2022-12-22, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det är väl mest socfall som handlar på kredit, dom fått problem när elräkningen stigit nån hundralapp i månaden är väl inte så konstigt.
Knappast så att medelsvensson inte kan äta precis vad man vill längre.
Soc betalar elräkningen.
Citera
2022-12-22, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate.Higgers
Hahaha fan vilka loosers folk är, man lånar så in i helvete för att kunna ha samma saker som vänner och bekanta, trots att man inte har råd med det, ytan är så viktig. Rätt åt dom

Kan väl känna igen mig i det.. Har lån på ca 1,3 millar just nu och mycket har gått till statusprylar. Jag hoppas att regeringen kan införa nån slags räntegräns för det börjar svida i plånboken just nu.
Citera
2022-12-22, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Kan väl känna igen mig i det.. Har lån på ca 1,3 millar just nu och mycket har gått till statusprylar. Jag hoppas att regeringen kan införa nån slags räntegräns för det börjar svida i plånboken just nu.

Varför inte börjar rensa bland utgifter och lån istället?

Om inte regeringen köper ut dig (varför skulle de det?) så riskerar du att bli en av landet 33.000 hemlösa, En av de som "aldrig" trodde att det kunde hända...

Det finns ganska många vanliga människor därute som hade det bättre ställt än dig men ändå hamnade på gatan.

Det är märkligt att inte alla med lån tänker så.
Citera
2022-12-22, 02:43
Medlem
Just nu är det medelklassen som lider mest pga räntorna. En fattiglapp som jag är inte så hotad eftersom jag är van och såklart maten gått upp, men hela livsstilen hotas inte.Tyvörr sålde jag en lägenhet förra ränteuppgången för tidigt precis innan räntorna sänktes igen så vet hur det känns
Citera
2022-12-22, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Varför inte börjar rensa bland utgifter och lån istället?

Om inte regeringen köper ut dig (varför skulle de det?) så riskerar du att bli en av landet 33.000 hemlösa, En av de som "aldrig" trodde att det kunde hända...

Det finns ganska många vanliga människor därute som hade det bättre ställt än dig men ändå hamnade på gatan.

Det är märkligt att inte alla med lån tänker så.

Hur ska jag rensa när jag redan betalar? Säljer jag bilen så kommer mitt liv gå under och då spelar det ingen roll för min del om jag blir hemlös.
Citera
2022-12-22, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Du verkar inte veta hur de har realiserats.

Är du medveten om att folk byter upp sig till större boenden och realiserar på det viset

En kompis till mig köpte sin första etta i centrala Stockholm för 2 miljoner för 13-14 år sedan. Han bor idag i en villa som han köpte för 14 miljoner för 3 år sedan.

Så är det MÅNGA som har gjort.

EDIT: Min egen förälder köpte loss sin hyresrätt till BRF för 20 år sedan. Hon har idag en 3a på 70 kvm som är obelånad. Värd över 6 miljoner.

Känner även kompisar med hus i Bromma som är helt obelånade då de köptes för ett par tiotals år sedan.
Sen är ju inte alla som lever livet från A-B. Det kan komma separation, jobbyten, sjukdom etc. Stor mig att boendet blivit nån slags projekt där bara de som lever enligt formulär 1 kan njuta av..suck
Citera
2022-12-22, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Dom som gjort de största klippen nu innan recessionen, är förmodligen de som ägt privata företag som blivit uppköpta till fantasipriser. Många som blivit riktigt rika. De som köpt upp dem förstår många gånger inte att det kan vara så lite som ett par personer som levererat värde. När dessa sen lämnar uppköpet efter några år med miljoner på fickan,så kan det falla ihop som ett korthus. Hamnade i häftig budstrid bostad och förlorade budgivningen till ett stort överbud. Glad jag förlorade i dagens läge.
Vinnaren visade sig vara en delägare i ett mindre industriföretag som nån månad innan varit med och sålt sitt företag. Inte förvånad om han fick 20 millar i handen. I dag hade nog företaget varit osäljbart, åtminstonde betydligt billigare. Företagsköp har nog varit lika uppblåsta som bostäder.
Det där kallas luftpengar. Sverige har blivit värsta kapitalistlandet särskilt Stockholm så på det sättet behövs den här ränteuppgången för annars hade det slutat i katastrof
Citera
2022-12-22, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Just nu är det medelklassen som lider mest pga räntorna. En fattiglapp som jag är inte så hotad eftersom jag är van och såklart maten gått upp, men hela livsstilen hotas inte.Tyvörr sålde jag en lägenhet förra ränteuppgången för tidigt precis innan räntorna sänktes igen så vet hur det känns

