2022-12-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Ja du! Jag gissar på att du är lite yngre? Medelklassen som är mellan 40-50 år? Som Jobbat i 20-30 år är det dom du menar?

Insinuerar du att bara man har jobbat i 20-30 år så förtjänar man att slippa ta konsekvenserna av sina politiska ställningstaganden? Konstig åsikt.
Citera
2022-12-22, 09:55
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
All mat har inte gått upp lika mycket. 100% på två år i genomsnitt är jag skeptisk till.
Nej såklart inte men titta på lite mer kvalitativ mat jämför 2019 med nu och häpna.
Citera
2022-12-22, 09:58
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Nu gäller det att regeringen håller ut och inte kör med massor av stödpaket till privatpersoner och företag.

Befolkningen måste lida för att ekonomin ska komma på benen igen, det krävs att en del människor och företag går i konkurs.
Spelar regeringen sina kort rätt så är vi inne i en högkonjunktur igen lagom till nästa val.
Fortsätter dom dock att strö pengar efter sig så kommer vi har 4 år av misär framför oss.
Citera
2022-12-22, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Det är så det borde vara ja, och det skulle vara så om bostadsmarknaden inte hade varit skev på grund av politisk styrning. Bostäder borde aldrig ha blivit så dyra som de är. På grund av befolkningsökning och begränsade möjligheter att bygga nytt blir priserna orealistiska.

Trots det har ju folk behov av att köpa bostad här och nu, kosta vad det kosta vill. Bankerna hejar på för de tjänar på att folk lånar. Det är som att folk inte förstår att det är riskfyllt bara för att alla andra gör det.

Jag tror att vi kommer att se många som får sälja sina hem för en spottstyver för att sänka sina utgifter, likt situationen för 30 år sedan.
Det kommer inte att hända då situationen är annorlunda nu. Priserna har gått ned och kommer att falla ytterligare i en del områden, men det kommer att bli begränsat. Anledningen är samma som drivit upp priserna, d v s att det inte finns några boenden att få tag i och kommande låga räntor (om 2-4 år). Det är i princip helt omöjligt att få en hyresrätt idag även med tvåsiffrigt antal år i bostadskö då andra av kommunen prioriterade går före. Nyproduktion är för dyrt för de flesta så de lägenheterna kommer att hyras ut till kommunen då de har skyldighet att ombesörja boenden för ankommande. Det som återstår är det befintliga beståndet. Med en fortsatt massinvandring och riksbankschefer i Europa och USA som till fullo har anammat den filosofi med låga räntor som Greenspan implementerade så blir nedgångarna högst tillfälliga. Om 2-4 år är racet igång igen för det finns inget annat sätt att få tag i en bostad.
Citera
2022-12-22, 11:09
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Ja det är väl självklart att totala befolkningen räknas in, tänk efter själv, har hälften av alla du känner som bor i hus/brf inga lån? Majoriteten har 80-90% total belåning×övriga krediter/bovärde bortsett från pensionärerna

OK dude
Citera
2022-12-22, 11:09
Medlem
Man skulle kanske extraknäcka som indrivare, verkar behövas mer av nu.
Citera
2022-12-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Tyvärr så går det ut över dem som har skött sin ekonomi, då det påverkar hela samhället om det är väldigt många. Men ja de som har lånat och sett det som gratispengar de har jag svårt att tycka synd om. Så extremt ekonomiskt ansvarslöst, och svinigt beteende då folk år efter år medvetet låtit bli av att amortera mer de behöver. Har man tagit lån så ska man leva på vatten och bröd tills lånet är betalt, lån ska kosta och man ska försöka betala tillbaka så fort som bara möjligt. Så räntan ska vara hög (mycket högre än nu) och även amorteringskraven ska vara högre. Amortering på minst 0,5% av lånet varje månad.

Varför! Förstår du inte att pengar finns inte, det kan bara bli en ekonomisk kris om man skapar en,

Eller tror du att pengar är nån form av naturresurs,
Citera
2022-12-22, 11:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
All mat har inte gått upp lika mycket. 100% på två år i genomsnitt är jag skeptisk till.

Jo men det är där vi har nivån på folks världsuppfattning, de vägrar även acceptwra att alla grupper i samhället har starkare köpkraft nu än 1980 eller 2000.
Citera
2022-12-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Insinuerar du att bara man har jobbat i 20-30 år så förtjänar man att slippa ta konsekvenserna av sina politiska ställningstaganden? Konstig åsikt.

Verkligen inte men har man arbetet 30 år så är det inte så konstigt att man har allt samt har möjlighet att flytta! Något som du föraktar tydligen? De anpassar sig bara efter Sveriges politik istället för att slåss mot väderkvarnar.
Citera
2022-12-22, 12:51
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
De flesta svenskar är belånade. Knappt 5% gissningsvis har sina hem eller fordon betalda.

Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jo men visst... Lägg till en nolla så är du hemma https://www.xn--tillvxtsverige-9hb.se/sa-mycket-lan-har-en-svensk-i-genomsnitt/#:~:text=Det%20finns%20n%C3%A4mligen%20en%20stor,p %C3%A5%20en%20miljon%20eller%20mer.

Antar dock att statistiken inkluderar boende i hyresrätt.

Jag skulle säga att ni bägge har rätt beroende på hur man ser det. Det är väl omkring hälften av Sveriges befolkning som äger en bil, min killgissning är att den där hälften som inte har några lån ganska mycket sammanfaller med den hälft som inte har bil heller (och med den andel som inte äger sitt boende).

Så även om det kanske inte är 5% som inte har lån på bilen så är nog inte den siffran extremt fel.
Citera
2022-12-22, 13:14
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
7.2 miljoner + är inte fel. Grattis

Äsch, det är ju bara fiktivt, vilket var min poäng. Säljer jag så blir det åtskilliga miljoner i skatt på det, men var ska jag då bo? En fiktiv vinst har jag noll nytta av idag. Jag kan inte betala hysteriska politiskt vanstyrda elräkningar med fiktiva pengar. Tvärtom så rusar taxeringsvärdet och därmed ytterligare kostnader den dagen staten inför fastighetsskatt igen baserat på just fiktivt värde.
Citera
2022-12-22, 13:14
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Vem kunde ana? Varenda jävel har köpt upp sig på kredit. Riksbankschefen gick ut och sa att det "bästa" är att vara belånad hela 75%. Folk har inte ens en marginal på 5tkr efter alla fakturor. Hjärndött folk förtjänar sitsen de själva satt sig i.
Exakt! Det gamla ordet att "Rätta mun efter matsäcken" finns inte hos folk numera - med känt resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in