2022-12-23, 00:27
Medlem
En lite gammal men ack så trevlig äventyrsfilm med Michael Douglas och Kathleen Turner i huvudrollerna. Det finns drag av komedi och romantik i filmen och det är kanske därför som jag kommer att tänka på "Crocodile Dundee"-filmerna.

Har egentligen inget större motiv bakom denna trådstart mer än att jag tänkte höra vad ni andra anser om denna film från 1984? Det är också först nu som jag inser att det kom en uppföljare till filmen året därpå. "The Jewel Of The Nile" togs tydligen emot bra men fick sämre recensioner än originalet.
Citera
2022-12-23, 00:56
Medlem
NeoVains avatar
Underbara filmer. Det gjordes mycket bra på 80-talet, och man slipper dagens PK-trams och HBTQ-trams vilket gör dem trevliga att återbesöka även i nutid.
Citera
2022-12-23, 13:11
Medlem
Bret-Harts avatar
Bra film med en ännu bättre uppföljare enligt mig
Citera
2022-12-23, 18:58
Medlem
6stringlevins avatar
Är väl snarare en komisk variant av indiana Jones? Jag såg den på stor duk när det begav. Helt ok.
Citera
2022-12-24, 11:09
Medlem
Instämmer i kören!
80-talet var ett underbart film-decennium att växa upp i; äventyrsfilmerna var det som sagt fart i och var därtill riktigt charmiga i tonen.
"Romancing The Stone" & "Jewel Of The Nile" var både roliga, täta och dramatiska produktioner, med fin klang som står sig fyrtio år senare.
Indy-stil helt klart, men med lite andra undertoner.
Och Kathleen T o Michael D ( + Danny DeVito!) trivdes tydligen med varandra; gjorde ju "The War Of The Roses" tillsammans några år senare.

(Tyvärr var det också de hjärndöda våldsfilmernas - Arnold & Sly - guldålder, där "hjältarna" tävlade i antal nedmejade bad guys. Tyckte jag i trettonårsåldern att det var givande att se "Commando" och "Cobra"? Njaaa..., men den genren ville ju också ha marknadsandelar. ).
Citera
2022-12-25, 12:44
Medlem
Geomeisters avatar
Indiana Jones är en svår filmserie att missa även om man aldrig sett själva filmerna. Romancing the Stone och The Jewel of the Nile hade jag aldrig hört talas om före jag såg dessa. Vad jag förstår blev de Michael Douglas stora genombrott som skådespelare. Han är ju son till Kirk Douglas samt gjort saker innan, men det var denna film som gjorde att han gick från relativt känd till den Douglas vi känner till idag.

Jag trodde jag skulle uppskatta Indiana Jones och dessa filmer mer än vad jag faktiskt gör. Vet inte riktigt själv varför jag inte håller de högre, men gillar man påkostad och lättsamma äventyrsfilmer tycker jag man borde ge dessa två filmer (Romancing och Jewel) en chans!
Citera
2022-12-25, 13:00
Medlem
"Den vilda jakten på stenen"

Det var länge min favoritfilm.

Man var i rätt ålder och det var rätt tid för en riktig äventyrsfilm.

Michael Douglas var ascool och Kathleen Turner var skitsnygg.
Och man garvade åt Danny de Vito..

Sådan filmer görs inte längre tyvärr..
Citera
2022-12-26, 13:26
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Jämfört med nutidens produktionshelvete, så framstår Romancing the Stone som ett tidlöst mästerverk.
Filmen är organiskt funktionel och låter tittaren njuta av äventyret/sagan och dramat.

Moderna produktioner som säger sig "repressentera nutiden", repressenterar egentligen bara ett fåtals kulturkrig med ideal o.s.v. som de inte ens vill/kan/borde leva efter själva.

T.o.m. romansdynamiken i franchisen är bra.
Citera
2022-12-26, 13:39
Medlem
JackBurtons avatar
En helt fantastisk film. Tröttnar aldrig på den. Håller den högre än Indiana Jones-filmerna. Ett riktigt djungeläventyr med inslag av humor och romantik. Diane Thomas (som skrev manuset) avled strax efter att filmen färdigställts i en bilolycka. Hon färdades i sin Porsche som hon fått av Michael Douglas (det var dock inte hon som körde)
Citera
2022-12-26, 15:17
Medlem
dentages avatar
Höjdpunkten i filmen är när dom knackar på hos en kille som hotar att skjuta dom om dom inte lämnar. När ägaren får redan på att hon är den berömda författaren Joan Wilder ändras hela tonen eftersom han är ett hardcorefan till hennes böcker jag älskar den följande scenen med pepe eh tror bilen hade det namnet. https://www.youtube.com/watch?v=wck9V6PwwHM

Pepe the mule https://www.youtube.com/watch?v=-2NdWmvdmSY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in