För att citera den gamle Lenin:

Det enda sättet och krossa borgarna på är att mala dem mellan beskattningens och inflationens kvarnstenar
Citera
2022-12-22, 02:52
Medlem
Citat:
Hur ska jag rensa när jag redan betalar? Säljer jag bilen så kommer mitt liv gå under och då spelar det ingen roll för min del om jag blir hemlös.

Tror du att jag har koll på dina räkningar?
Du får väl sluta bete dig som en bebis och kolla upp det själv.

1- Sänka utgifterna.
Dvs rensa ut allt onödigt.
(Ett ex är att det finns billigare bilar än den du har idag) Ditt liv funkade fint utan bilen och det kommer funka alldeles utmärkt om du byter/säljer den oxå.

2-Lägga om lånen innan det blir ett problem med betalningsanmärkningar för att därmed få en lägre ränta.

Jag tar 800kr/h för mina tips men om du lägger ner 1h på din egen ekonomi så får du den här 1a timmen gratis.
Senast redigerad av Cooltrayne 2022-12-22 kl. 03:29.
Citera
2022-12-22, 02:53
Medlem
Citat:
För att citera den gamle Lenin:

Det enda sättet och krossa borgarna på är att mala dem mellan beskattningens och inflationens kvarnstenar
Jo haha
Det drog iväg för mycket för en del
Är dock inte kommunist😊
Citera
2022-12-22, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Förstår inte heller varför alla blir så överlyckliga över att folk har det sämre!

Knappast så att det gynnar Sverige.

Hur som helst så tror jag att de flesta i tråden är ute och cyklar..i 2 års tid med Corona och med en hög antal döda så sitter det idag många ensamma pensionärer i sina hus eller lägenheter och för dom är det inte jättekul med höjda räntor och elkostnader.

De ni önskar ska ha det sämre kommer det dröja minst 6 månader innan man läser om!

Det är den bekväma medelklassens nedfall jag personligen suktar efter. Alla dessa verklighetsfrånvända självhatare som kör bil överallt, begraver fejset i mobilen på allmänna platser, flyttar så fort demografin i bostadsområdet ändras, sätter sina barn i segregerade skolor, OCH SAMTIDIGT PREDIKAR FÖR ARBETARKLASSEN OM ATT INVANDRINGEN INTE ALLS PÅVERKAR DEN SVENSKA LIVSSTILEN.

JA, JAG HOPPAS SOM FAN PÅ ATT DESSA IDIOTER SNART TVINGAS ÅKA KOLLEKTIVT TILL ORTENSKOLOR OCH HA MOBILERNA PERMANENT AVSTÄNGDA SÅ ATT DE MÅSTE VARA I DET FRUKTANSVÄRDA NUET UTAN NÅGOT FLYKTVÄG!!!
Citera
2022-12-22, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Det är den bekväma medelklassens nedfall jag personligen suktar efter. Alla dessa verklighetsfrånvända självhatare som kör bil överallt, begraver fejset i mobilen på allmänna platser, flyttar så fort demografin i bostadsområdet ändras, sätter sina barn i segregerade skolor, OCH SAMTIDIGT PREDIKAR FÖR ARBETARKLASSEN OM ATT INVANDRINGEN INTE ALLS PÅVERKAR DEN SVENSKA LIVSSTILEN.

JA, JAG HOPPAS SOM FAN PÅ ATT DESSA IDIOTER SNART TVINGAS ÅKA KOLLEKTIVT TILL ORTENSKOLOR OCH HA MOBILERNA PERMANENT AVSTÄNGDA SÅ ATT DE MÅSTE VARA I DET FRUKTANSVÄRDA NUET UTAN NÅGOT FLYKTVÄG!!!

Ja du! Jag gissar på att du är lite yngre? Medelklassen som är mellan 40-50 år? Som Jobbat i 20-30 år är det dom du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in