Citat:
Ursprungligen postat av
rocknrollswindel
Svårt att veta vad Kreml har i kikaren men om dom gör ett försök med en ny offensiv från norr
vore nog syftet att dels störa material leveranser från väst till Ukraina samt eventuellt ett nytt
försök att byta regering i Kiev ,hur som helst har jag svårt att tro att detta skulle lyckas.
Gränsförsvaret är redan kraftigt förstärkt i norr och Patriot blir där en ytterligare förstärkning.
Denna förstärkning kanske är nödvändig för att ha ryggen fri när man skall skära av Ryssarnas
försörjnings led vid Melitopol vilket jag hoppas på som Julklapp i år.
Ja det är svårt och veta vad dom ska göra det vet dom nog inte själva. Men om Ryssland ska ha någon chans i detta så måste man ha övertag i antal soldater det har man inte idag Ukraina har över 1 miljon soldater och yttligare ett par 100000 i reserv redo att sättas in. Om Ryssland ska vinna deta behöver dom 3 miljoner soldater man måste massmobilisera om man ska ha en chans att ta hela ukraina. Man bör sedan öppna en till front för att splitra dom bästa Ukraina förbanden.
Så använder man kvantitet på bästa sätt. Men ska jag vara ärlig ser jag inget sätt Ryssland ska kunna vinna deta dom ligger mycket illa till. Ukraina har enorm hjälp och diskuterar med nato antagligen om strategier osv man har satelit så man vet exakt vad Ryssland har i kikaren.
Ukraina kommer skära av krim det är deras nästa steg och Ryssland har inga möjligheter att stoppa deta. Blir det en kall vinter när det bli en katastrof på krim.
Ryssland skämmer faktiskt ut sig så usla är dom. Tror att dom ger upp när man skär av krim faktist man kommer ochså då och ringa in 80k-100k ryska soldater vilket är en kring 1/3 del av hela deras arme i Ukraina. Dom kommer inte ha så mycket val än att ge upp. Frågan är bara om dom fattar deta själva.