Citat:
Ursprungligen postat av
hodde
Det finns ju så otroligt lätta tält nu, men plånboken blir bra lätt också.. Har intalat mig själv att de är mycket känsligare och har så motiverat ett lite enklare, men hyfsat lätt tält av erkänt märke.

Men nog lockar värstingarna.. Det är "som du säger" inte kul att bära onödig vikt.
Stämmer. Just tält lägger jag gärna en del på kvalitet. Mitt har många år på nacken. Köpte det för ca 5000 kr för ca 20 år sedan. Idag såg jag att det kostar 11000 kr! Huga! Väger 2.8 kg. Det bästa med tältet är att det är att det är lätt att sätta upp (även i blåsigt och allmänt dåligt väder), tåligt och lätt att packa ihop.
Mitt allra första tält var ett billigt 4-mans kupoltält som jag köpte på stadium 1998 för typ 500 kr. Det funkade vid snällt väder (sol till lätt dugregn), men var så mycket knöligare att sätta upp och relativt tungt. Hade det blåst så hade det nog gått sönder. Funkar som camping men sämre för fjällvandring.
Jag körde på det i några år och köpte sen ett Hilleberg Nallo 3 GT. 10 ggr dyrare men så otroligt mycket bättre på alla sätt. De bättre tälten (bättre än mitt 500 kr tält alltså), hade åtminstone på den tiden, bättre lösningar på hur innertält resp. yttertält sattes upp.
Jag fick låna ett fjällräven tält från den lokala vildmarksbutiken för att testa en helg. Det avgjorde valet av till Hillebergs fördel (kan vara annorlunda idag). Det var dock ett kupoltält som har många andra fördelar.