvitta. Var går gränsen?
Nu fattar jag ju att FB inte påverkar politiken.
Men vi är ju här för att diskutera. Och vädra åsikter.

Jag tror inte SHK är lata. Möjligen håller de hårdare på arbetstidsregler nuförtiden
Citera
2022-12-23, 23:34
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Därför är jag förvånad att ni håller SHK bakom ryggen. Det måste väl vara bättre att de levererar sin produkt snabbare . Med oförändrad kvalitet.

Det kanske är så att du ( =vi) kommer förstå varför det tagit tid när rapporten presenteras?
Citera
2022-12-24, 00:20
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursäkta lacus. Nu måste jag rätta dig. Detta är inte fråga om någon fallskärmsolycka. Det är en flygolycka med hoppare som last, där felaktiga beslut hos piloten fått fatala konsekvenser.
Senast redigerad av snigel1 2022-12-24 kl. 00:28.
Citera
2022-12-24, 01:15
Medlem
Citat:
Ursäkta lacus. Nu måste jag rätta dig. Detta är inte fråga om någon fallskärmsolycka. Det är en flygolycka med hoppare som last, där felaktiga beslut hos piloten fått fatala konsekvenser.

Enig med dig. Fallskärmsflygolyckan skulle det stått.
Jag tror du förstod vad jag avsåg, eller
Citera
2022-12-28, 23:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Planet kan nog ha känts hanterbart direkt efter att det lättat. Sedan har det troligen blivit successivt allt mer svårhanterat. Från den tidpunkten återstod inte många sekunder innan kärran stallade. Kraftig nose up. Passagerarna/hopparna med ryggen mot färdriktningen. Inte lätt för piloten att be om hjälp.
Låter som ett troligt händelseförlopp. Och sedan tillkommer en ev. tyngdpunktsförskjutning.
Senast redigerad av Draifos 2022-12-28 kl. 23:16.
Citera
2023-01-23, 12:45
Medlem
Citat:

I Fallskärmsförbundets tidning kan man läsa ”Fallskärmssporten har haft två flygolyckor och tre dödsolyckor de senaste tre åren”.

Därmed kan vi väl bara eniga om att om man vill hålla sig till strikt definition så är det en flygolycka. Men inom Fallskärmssporten så anser man det också som en olycka som berör sporten. Det är inte bara en olycka med hoppare som vilken last som helst. Du kan inte jämföra hoppare med en varuleverans.

Jag bekräftade att jag hade fel Definitionsmässigt. Nu är det din tur……
Citera
2023-01-23, 12:53
Medlem
Fallskärmsförbundets senaste tidning innehåller en intressant artikel, på sid 11
https://www.sff.se/components/com_sffpaper/papers/SFS_5_2022.pdf

Den handlar om Transportstyrelsens besök på förbundsmötet.
TS har frågan under bevakning och de återkommande olyckorna har varit uppe på regeringsnivå.
SFF och TS har intensifierat sitt samarbete och SFFs delegation ses över.
Samarbetet är gott

Detta är inte helt oväntat, och i linje med vad jag tidigare anfört i tråden. Och regelbundet blivit emotsagd med argument som att det hr inte med Fallskärmshoppning att göra, eller att olyckan är så slumpmässig så den kan man bortse ifrån.

Bra jobbat av TS och SFF, som faktiskt vågar ta tag i frågan.

Jag tror också att vi här kan läsa ut orsaken till den försenade Haverirapporten. Man har helt enkelt svårt att formulera sig, även om man vet väl vad som orsakade.
Senast redigerad av Lacus 2023-01-23 kl. 12:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in