2022-12-23, 07:33
Medlem
Är det vanligare än människor tror?

De flesta rörisar, målare, snickare jag känner drar svartjobb, ofta väldigt mycket sådant vilket resulterar i en "månadslön" som är minst sagt hög.

Men jag känner också till programmerare, webbutvecklare som jobbar en hel del svart och återigen på så vis tjänar väldigt bra med pengar.

Hur vanligt är det med svartjobb tror ni? Känner ni också många som pysslar med det?
Citera
2022-12-23, 07:38
Medlem
Nog mest hantverkare mm. jobbade på en byggfirma med ca 40 anställda snickare...kanske 2-3 stycken gjorde lite svartjobb ibland..så det är rätt ovanligt ändå.
Citera
2022-12-23, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nog mest hantverkare mm. jobbade på en byggfirma med ca 40 anställda snickare...kanske 2-3 stycken gjorde lite svartjobb ibland..så det är rätt ovanligt ändå.
Håller inte med då jag vet elektriker och snickare som gärna jobbar lite extra vid sidan av. Ryktet om billigare kvalitetsarbete brukar sprida sig fort också. Skulle tro att det är mycket vanligt bara man "känner" folk. Har inte heller något att säga om det juridiskt då våra ledare åker dit med fingrarna i syltburken från och till
Citera
2022-12-23, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Håller inte med då jag vet elektriker och snickare som gärna jobbar lite extra vid sidan av. Ryktet om billigare kvalitetsarbete brukar sprida sig fort också. Skulle tro att det är mycket vanligt bara man "känner" folk. Har inte heller något att säga om det juridiskt då våra ledare åker dit med fingrarna i syltburken från och till
Jojo det känner jag med såklart....men av alla jobb inom tex bygg som utförs tror jag inte ens 1 % är svartjobb..så rätt ovanligt.
Citera
2022-12-23, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jojo det känner jag med såklart....men av alla jobb inom tex bygg som utförs tror jag inte ens 1 % är svartjobb..så rätt ovanligt.
Dom flesta svartjobben försvann med ROT-avdraget. Folk tyckte det var roligt att "lura" staten på skatt helt lagligt.
Citera
2022-12-23, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader14
Dom flesta svartjobben försvann med ROT-avdraget. Folk tyckte det var roligt att "lura" staten på skatt helt lagligt.
Ja nog så....jag har ju varit snickare nu i 50 år å det är väldigt sällan man hör talas om det nuförtiden...
Citera
2022-12-23, 09:13
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Är det vanligare än människor tror?

De flesta rörisar, målare, snickare jag känner drar svartjobb, ofta väldigt mycket sådant vilket resulterar i en "månadslön" som är minst sagt hög.

Men jag känner också till programmerare, webbutvecklare som jobbar en hel del svart och återigen på så vis tjänar väldigt bra med pengar.

Hur vanligt är det med svartjobb tror ni? Känner ni också många som pysslar med det?

Det är långt vanligare att arbetsköpare är kriminella gentemot personalen än mot slutkund.

Bland hantverkare förekommer det givetvis att man bjuder på en del jobb och tar emot kontanter men det går inte att köra stora summor svart över tid, antingen så blir banken grinig eller så får man slut på enkla sätt att tvätta.
Citera
2022-12-23, 09:30
Medlem
Svartjobba inte för mycket bara.

Drar du in 5 miljoner sä kommer SKV straffa dig. Tro mig jag vet.
Citera
2022-12-23, 10:27
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Det borde vara populärt iom att det utesluter parasitism, är mer effektivt, skapar bättre affärer där både köpare och säljare är nöjda, pga bättre pris för samma vara/tjänst.
Citera
2022-12-23, 10:32
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader14
Jag hade massa svartjobb innan rot. Kände mig tvungen att ta dem. Men nu med rot slipper man som VVS-montör tjat om diverse kvälls jobb. Skönt.
Citera
2022-12-23, 10:36
Medlem
holmiums avatar
Det tals mycket om "svartjobb" men varför frågar sig inte någon vad "svartjobb" är och för vem eller vilka särintressen dessa "svartjobb" skulle vara dåliga för.

Den som har gjort ett sk "svartjobb" har ju inte stulit något.

Handlingsmönstret bakom sk. "svartjobb" är identiskt med den som inte vill betala för "beskydd" till maffian.

Sk "svartjobb" har minskat genom att dom som vill med tvång ta del av människors ärligt förtjänade pengar har byggt ut sin arsenal av terrorverktyg för övervakning och indrivning.

Så ja genom ökad terror så har sk. "svartjobb" minskat.

Man bör i sammanhanget nämna att personer som arbetar och avlönas inom den offentliga sektorn sällan är några realskattebetalare. Av denna anledning kan man hävda att det finns miljontals människor i Sverige som inte bidrar med skatteinbetalningar men som kommer undan med detta "svartjobb" eftersom dom är skyddade mot angrepp från staten genom sitt anställningsförhållande.
Citera
2022-12-23, 10:46
Medlem
Banken lär se det! Men det är väl såvida man inte ber "kunden" att tex betala ens räkningar så kanske ingen ser det framförallt om det är engångsföreteelser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in