2022-12-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den underrapportering jag känner till var i början av pandemin år 2020. Relativt sett var den tämligen omfattande. Exakt hur stor det var finns nog ingen som vet. Har sett siffror på mellan 2-4 tusen individer och då ska man komma ihåg att det vid den tidpunkten inte hade rapporterats enormt många dödsfall i Sverige, så i relation var det absolut en betydande underrapportering vid den tidpunkten.

https://sverigesradio.se/artikel/7454780

Idag tror jag inte att underrapporteringen är alls lika omfattande.

Under vecka 12-25 2020 rapporterades 5278 avlidna bekräftade fall, 5497 som haft läkatintyg och överdödligheten var 5884. Det ger en underrapportering på 201 personer jämfört med läkarintyg och med 606 personer beräknat på överdödlighet. Det är alltså 1,11x fler döda jämfört med bekräftade fall (labbbekräftade). Knappast någon stor underrapportering, jämför med Nederländerna som hade 1,8x fler döda än rapporterade.
Citera
2022-12-22, 22:45
Medlem
Citat:
Jag har aldrig varit sjuk.
Haha vilken lögn som vanligt . Men om din fantasi vore verklighet, att du aldrig varit sjuk, så lär du ha obefintligt immunförsvar mot omvärldens förkylningar. Det är du och Sentineleserna .

Undrar om det är din grava hypokondri som gjort att du aldrig blivit sjuk. Eller om det är det faktum att du aldrig blivit sjuk, ex. att du inte vet hur nästäppa känns osv, som gjort att du lider av hysterisk hypokondri, att du är livrädd att bli förkyld.. Om du går till hjärnskrynklaren kanske du kan få hjälp att reda ut saken .
Senast redigerad av jerka11 2022-12-22 kl. 22:51.
Citera
2022-12-22, 23:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Under vecka 12-25 2020 rapporterades 5278 avlidna bekräftade fall, 5497 som haft läkatintyg och överdödligheten var 5884. Det ger en underrapportering på 201 personer jämfört med läkarintyg och med 606 personer beräknat på överdödlighet. Det är alltså 1,11x fler döda jämfört med bekräftade fall (labbbekräftade). Knappast någon stor underrapportering, jämför med Nederländerna som hade 1,8x fler döda än rapporterade.

Vet inte vad du menar riktigt.
5278 enligt FHM och 5497 enligt Socialstyrelsen med läkarintyg? Sedan kan man förstås fråga sig huruvida det råder en fullständighet i den senare siffran. Är ju inte helt ovanligt att åldringar avlider på vårdhem utan att ha träffat någon läkare. Grasserade då smittan (som den vid denna tidpunkt gjorde på många boenden) kan man nog förmoda ett betydande mörkertal. Oklart hur stort, men har som sagt läst om bedömningar på mellan 2-4 tusen personer under våren 2020. Inte helt orimligt kanske.
Citera
2022-12-22, 23:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha vilken lögn som vanligt . Men om din fantasi vore verklighet, att du aldrig varit sjuk, så lär du ha obefintligt immunförsvar mot omvärldens förkylningar. Det är du och Sentineleserna .

Undrar om det är din grava hypokondri som gjort att du aldrig blivit sjuk. Eller om det är det faktum att du aldrig blivit sjuk, ex. att du inte vet hur nästäppa känns osv, som gjort att du lider av hysterisk hypokondri, att du är livrädd att bli förkyld.. Om du går till hjärnskrynklaren kanske du kan få hjälp att reda ut saken .

Aldrig varit sjuk i covid. Förkylningar har jag dock haft otaliga. Att jag aldrig varit sjuk i covid förmodar jag beror på vaccinationsskyddet. Jag har tagit fyra sprutor. Den senaste i början av november.
Citera
2022-12-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojken668
Hur ser det ut med smittspridningen i våra grannländer?

Sådan ser dagens tal ud i Danmark:

https://www.tv2lorry.dk/coronavirus/nyeste-corona-tal-sa-mange-er-smittede-indlagt-og-dode-med-coronavirus-i-danmark-og-din-kommune
Citera
2022-12-22, 23:26
Medlem
Citat:
Aldrig varit sjuk i covid. Förkylningar har jag dock haft otaliga. Att jag aldrig varit sjuk i covid förmodar jag beror på vaccinationsskyddet. Jag har tagit fyra sprutor. Den senaste i början av november.
Jaha, som vanligt får du anpassa och korrigera ditt yrande och dina stolliga lögner här i tråden.

