2022-12-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Men tänk om han har fel?

Om att han inte vill ha med dig? Det vet nog han bättre än du gör misstänker jag.
Citera
2022-12-20, 01:04
Medlem
Citat:
Är det så att ett vanligt tvåmanstält kan vara för trångbott om man är två sköna polare som gillar att tälta i naturen? Kan det bli lite för intimt? Dålig luft?

Jag tänker så här att män får stånd flera gånger under tiden dom sover, och morgonstånd är ett allmänt vedertaget begrepp. Kan det liksom bli för trångt i ett tvåmanstält som ska delas av två polare som ligger där inne med stånd som petar i ryggen/magen och på morgonen är det ståkuk i båda sovsäckarna och hur gör man för att kringgå det när man delar tvåmanstält med en polare?

Sen tänkte jag också på om man fiser mycket och det kan vara jobbigt om man delar tvåmanstält? Finns det nån delad överenskommelse när man delar tvåmanstält ihop med en polare. Jag tänker mig att dom som håller på med friluftsliv äter nyttigt med mycket fiber och så och även om man går mycket stimulerar magen och tarmarnas aktivitet så det borde bli enorma mängder gas som produceras när man utövar friluftsliv.

Citat:
Ja men nu var det så att jag har pratat om friluftsliv med en kollega och han sa att han skulle campa i naturen på jul och nyårshelgen och då sa jag att jag gärna hänger på men då sa han att han bara har ett tvåmannatält så det går inte men jag ifrågasätter validiteten i hans påstående och eftersom jag inte vet så mycket om tält och friluftsliv frågar jag här på Flashback så jag kan argumentera mot honom på måndag så jag får följa med.

Citat:
Men tänk om han har fel?

Ja, ett 2-personers tält kan vara trångt för två, beroende på tältmodell och hur bredaxlade de som ska sova i det är. Dessutom spelar det förstås också in hur stora sovsäckarna är och om man vill ha packningen inne i tältet eller i absiden.

Det låter lite som att din polare antingen inte vill ha med dig på turen, eller så tycker han helt enkelt att hans tält är för litet för er båda. Det minst troliga är att han inte vill ha med dig för att du fiser mycket eller för att du har FB-dase.

Om du nu så gärna vill med så kanske du kan kolla om du kan få låna ett eget tält någonstansifrån.
Citera
2022-12-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Det finns ju så otroligt lätta tält nu, men plånboken blir bra lätt också.. Har intalat mig själv att de är mycket känsligare och har så motiverat ett lite enklare, men hyfsat lätt tält av erkänt märke. Men nog lockar värstingarna.. Det är "som du säger" inte kul att bära onödig vikt.

Stämmer. Just tält lägger jag gärna en del på kvalitet. Mitt har många år på nacken. Köpte det för ca 5000 kr för ca 20 år sedan. Idag såg jag att det kostar 11000 kr! Huga! Väger 2.8 kg. Det bästa med tältet är att det är att det är lätt att sätta upp (även i blåsigt och allmänt dåligt väder), tåligt och lätt att packa ihop.

Mitt allra första tält var ett billigt 4-mans kupoltält som jag köpte på stadium 1998 för typ 500 kr. Det funkade vid snällt väder (sol till lätt dugregn), men var så mycket knöligare att sätta upp och relativt tungt. Hade det blåst så hade det nog gått sönder. Funkar som camping men sämre för fjällvandring.

Jag körde på det i några år och köpte sen ett Hilleberg Nallo 3 GT. 10 ggr dyrare men så otroligt mycket bättre på alla sätt. De bättre tälten (bättre än mitt 500 kr tält alltså), hade åtminstone på den tiden, bättre lösningar på hur innertält resp. yttertält sattes upp.

Jag fick låna ett fjällräven tält från den lokala vildmarksbutiken för att testa en helg. Det avgjorde valet av till Hillebergs fördel (kan vara annorlunda idag). Det var dock ett kupoltält som har många andra fördelar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in