2022-12-22, 08:50
Medlem
Är det så enkelt att lura folk på pengar och hur kommer denna cirkus sluta?

https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/1114778-18-ariga-svindlaren-avslojar-sa-lurar-jag-folk-pa-pengar
Andrew kommer från Ukraina, men lever i dag i Toronto, Kanada. Han jobbar inom restaurangbranschen, men har en minst sagt ohederlig karriär bakom sig. Sedan han var 13 år gammal har Andrew lurat människor på över 100 000 kronor. I dag berättar han om hur och varför han gjorde det. Jag känner ingen ånger alls, berättar han. Så luras du på pengar – enligt svindlaren. På frågan om hur Andrew går tillväga för att lura någon på pengar, svarar Andrew med några fraser som en hel del säkert känner igen: Det finns olika saker som vi använder för att fånga din uppmärksamhet, exempelvis "enkla pengar, inte behöva jobba, skapa dina egna affärer, följ trender, förlora inte dina möjligheter".

I dag lurar han oftast människor i Ryssland, från sitt sovrum i Kanada. Hans offer består till mestadels av unga, låginkomstagande män. Andrew är inte längre ensam om det heller, utan berättar att han har flera vänner som gjort samma karriärval. Han säger att han inte är orolig över att bli påkommen, dels då han "inte tror på karma", men också då han lurar människor i Ryssland medan han själv bor i Kanada. Hur kan det påverka mig? Jag gömmer mig inte, jag har en öppen Instagram. Självklart skriver de (offren) till mig, men då blockerar jag dem bara. Jag känner ingen ånger alls.
Senast redigerad av VEC 2022-12-22 kl. 09:08.
Citera
2022-12-22, 08:55
Medlem
100 000kr på 5år va ju inte mycket. Nästa 2000 i månaden tjänar han.
Citera
2022-12-22, 09:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Mystiskt i så många lager, varför under "Samhälle och brottsbekämpning", varför artikelns upprepade fokus på Ukraina Ryssland, varför så knackigt språk (har en robot skrivit artikeln), killen sitter i Kanada.
Citera
2022-12-22, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnotice

Men han fortsätter ändå, blir väl som en drog.
Citera
2022-12-22, 09:25
Medlem
Studsbolls avatar
Är det grabbens ursprungsland som är grejen? Annars förstår jag inte intresset för det aktuella fallet. Det handlar uppenbart om en småskojare som gör sådant som garanterat en miljon andra skojare sysslar med jorden runt just exakt i denna sekund. Nyhetsvärdet är extremt lågt.
Citera
2022-12-22, 09:42
Medlem
CaptainInsane-os avatar
"enkla pengar, inte behöva jobba, skapa dina egna affärer, följ trender, förlora inte dina möjligheter".

Så. Nu är det bara att luta sig tillbaka och njuta av cashen som flyter in era lättlurade losers. Ses INTE på Bahamas, fattiglappar.
Citera
2022-12-22, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VEC

https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/1114778-18-ariga-svindlaren-avslojar-sa-lurar-jag-folk-pa-pengar
Andrew kommer från Ukraina, men lever i dag i Toronto, Kanada. Han jobbar inom restaurangbranschen, men har en minst sagt ohederlig karriär bakom sig. Sedan han var 13 år gammal har Andrew lurat människor på över 100 000 kronor. I dag berättar han om hur och varför han gjorde det. Jag känner ingen ånger alls, berättar han. Så luras du på pengar – enligt svindlaren. På frågan om hur Andrew går tillväga för att lura någon på pengar, svarar Andrew med några fraser som en hel del säkert känner igen: Det finns olika saker som vi använder för att fånga din uppmärksamhet, exempelvis "enkla pengar, inte behöva jobba, skapa dina egna affärer, följ trender, förlora inte dina möjligheter".

I dag lurar han oftast människor i Ryssland, från sitt sovrum i Kanada. Hans offer består till mestadels av unga, låginkomstagande män. Andrew är inte längre ensam om det heller, utan berättar att han har flera vänner som gjort samma karriärval. Han säger att han inte är orolig över att bli påkommen, dels då han "inte tror på karma", men också då han lurar människor i Ryssland medan han själv bor i Kanada. Hur kan det påverka mig? Jag gömmer mig inte, jag har en öppen Instagram. Självklart skriver de (offren) till mig, men då blockerar jag dem bara. Jag känner ingen ånger alls.

100k på 5 år😂😂 vilken amatör.

Kalla han inte ens bedragare. Det är 54 kronor om dagen. Jävla nybörjare
Citera
2022-12-22, 11:50
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Hur lurar han folk då? Tycker inte att det riktigt framgår av artikeln.
Citera
2022-12-22, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnotice

Känns inte riktigt en summa värt att flasha med och försöka framställa sig som en gangster
Citera
2022-12-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
100k på 5 år😂😂 vilken amatör.

Kalla han inte ens bedragare. Det är 54 kronor om dagen. Jävla nybörjare

Klent byte. Han gjorde intervjun alldeles för tidigt i sin "karriär". Han skulle gjort lite research innan, han går ju rejält back jämfört med om han skulle ha ett helt vanligt kneg. Blir löjligt att då försöka framställa sig som någon "scammer" och "inte känna ånger", när en annan får ihop den summan på ca. 3 månader.
Lågavlönad gangster han borde gå till facket
Citera
2022-12-22, 16:17
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEC

Utan skrupler är det svinlätt att lura folk på pengar, garanterat. Det är därför skitsaker som "du har vunnit! klicka här!", "hej jag är en nigeria prins som bara behöver..", "tjena vill du få ny mobil men betala samma summa du gör nu?", "goddag fru agda, jag är från din bank och behöver bara låna dina bankid koder en stund.." existerar och dagligen LYCKAS dra pengar från folk.
Sen har vi alla rövare på stan som kör swish bedrägerier, fake 500ingar, kränger skit på torget utan kvitto och säljer utbankat knark m.m.

Skiter du i allt och alla samt som du tuggar dig genom stora mängder folk snabbt så kommer du kunna få folk att "ge" dig pengar för skitsnack.
Citera
2022-12-22, 22:17
Medlem
Jag tolkar det som att högsta engångsbeloppet var 100k? Eller var det kanadensiska dollar?

"Men summorna ökade ju längre tiden gick. I dag är Andrew 18 år och på fem år har han bedragit främlingar på över 100 000 kronor genom så kallade pyramidspel."

Podavsnitt ur Unmentionable med Jordan Power
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in