Dessutom, kan du inte veta om du varit sjuk covid19 eller inte. Jag själv hade nog genomsnittliga c19-symptom, vilket för mig var en lätt nästäppa, knappt så att jag märkte d. Många som jag känner har fått ännu lindrigare c19, helt utan symptom. Du kanske är en av dem?

Men det är klart, du kanske ändå skulle ta omikronförkylningen på att ditt troligen redan slappa rövhål plötsligt blivit ännu slappare? (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av jerka11 2022-12-22 kl. 23:30.
Citera
2022-12-22, 23:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jaha, som vanligt får du anpassa och korrigera ditt yrande och dina stolliga lögner här i tråden.

Dessutom, kan du inte veta om du varit sjuk eller inte. Jag själv hade nog genomsnittliga c19 symptom, vilket för mig var en lätt nästäppa, knappt så att jag märkte d. En del får det ännu lindrigare, helt utan symptom. Du kanske är en av dem?

Men det är klart, du kanske ändå skulle ta omikronförkylningen på att ditt troligen redan slappa rövhål plötsligt blivit ännu slappare? (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Om du börjar läsa hela inlägg och vad jag svarar på borde det underlätta för dig.

Angående slappa rövhål som en konsekvens av covidinfektion får du nog gå till dig själv. Jag har som sagt aldrig varit sjuk. Testar mig regelbundet med både snabbtest och pcr. Aldrig positivt så här långt. Hänger pungen nere vid knävecken på dig nu? Hur många gånger har du egentligen haft covid nu? Är det 10 gånger?
Citera
2022-12-22, 23:35
Medlem
Citat:
Vet inte vad du menar riktigt.
5278 enligt FHM och 5497 enligt Socialstyrelsen med läkarintyg? Sedan kan man förstås fråga sig huruvida det råder en fullständighet i den senare siffran. Är ju inte helt ovanligt att åldringar avlider på vårdhem utan att ha träffat någon läkare. Grasserade då smittan (som den vid denna tidpunkt gjorde på många boenden) kan man nog förmoda ett betydande mörkertal. Oklart hur stort, men har som sagt läst om bedömningar på mellan 2-4 tusen personer under våren 2020. Inte helt orimligt kanske.

Finns inga seriösa underlag som bedömer 35-70% fler döda än bekräftade. De är dragna ur röven. Cirka 10% fler döda än bekräftade är det som gäller enligt seriösa beräkningar
Citera
2022-12-22, 23:47
Bannlyst
Nån som vet om man kan få låg vilopuls av covid?
Citera
2022-12-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojken668
Nån som vet om man kan få låg vilopuls av covid?

Man ber en pureblood om lite extra blod?
Citera
2022-12-22, 23:55
Medlem
Citat:
Om du börjar läsa hela inlägg och vad jag svarar på borde det underlätta för dig.

Angående slappa rövhål som en konsekvens av covidinfektion får du nog gå till dig själv. Jag har som sagt aldrig varit sjuk. Testar mig regelbundet med både snabbtest och pcr. Aldrig positivt så här långt. Hänger pungen nere vid knävecken på dig nu? Hur många gånger har du egentligen haft covid nu? Är det 10 gånger?
Jag läste faktiskt din korkade lögn i sin helhet..
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Du har ljugit sjukligt mkt här på FB. Jag tror inte någon litar på ditt yrande om att du regelbundet gjort pcr-test, typ veckovis?, i snart tre år . Du ljuger sämre än ett dagisbarn din stackare.

PS. Jag har haft bekräftad c19 en gång. Senaste året har jag inte varit i närheten att tänka tanken att testa för omikronnästäppan när jag känt mig förkyld.
Senast redigerad av jerka11 2022-12-23 kl. 00:02.
Citera
2022-12-23, 00:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Finns inga seriösa underlag som bedömer 35-70% fler döda än bekräftade. De är dragna ur röven. Cirka 10% fler döda än bekräftade är det som gäller enligt seriösa beräkningar

Jag väljer nog ändå att tro på dem som larmat om detta och jobbat mitt i det. Vet inte vad för slags seriösa beräkningar du refererar till. Vilken insyn har de som gjort dessa "beräkningar" i de missförhållanden som var under denna period?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in